Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

XXXLutz startuje extra velké otevírání. Na paty šlape švédskému sokovi

Díky vtíravé, ale úspěšné reklamě z roku 2010 s popěvkem „XXXLutz ta, ta, ta, ta“ znali rakouského nábytkáře miliony Čechů, aniž měli šanci potkat jeho obchodní dům. Teď, po deseti letech, k tomu budou mít mnohem větší příležitost. Ve středu firma otevře sedm nových obchodů.

Nábytkářský řetězec XXXLutz představil v Čestlicích u Prahy svůj obchodní dům, který převzal od firmy Kika. (17. srpna 2020) | foto: ČTK

V rámci dosud největší expanze v­ tuzemsku řetězec otevře kromě svých tří nynějších obchodů v Praze a v Brně dalších sedm poboček v krajských městech. Domy s červenou židlí startují prodej v Liberci, Plzni, Českých Budějovicích, Ostravě a Olomouci. Po jedné prodejně přidává i v pražské a brněnské metropoli.

O expanzi bylo rozhodnuto už loni, když XXXLutz oznámil, že koupí pobočky konkurenční společnosti Kika, která byla na pokraji krachu. Z devíti získaných obchodních domů řídí nový vlastník dva pod původním názvem (OC Galerie Butovice, OC Olympia Brno) kvůli blízkosti prodejen své hlavní značky XXXLutz. Mimo to rakouská skupina v ­tuzemsku spravuje ještě čtrnáct obchodů s nábytkem Möbelix.

Tvrdá internetová konkurence

Koronavirus expanzi nezastavil. Firma od znovuotevření svých tří původních prodejen v květnu naopak nabrala sto lidí a z prodejů je vidět, že část zákazníků své nákupy jen odložila z nejistých měsíců.

„Trh v Evropě je zvláštní. Tržby v­ Rakousku po pandemii narostly meziročně o sto procent, v Německu asi o osmdesát procent a v České republice o 25 až 30 procent,“ řekl MF DNES jednatel firmy Walter Müller. Deficit z měsíců nucených uzavírek se už podařilo téměř srovnat.

Prodejny Kika se postupně přebarví na XXXLutz. Trh dostal nový impulz

Zčásti pomohl e-shop, který každoročně roste minimálně o 70 procent, tedy nad rámec toho, co původně firma očekávala. V nejtěžších dobách pandemie online obchod rostl dokonce o 90 procent, nicméně nyní se už vrátil k původnímu tempu.

XXXLutz podle Müllera konkuroval nejvíce právě řetězci Kika, ale rivalita je na trhu stále dost silná, za což může i nástup internetových obchodů. „Nesmíme usnout na vavřínech, konkurenti jsou neúprosní,“ říká Müller.

Právě internet může být důvodem, proč v minulých letech síť Möbelix ustoupila od konceptu diskontních prodejen a od naplňování reklamního sloganu „Möbelix nestojí skoro nic“. Místo toho přestavěla obchody a přešla k vyšší kvalitě služeb i zboží.

„Roli prodejců zaměřených čistě na nízkou cenu převzaly internetové obchody,“ říká tajemník Asociace českých nábytkářů Tomáš Lukeš.

Internet není jen zdrojem bezedného růstu, ale i tvrdé konkurence. Webový obchod s bytovými doplňky Bonami loni utržil 1,4 miliardy korun, čímž vyrostl o třetinu. Online bojuje i švédský nábytkář IKEA, lídr v kamenném retailu s­desetimiliardovými tržbami. Do krajských měst se nechce dostat prostřednictvím kamenných prodejen jako XXXLutz, ale přes výdejní místa spravovaná externími partnery.

Obchodní domy si navíc nekonkurují jen mezi sebou. Významná část obratu jim totiž kyne z bytových doplňků, na které se specializují i další firmy.

Jenom nábytek nestačí

Zmíněný XXXLutz má ve svých největších prodejnách z doplňků až čtvrtinu tržeb.

V ostatních nábytkářských řetězcích může být prodej bytových doplňků od peřin až po porcelán ještě silnější. Asociace českých nábytkářů odhaduje, že jen třetina až polovina obratu obchodních domů s nábytkem tvoří skutečně prodej nábytku.

„Českých výrobců není mnoho a­ objemy nejsou velké. Proto pro ně řetězce tak velkou konkurenci neznamenají,“ myslí si Lukeš. Mezi největší tuzemské podniky patří výrobce židlí Ton, společnost Jitona nebo Hanák nábytek, který už se nespecializuje jen na kuchyně.

Rakouský obchod si vedle privátních značek udržuje levnou privátní značku Boxxx, kterou chce konkurovat řetězci IKEA, ale třeba také Lidlu a jiným hráčům zaměřeným na cenovou dostupnost.

Akvizicí rakouské společnosti Kika získal XXXLutz 22 obchodů v ­České republice, na Slovensku, v­ Maďarsku a Rumunsku. V současnosti provozuje 320 obchodních domů ve třinácti zemích v Evropě a­ ročně otevře v průměru deset nových prodejen. Skupina má téměř 26 tisíc zaměstnanců, z toho 1 600 jich pracuje v tuzemsku. 

  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

S vakcínou poroste zájem o dovolené. Nezdražíme, říká šéf CK Fischer

Premium Příjmy se propadly na desetinu. „Ve voucherech máme miliardu,“ říká Jiří Jelínek, šéf dvou největších nově spojených...

České zbrojovce klesl zisk o čtvrtinu. Zbraně se ale prodávají víc než dřív

České zbrojovce klesl v letošním prvním pololetí čistý zisk meziročně o 23,5 procenta na 382 milionů korun. Výnosy i...

Potravinářská síť COOP spustila e-shop, chystá výdejní boxy

Maloobchodní síť COOP spustila internetový prodej potravin a dalšího zboží. Objednávku si budou lidé moci vyzvednout...

Slovenská firma vyrábí léky ze skořápek. Měsíčně jich zpracuje osm tun

Premium Ve slovenském Cíferu se už třicátým rokem vyrábí ve farmaceutické firmě Biomin přírodní vápník. Zaměstnanecká akciovka,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...