KFC si připomíná 35. výročí od otevření své první pobočky v Číně. V rámci oslav se řetězec spojil s výrobcem hraček Pop Mart, který je známý prodejem krabiček s překvapením. Číňané nyní mohou získat při koupi určitého menu některou z limitované edice postaviček s velkýma očima a kulatým obličejem zvaných Dimoo.
A protože jde o limitovanou edici, některé vášnivé sběratele to nenechalo klidné a jídla začali nakupovat ve velkém. Akci kritizuje Sdružení čínských spotřebitelů, podle které chování řetězce podporuje nadměrnou konzumaci potravin a některé zákazníky přivádí doslova k nákupnímu šílenství. Sdružení upozornilo na to, že jeden zákazník neváhal utratit 10 494 jüanů (zhruba 35 tisíc korun) za nákup 106 jídel.
Dost sběratelů ztroskotá, protože v tom má bordel, říká vydavatel knihy rekordů |
Podle sdružení si někteří zákazníci nechali pouze hračku a jídlo vyhodili do koše. „Řetězec KFC nabídkou limitované edice krabiček s překvapením vyvolal iracionální, přehnané nákupy některých menu, což je v rozporu s veřejným pořádkem, dobrými zvyky a duchem zákona,“ napsalo v prohlášení Sdružení čínských spotřebitelů, které je pod kontrolou státu.
V roce 2020 čínská vláda v čele s prezidentem Si Ťin-pchingem zahájila velké tažení proti plýtvání potravinami. Úřady mimo jiné influencerům na sociálních sítích zakázaly přejídání a vyzvaly návštěvníky restaurací, aby si neobjednávali víc jídla, než dokážou sníst.
Utrácení za limitované kolekce hraček se však netýká výhradně Číny. Například loni mohli zákazníci ve Spojených státech při objednávce dětského menu získat limitovanou edici karetní hry Pokémon. Některé pobočky musely kvůli velkému zájmu omezovat množství objednávek. Nákupní šílenství rovněž vyvolala omáčka známá ze seriálu Rick a Morty.