Takzvanou Roboloď (anglicky Roboat) vyvinuli vědci z Amsterdamského institutu pro moderní metropolitní řešení ve spolupráci s Massachusettským technologickým institutem, informuje agentura AP. Vrtule plavidla pohání elektrická baterie, která na jedno nabití vydrží dvanáct až 24 hodin v závislosti na velikosti nákladu a typu této baterie.
Loď jezdí rychlostí šest kilometrů za hodinu a k řízení nepotřebuje člověka. Vše na dálku ovládá počítač tím, že zpracovává data z kamer a senzorů, které skenují oblast kolem lodi a detekují stojící i pohyblivé objekty. Plavidla jsou modulární, což znamená, že je lze snadno upravit pro různé účely. Počítá se však s tím, že Roboloď bude vozit hlavně lidi nebo třeba svážet komunální odpad.
Amsterdam straní chodcům, stěžují si cyklisté. Nesmysl, brání se radnice |
Ačkoli se už první autonomní elektrická loď amsterdamskou spletí kanálů projela, před sebou má ještě dlouhou cestu k plnému zavedení do provozu. Podle tvůrců projektu bude vývoj plavidla vyžadovat další dva až čtyři roky ke zdokonalení zmíněné technologie samořízení.
„Chceme si být absolutně jisti, že loď dokážeme bezpečně navigovat skrz kanály,“ říká inženýr Rens Doornbusch. „Máme již zavedenou autonomii, ale jedním z dalších kroků je zajistit, abychom skutečně zvládli jakoukoli situaci, se kterou bychom se mohli v kanálech setkat.“
Vývojáři si od Robolodi neslibují jen menší zátěž pro životní prostředí. Doufají, že samořiditelné lodě vedené počítačem přispějí k zpřehlednění každodenních procesů v amsterdamských přístavištích. „Tam můžete skutečně zlepšit bezpečnost pomocí autonomních systémů, ale také přístav zefektivnit a dosáhnout nepřetržitého provozu,“ myslí si ředitel pro inovace v amsterdamském institutu Stephan van Dijk.
Přízeň radnice
Před inženýry ještě stojí řada překážek. Otázkou například je, zdali kamery umístěné na lodi svým způsobem nejdou proti ochraně soukromí a zdali se v tomto ohledu systém nedá zneužít. Van Dijk však říká, že použití dat z kamer a senzorů vědci vyvinuli tak, že neidentifikuje žádné osoby. „V tomto smyslu by soukromí mělo být zajištěno,“ doplňuje ředitel. I přesto je legislativní stránka věci zatím nedořešená.
Britský výrobce chce na nebe vrátit vzducholodě. Kvůli nižším emisím |
„Aktivně spolupracujeme s ministerstvy a zákonodárci, abychom zjistili, jaké konkrétní právní aspekty je třeba změnit k umožnění plně autonomního provozu,“ uvádí van Dijk. Místní politici jsou nicméně podobným myšlenkám nakloněni. Například amsterdamská starostka ze strany zelených Femke Halsema plánuje zakázat dieselové motory v lodích do roku 2025.
Projížďka amsterdamskými kanály je oblíbenou atrakcí turistů. Ve městě funguje 12 tisíc rekreačních lodí, z toho je podle odhadů vedení města pouze pět procent bezemisních, píše Reuters.
Roboloď je zatím hudbou budoucnosti, avšak méně sofistikované elektrické lodě si už svoje místo v Amsterdamu získávají. Město pro ně chce do konce roku 2021 nainstalovat sto nabíjecích stanic. Někteří přepravci předělávají svá stará plavidla tak, aby vyhovovala zeleným nárokům současné doby. Zabudovat do stroje baterii je totiž zejména z finanční stránky věci mnohem jednodušší než kupovat zbrusu nové elektrické plavidlo.