Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Izraelské startupy řeší hlavně bezpečnost aut. Blíží se ale i robotické taxi

O izraelském autě Sussita, které patří do historie, se vtipkuje, že jeho karoserii rádi okusovali velbloudi. Byla ze sklolaminátu. V zemi se dnes sice už osobní auta nevyrábějí, přesto svět autoprůmyslu dobývá. A to technologiemi, které auta hodně vylepšují.

Radary a termokamery snímají okolí auta. | foto: Dagmar Langová, MF DNES

Zdejší startupy se soustřeďují hlavně na systémy spojené s bezpečností. Jako by se mladé firmy předháněly, která z nich autům zajistí budoucnost bez nehod.

„Nápadů je mnoho a dobrých, ale hodně záleží na tom, pro co se nakonec rozhodnou výrobci,“ říká Benjamin Parto ze společnosti Foresight. Ta se specializuje na zcela autonomní vozy. Sází na dvě kamery, jejichž prostřednictvím automobil může snímat okolní prostředí trojrozměrně jako lidské oči. Nechybí termovize pro případ horší viditelnosti za mlhy, deště či sněhu.

Radary a termokamery snímají okolí auta.

Pokročilé bezpečnostní systémy společnosti Mobileye, izraelské dcery amerického Intelu, už řidičům nějakou dobu slouží. Dalším krokem je robotické taxi, které má letos vyjet do ulic německého Mnichova.

Zcela autonomní vůz to zatím nebude. Nyní se rozlišuje šest stupňů samořiditelnosti: nula znamená žádnou automatizaci, pětka je plná automatizace, přičemž většina výrobců dnes vyrábí ve stupních dva a tři. Jak uvádí Itaj Erel, generální ředitel inovačního centra Drive TLV, dosažitelné maximum autonomního řízení je v současnosti stupeň čtyři. Pro robotaxi operující v jedné lokalitě to dle některých expertů stačí, pro osobní vozy nikoli.

Jak autonomní vůz úrovně pět bude vypadat, to si oslovení zástupci izraelských startupů netroufají odhadnout. Třeba společnost Arbe spatřuje řešení v radarech a rychlých senzorech za rozumnou cenu.

Český startup získal 2,2 miliardy korun, třetí nejvyšší částku v historii

Prezentace jejich řešení je dechberoucí: vůz vybavený senzory projíždí ulicemi Tel Avivu a okolí snímané radarem se ukazuje na monitoru. Arbe věří, že radar je řešením, protože není závislý na počasí a snímá trojrozměrně. Ale i v tomto případě pro jistotu seděl za volantem řidič – ani ukázková jízda kolem bloku se bez něj neobešla.

Technologie Lidar využívá zase laserový paprsek. „Myslím, že v první fázi budou na autonomních vozech soupravy z kombinovaných senzorů. Bezpečnostních prvků bude přibývat, až se společnost v nějakém bodě rozhodne, že takto vybavený osobní vůz nepotřebuje řidiče. Lidé se musí přesvědčit, že je na technologie spolehnutí,“ myslí si Benjamin Parto. „Když se to osvědčí, budou se senzory pomalu odebírat, až zůstane jen jedna technologie,“ odhaduje.

Chce to chytřejší nabíjení

Ze summitu „chytré mobility“, který se ke konci loňského roku konal v Tel Avivu, by mohl vzniknout dojem, že autonomní vozy a bezpečnost jsou skoro jediné téma. Na pravou míru to uvádí generální ředitel centra Drive TLV, které propojuje nejslibnější izraelské startupy s koncerny z automobilového a elektronického průmyslu, jako jsou Honda, NEC, Denso či Volvo.

Virtuální realita z lidí dělá superhrdiny, říká šéf startupu Yord

„Autonomní vozy jsou atraktivní téma, ať už proto, že je v něm plno výzev, anebo proto, že Izrael je známý svými technologiemi pro umělou inteligenci a senzory, které jsou stavebními kameny těchto vozů,“ myslí si Erel. Startupy, které se snaží zdokonalit elektromobily nebo jejich baterie, podle něj nezůstávají pozadu, i když se jim nevěnuje taková pozornost. „Velkým tématem se stává udržitelnost,“ potvrzuje Erel.

Třeba izraelská společnost Driverz ušetří peníze i životní prostředí jenom díky tomu, že její aplikace naplánuje přepravním firmám trasy jejích vozů, aby si zbytečně nezajížděly nebo netrávily čas v kolonách. Dokonce dokáže předcházet autonehodám, a to až s 30procentní úspěšností. Řidiči osobních vozů si ji mohou stáhnout zdarma.

Americký startup investuje v ČR miliardu, v Praze zprovoznil inovační centrum

Společnost IRP Systems zase navrhuje úspornější motory pro elektromobily, firma ThermoSiv vymyslela speciální vlákno, které ušetří elektřinu při vytápění interiéru auta. Úspěchy poslední dobou slaví také startup Driivz, který vytváří software pro dobíjecí stanice elektromobilů, nebo Chakratec s unikátní technologií ukládání energie v setrvačníkové baterii.

Generální ředitelka a zakladatelka Israel Smart Mobility Living Lab Smadar Itskovichová si ovšem nemyslí, že s převratným řešením pro vozy budoucnosti přijde jedna firma. „Důležitá je spolupráce zemí i firem při sdílení informací,“ říká. Třeba proto, že musejí být k dispozici digitální mapy, bez nichž se samořiditelné vozy neobejdou.

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Jednorožci už mají zas dost krmiva. Ale jen ti zdraví se slibnou budoucností

27. května 2024

Řekněte, kdy se dostanete do černých čísel, a možná vám dáme peníze. Věta, na kterou si zakladatelé...

Mangrovové lesy jsou v ohrožení. Jejich konec by byla katastrofa, varuje studie

26. května 2024

Mangrovové porosty, které se vyskytují podél tropického pobřeží, mají zásadní význam pro...

Aljaška chce těžit plyn. Do cesty se postavili mladí, podali žalobu

26. května 2024

Státem vlastněná společnost Alaska Gasline Development Corporation přišla s novým projektem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...