Doposud se mělo za to, že slovní spojení „Vyrobeno v Evropské unii“ na potravinách či výrobcích zákazníky spíše odrazuje. Obecná celounijní deklarace totiž na někoho může působit dojmem, že se výrobci ze země s ne příliš dobrou pověstí snaží skrýt za celé společenství. Renomovaný výrobce by se přece netajil vlastní zemí.
Aktuální průzkum společnosti Statista mezi 43 tisíci spotřebiteli z 52 zemí však ukazuje, že si značka „Made in EU“ dokázala za čtrnáct let své existence vydobýt ve světě docela solidní renomé. V žebříčku Made-in-Country-Index obsadila třetí pozici hned za produkty z Německa a Švýcarska.
Nejuznávanější „made in“ světa1. Německo 2. Švýcarsko 3. Evropská unie 4. Velká Británie 5. Švédsko |
„Tomuto v roce 2003 z popudu Evropské komise etablovanému označení je často vytýkáno, že je využíváno zeměmi s méně pozitivní reputací k zatraktivnění svých produktů na mezinárodním trhu. Ve skutečnosti to však „Made in EU“ dotáhlo na třetí místo světového žebříčku. Vyrobeno v Evropské unii tedy není vnímáno jako úmyslné zhodnocení, ale znamená krátké tranzitní vzdálenosti, férové pracovní podmínky a samozřejmě vysokou kvalitu,“ komentoval výsledky Nicolas Loose, šéf výzkumu společnosti Statista.
Vítězné Německo je vnímáno jako nejdůvěryhodnější producent v hned v několika evropských a arabských zemích, ale také v Keni, Peru, Jižní Koreji či Pákistánu. EU jako celek to na absolutní jedničku dotáhla pouze v Alžírsku, v řadě dalších států však Unie obsadila druhou či třetí pozici. Kromě Německa dokázaly mimo svou vlast ve více zemích zabodovat už jen Japonsko a USA.
Čechů se nikdo neptal
Značka Made in Czech Republic mezi 49 hodnocenými nebyla a autoři výzkumu se Čechů ani neptali, jak si u nich stojí ostatní značky. Do první desítky se vedle zmiňovaných dostala ještě Velká Británie, Švédsko, Kanada, Itálie, Japonsko, Francie a USA. Naopak na posledním příčce skončily produkty z Číny.
Autoři studie však upozorňují, že každá země má svá specifika a přednosti. Ačkoliv Čína skončila poslední, výrobky s označením Made in China jsou vnímány jako skvělý kompromis mezi cenou a výkonem.
Druhé Švýcarsko je sice symbolem absolutního luxusu, avšak pro většinu spotřebitelů nedosažitelného. Itálie se pak v hlavách dotazovaných rovná především skvělý a jedinečný design, Japonsko nejpokrokovější technologie a Kanada udržitelnost a férová produkce.
V některých případech sehrály v hodnocení spotřebitelů roli i politické aspekty. Reputaci produktů tedy ovlivnilo i to, jak se chovají nejvyšší představitelé jednotlivých zemí. „Negativní změny u USA, Turecka a Řecka mluví jasně,“ uvedl Loose. Vedle jmenovaných se vnímání značky státu za posledních dvanáct měsíců nejvíce zhoršilo ještě u Íránu, Izraele, Ukrajiny, Mexika, Jihoafrické republiky, Bangladéše a Ruska. Nejvíce se naopak zlepšuje pověst výrobků z Japonska, Kanady, Austrálie či skandinávských zemí.
Made-In Country-Index 2017: „Made in Germany“ ist das weltweit stärkste Qualitätslabel /mb #MadeIndex2017 #MadeIndex https://t.co/PbjupBOhJh
— Statista GmbH (@statista_com) March 27, 2017