„Letoun 777x ještě není pro certifikaci připraven,“ stojí v dopisu Amerického federálního úřadu pro letectví, který regulační orgán zaslal Boeingu zhruba v polovině května. Informovala o tom agentura Reuters.
Boeing, nebo Airbus? Rozdíly jsou obrovské pro piloty, ne pro cestující |
Úplný text tohoto dopisu však americký regulační úřad dosud nezveřejnil. Podle dostupných informací Reuters Boeing nepředložil všechny potřebné dokumenty, které by z hlediska bezpečnosti měl Americký federální úřad posoudit. „FAA neschválí žádné letadlo, které nesplňuje potřebné bezpečnostní požadavky,“ uvedli zástupci úřadu v neděli.
FAA výrobce letadel varoval, že bude nejspíš nutné zvýšit i počet plánovaných zkušebních letů. Kvůli tomu se však může nové letadlo dostat do komerčního provozu až počátkem roku 2024. Důvodem je také incident letounu během zkušebního letu z prosince roku 2020, kdy se vyskytly problémy s řízením. Ty totiž Boeing podle FAA dosud nedokázal plně vysvětlit.
Boeing 777X má sloužit k dálkovým letům, je sestaven z lehčích materiálů než jeho předchůdci, což znamená i levnější provoz. Tato řada širokotrupých dvoumotorových letadel má dvě varianty, kratší verzi 777-8 a delší 777-9. První z nich pojme 365 pasažérů, zatímco delší stroj až 414 cestujících.
Šéf Emirates kritizuje Boeing. Pohrozil stornováním obří zakázky na letadla |
Jeho bezpečnost je podle mluvčí Boeingu pro firmu nejvyšší prioritou. „Při vývoji tohoto letounu podrobujeme model komplexnímu testování. Pracujeme na velmi důkladném procesu vývoje, abychom zajistili splnění všech nutných požadavků,“ uvedla.
Model 777X má být prvním proudovým letadlem, které budou regulátoři po celém světě Boeingu schvalovat od havárií letadel 737 MAX. Ty byly po celém světě po dobu několika měsíců vyřazeny z provozu, a to kvůli leteckým neštěstím v Etiopii a v Indonésii, při nichž zahynulo 346 lidí. Problémem byl systém řízení letu.