Ještě na začátku února měly akcie Facebooku rekordní hodnotu. Jedna stála přes 195 dolarů. Jednalo se o nejvyšší hodnotu za šest let, kdy je firma na burze. Investoři se už těšili, že cena akcií přesáhne 200 dolarů. Jenže pak přišel nejhorší skandál v historii sociální sítě.
Veřejnost se dozvěděla, že britská společnost Cambridge Analytica získala přístup k údajům padesáti milionů uživatelů bez jejich svolení. Citlivé údaje pak mimo jiné využila při vývoji softwarových nástrojů na podporu prezidentské kampaně Donalda Trumpa. To vyvolalo vlnu rozhořčení a pochybnosti o bezpečnostní politice Facebooku.
Krátce po skandálu začaly akcie Facebooku prudce padat. Za poslední týden se propadly o více než jedenáct procent a tržní hodnota firmy klesla o šedesát miliard dolarů. Aktuálně se cena akcie pohybuje kolem 164 dolarů.
Facebookem zmítá skandál, možná byla zneužita data milionů uživatelů:
20. března 2018 |
Problematický rok
„Facebook letos míří od průšvihu k průšvihu. Má problémy s uživateli kvůli přílišnému množství reklam, s regulátory kvůli nedostatečné ochraně soukromých dat, s daňovými úřady Evropské unie kvůli placení velmi nízkých nebo žádných daní. Stal se zkrátka příliš silným a vlády ani ostatní regulátoři ho už nemohou dále ignorovat,“ okomentoval situaci hlavní makléř společnosti BH Securities Martin Vlček. Podle něj kauza ukázala, jakou má Facebook sílu.
„Dokáže ovlivňovat volby v různých koutech světa na základě principu – kdo víc zaplatí, ten vyhraje. Nebo alespoň získá velkou výhodu. Paradoxně je však kauza úniku dat pro Facebook skvělou reklamou. Inzerenti vidí, jak silně dokáže tato sociální síť ovlivnit chování spotřebitelů,“ dodal Vlček s tím, že to má i negativa.
Uživatelé Facebooku teď budou pravděpodobně opatrnější a budou více hlídat informace, které o sobě prozrazují. Zvýšená ostražitost uživatelů může mít negativní dopad na zisky firmy z prodeje reklamy. Tento účinek kauzy se podle včerejší zprávy, kterou zveřejnil portál finanční televize CNBC, už začíná projevovat.
Podívejte se, co vše o vás Facebook zjišťuje a co umí:
22. ledna 2016 |
Společnosti Commerzbank a Mozilla oznámily, že po skandálu pozastavily reklamní kampaně na Facebooku. „Bezpečnost značek a dat jsou pro nás velmi důležité,“ sdělil ve čtvrtečním rozhovoru pro německý ekonomický deník Handelsblatt šéf obchodní strategie společnosti Commerzbank Uwe Hellmann. Mozilla na svém blogu uvedla, že pozastaví reklamu do doby, než Facebook přijme opatření k posílení výchozích nastavení ochrany osobních údajů.
Známé osobnosti ruší účty
Aby toho nebylo málo, na skandál začínají reagovat také známé osobnosti. V pátek smazal oficiální stránky svých firem Tesla a SpaceX na Facebooku známý americký podnikatel Elon Musk. Na Twitteru uvedl, že o existenci stránky SpaceX vůbec nevěděl a slíbil její odstranění. Svůj slib pak během několika minut splnil. Deaktivována byla rovněž facebooková stránka firmy Tesla. Každá ze stránek přitom měla před deaktivací více než 2,5 milionu sledujících, píše server BBC.
„Zbavuji se svých akcií společnosti Facebook a mažu svůj profil, protože Facebook profitoval z ruského zásahu do našich voleb. A dosud s tím nic neudělal,“ sdělil na svém Twitteru také herec Jim Carrey. Zároveň doporučil všem ostatním investorům, kteří mají zájem o budoucnost, aby udělali totéž. Ke Carreymu se přidali i herci Kumail Nanjiani a Tea Leoni nebo filmový režisér Adam Mckay.