Rivalové na poli nízkonákladových letů Ryanair a EasyJet. | foto: Reuters

Letenky za deset eur jsou už minulostí, říká šéf Ryanairu

  • 89
Nízkonákladová letecká společnost Ryanair opustí kvůli zdražení pohonných hmot mimořádné slevové akce, v nichž se daly letenky koupit za deset eur nebo i levněji. Generální ředitel společnosti Michael O’Leary to oznámil v rozhovoru pro BBC.

„Myslím, že ceny v rozmezí od jednoho do deseti eur v příštích letech neuvidíte,“ řekl britské stanici.

O’Leary upřesnil, že se průměrná cena letenky Ryanair v příštích pěti letech zvýší z loňských čtyřiceti eur na zhruba padesát eur. Šéf společnosti se nicméně domnívá, že lidé budou navzdory rostoucím životním nákladům leteckou dopravu využívat i nadále.

Růst cen pohonných hmot, který zvyšuje ceny letenek, zvyšuje také účty domácností za energie a snižuje jejich disponibilní příjmy. Šéf letecké společnosti však navzdory tomu očekává, že zákazníci budou spíše hledat levnější možnosti, než aby omezovali lety.

Za chaos v letectví mohou nejen letiště, ale také aerolinky, míní piloti

„Myslíme si, že lidé budou nadále často létat, ale domnívám se, že se mnohem víc soustředí na cenu,“ uvedl O’Leary s tím, že miliony lidí podle jeho odhadů začnou volit levnější alternativy.

Komerční lety se nyní podílejí na celosvětových uhlíkových emisích přibližně 2,4 procenty a toto odvětví čelí tlaku na snížení svého dopadu na klima. Součástí tohoto tlaku jsou kampaně, které mají lidi přesvědčit, aby přešli na železniční a silniční dopravu.

O’Leary však argumentuje tím, že silniční a lodní doprava přispívají k celkovému objemu emisí více, a tvrdí, že cílit primárně na snižování emisí z letecké dopravy je chybné. Podle jeho slov Ryanair investuje do úspornějších letadel, ale větší snížení spotřeby fosilních paliv přinese přechod z benzinu a nafty na elektromobily.

Nábor během omikronové vlny

Celé odvětví letecké dopravy se v posledních měsících potýká s chybějícími kapacitami z důvodu nedostatku personálu. Ryanair však podle slov O’Learyho z nastalé situace vyšel s menšími ztrátami než jeho britští konkurenti.

Za prvních šest měsíců letošního roku zrušil 0,3 procenta letů. Nízkonákladové aerolinky EasyJet zrušily 2,8 procenta spojů a British Airways 3,5 procenta.

Dobrý výsledek přičítá O’Leary zčásti štěstí a zčásti odvaze. Ryanair totiž začal s náborem nových zaměstnanců již na podzim, kdy stále platila řada omezení dopravy, kvůli omikronové vlně.

V rozhovoru šéf aerolinek také zkritizoval brexit, který podle něj způsobil rozklad britského pracovního trhu a nedostatek zaměstnanců. Apeloval také na budoucího britského premiéra, aby vyjednal dohodu s Evropskou unií, která by zajišťovala volný pohyb pracovníků.

,