Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za chaos v letectví mohou nejen letiště, ale také aerolinky, míní piloti

  17:20
Za chaos v letecké dopravě, kdy aerolinky ruší lety, protože nemá kdo odbavit zavazadla nebo protože chybějí členové posádek, jsou částečně zodpovědné i samy letecké společnosti, nejen letiště. Shodují se na tom piloti, které oslovila televize CNBC.

Na londýnském letišti Heathrow nestíhají odbavit zavazadla cestujících. (19. června 2022) | foto: Reuters

Současné problémy piloti označují za toxickou situaci, která je výsledkem snahy aerolinek tlačit na co nejnižší ceny. V sázce proto může být podle nich i bezpečnost.

Nejde ale jen o piloty, stejný názor vyjadřují i další zaměstnanci v letecké dopravě. Aerolinky sice hlasitě obviňují letiště a vlády, že nedělají, co mají, reportéři CNBC ale mluvili s piloty, kteří pracují pro velké letecké společnosti, a všichni do jednoho si stěžovali na soustavné přetěžování. Únava je podle nich výsledkem oportunismu a snahy leteckých společností snižovat náklady v rámci toxické kultury „závodů až na dno“.

Popsaná kultura podle těchto lidí prostupuje celé odvětví a zhoršuje už tak dost komplikovanou situaci, které cestující dnes čelí. Všichni zaměstnanci, s nimiž reportéři mluvili, byli o poměrech v letecké dopravě ochotni promluvit jen pod podmínkou zachování anonymity.

„Z pohledu cestujících je to naprostá noční můra,“ řekl jeden z pilotů, který pracuje pro britskou nízkonákladovou leteckou společnost easyJet. „Před začátkem léta to byl úplný masakr, protože aerolinky nevěděly, co dělají. Neměly připravený žádný plán. Věděly jen to, že se chtějí pokusit létat co nejvíce, kolik je jen v lidských silách – skoro jako kdyby tady pandemie nikdy nebyla,“ pokračoval. „Zapomněly ale, že si omezily všechny zdroje,“ dodal.

Rekordní léto ztracených zavazadel. Nakonec se vrátí, chlácholí aerolinky

Následná nerovnováha „nám udělala ze života peklo, jak členům posádek, tak i pilotům,“ dodal pilot společnosti easyJet. Podrobně pak vysvětlil, jak nedostatek pozemního personálu od velkého propouštění na začátku pandemie vytvořil dominový efekt, který teď znemožňuje dodržovat letové řády. Na letištích je proto málo zaměstnanců, kteří odbavují zavazadla, provádějí pasovou kontrolu nebo se starají o bezpečnost.

Společnost easyJet v tiskové zprávě uvedla, že zdraví a spokojenost zaměstnanců má nejvyšší prioritu. „Jako zaměstnavatel bereme naši zodpovědnost velmi vážně, své lidi zaměstnáváme podle místních smluv, podle konkurenčních podmínek a v souladu s místními zákony,“ reagoval britský podnik.

Na odvětví letecké dopravy doléhá kombinace několika faktorů - jednak nemá dost peněz na školení, jednak se bývalí zaměstnanci nechtějí vracet do prostředí, kde už jsou neatraktivní mzdy. Příjmy zaměstnanců zůstaly od snižování vynuceném pandemií nízké, přestože letecké společnosti už výrazně zvýšily tržby.

„Nám pilotům řekli, že snížené mzdy budeme mít nejméně do roku 2030 – zatímco všichni manažeři už jsou platově zpět na původní úrovni a k tomu dostávají přidáno kvůli inflaci,“ cituje CNBC dalšího pilota, který létá pro aerolinky British Airways.

Chybí podpora

Za současný chaos na letištích jsou podle něj částečně zodpovědné vlády se svými restrikcemi a nulovou podporou leteckému sektoru, částečně pak i provozovatelé letišť. „Některé aerolinky využily situace k tomu, aby snížily mzdy, změnily pracovní smlouvy a propouštěly. A teď, když se to vrací k normálu, neumějí si s tím poradit,“ dodává pilot British Airways. Přestože mnoho letišť i leteckých společností teď nabírá zaměstnance a nabízejí lepší mzdy, na školení a zajištění bezpečnosti je lidí pořád málo, což situaci také zhoršuje.

Pozemní personál British Airways chtěl v srpnu stávkovat, protože zaměstnancům po pandemii stále nebyly obnoveny mzdy na původní úroveň. To nemohou překousnout zejména v situaci, kdy šéf mateřské společnosti IAG Luis Gallego dostal roční příděl 250 tisíc liber (7,3 milionu korun) na pokrytí svých životních nákladů. Tento týden se ale odbory s firmou dohodly na zvýšení mezd, takže stávka byla odvolána. Část zaměstnanců si ale stěžuje, že ani tak nebudou se mzdou na úrovni před pandemií.

Gallego, jehož firma vlastní aerolinky British Airways, se loni vzdal prémií 900 tisíc liber (26,4 milionu korun) a za roky 2020 a 2021 si dobrovolně snížil plat. Nedostal ani prémie za rok 2020.

PŘEHLED: Která letiště vás uvězní na hodiny a odkud odletíte bez čekání

Jeden z pilotů dubajské letecké společnosti Emirates řekl, že kořeny současné situace sahají dlouho do minulosti. V odvětví totiž léta převládal krátkozraký názor, že sehnat zaměstnance v letecké dopravě není žádný problém. Aerolinky tak celá léta běžně zkoušely zaměstnancům snižovat mzdy v domnění, že většina z nich nemá kam odejít.

„No a teď, když lidé uplatňují své právo odejít někam jinam, tak oni jsou v šoku. To je neuvěřitelné,“ říká pilot dubajských aerolinek. „Mě šokuje, že oni jsou v šoku.“

Pilot může v Británii ze zákona ročně nalétat maximálně 900 hodin. Mnoho aerolinek to ale nepovažuje za absolutní maximum, nýbrž za cíl, ke kterému směřují. Snaží se tak z každého vymáčknout, co to jde, říká pilot easyJetu.

„Největší obavy máme z toho, že je tady pořádně toxická kultura, až přehnané množství práce,“ doplňuje ho pilot aerolinek Emirates. „To všechno potenciálně snižuje bezpečnost. A to nám dělá opravdu starosti.“

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Airbus rakouských aerolinek prolétl krupobitím. Bezpečně přistál i bez čumáku

10. června 2024  10:29

Nedělní let společnosti Austrian Airlines těsně před přistáním těžce poškodilo krupobití. Asi po...

Starší klimatizace na současné počasí nestačí. Úmrtí vedrem v USA přibývá

16. června 2024

Extrémní vedra trápí svět čím dál víc. Týká se to i běžného bydlení, které přestává být únosné...

Desetidenní dálniční známky v některých zemích zdražily, přibyly jednodenní

16. června 2024  7:50

Letní cestování autem do zahraničí se letos řidičům osobních aut v některých případech oproti...

Ekvádor: Kokainovou superdálnici Jižní Ameriky do Evropy lemují smrt a zkáza

16. června 2024

Ekvádor byla ještě docela nedávno mírumilovná země. Přestože tento jihoamerický stát kokain...

Fluktuace trápí většinu firem. Češi jdou tam, kde dostanou přidáno, říká průzkum

16. června 2024

Premium Loajálnost se v českém prostředí příliš nenosí. Zatímco například v Japonsku je běžné, že absolvent...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...