ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Máme plno, hlásí letištní salonky. Z luxusu se stávají narvané čekárny

  • 126
Najít volné místo v letištním salonku se stává raritou. Z někdejších oáz klidu se stávají přeplněná místa, ke kterým vede dlouhá fronta. Problém přitom přichází v čase, kdy se dopravci snaží zahojit po dvou letech pandemických uzávěrek. Zklamat své zákazníky špatnými službami si proto nemohou dovolit.

Častá cestující společnosti United Airlines, Paige Emerichová, musela v úterý odpoledne několikrát obíhat salonek, než se jí vůbec podařilo najít místo k sezení. „Bylo tu plno, plno, plno,“ říká. „Pořád se snažím udržovat odstup od lidí, ale teď tam žádný společenský distanc není.“

Velký zájem o letištní salonky hlásí i pražské Letiště Václava Havla. Podle jeho tiskové mluvčí Kláry Divíškové se s tím ale Praha potýká již delší dobu. „Kapacita v letištních i VIP saloncích je v provozní špičce poměrně plná. Nicméně se jedná o dlouhodobý vývoj, není to novinka tohoto roku.“

Za ubývajícími místy v saloncích stojí nárůst cestujících i zpožděné lety. Ve velkém se totiž na letiště vrací vysoko postavení korporátní zaměstnanci, kteří během let pandemie nemohli vyrážet za pracovními schůzkami. Plno je také kvůli bohatým cestovatelům, kteří si vynahrazují covidové uzávěrky a na cestování nehodlají šetřit.

Rekordní léto ztracených zavazadel. Nakonec se vrátí, chlácholí aerolinky

K tomu ještě připočtěte celkový nárůst cestujících, kteří si také kompenzují pandemii. I tito běžní dovolenkáři si leckdy neváhají zakoupit vstup do salonků nebo mají prémiové kreditní karty, které tento vstup mají ve svých benefitech.

Problém prohlubuje i nedávný nárůst počtu zpožděných a zrušených letů. Jejich vlivem totiž více cestujících tráví delší dobu v těchto kdysi exkluzivních prostorách. A aby toho nebylo málo, některé salonky zůstaly zavřené i po pandemii, což dále zvyšuje přeplněnost těch fungujících.

Tento koktejl má za následek scény, jako byla ta, která se odehrála na začátku tohoto měsíce na mezinárodním letišti v Dauhá, kde v ranních hodinách stálo asi 30 unavených cestujících ve frontě, aby se dostali do přeplněného salonku Oryx Lounge.

Služba, která začíná postrádat smysl

Některé letecké společnosti už přístup do salonků začaly omezovat a zavedly maximální dobu pobytu v rozmezí dvou nebo tří hodin. Chtějí totiž eliminovat scénáře, kdy cestující v obavách ze zpoždění při odbavení dorazí na letiště s dostatečným předstihem a celou dobu tráví v salonku.

Přeplněné salonky Centurion, které jsou vlajkovou lodí společnosti AmEx, zase přiměly společnost k tomu, aby od února začala držitelům karet účtovat poplatek padesát dolarů za každého hosta. Dříve si přitom mohli vzít do salonků dva hosty zdarma.

Tato omezení vedla některé nespokojené zákazníky k otázce, zda se jim vůbec vyplatí platit vysoké ceny letenek za vyšší třídu. Rodney a Lynne Peytonovi utratili minulý měsíc za dvě letenky obchodní třídou z Orlanda do Honolulu celkem 6 000 dolarů (více než 148 tisíc korun).

Očekávali tedy volný vstup do salonků, ale bylo jim řečeno, že na něj nemají nárok, protože se jedná o vnitrostátní let v rámci USA. Vstup si tak museli dokoupit. „Cítil jsem se podvedený,“ říká Rodney, dlouholetý člen věrnostního programu United Airlines. „Takhle nevypadá péče o cestující v byznys třídě,“ míní zklamaný cestující.