Výkonný ředitel společnosti Boeing Co. Dave Calhoun se nemohl ubránit slzám, když během úterní celofiremní schůzky promluvil k zaměstnancům Boeingu. Prohlásil, že výrobce letadel musí nyní přiznat své nedostatky. „Budeme ke kauze přistupovat tak, že především uznáme svou chybu se stoprocentní a naprostou transparentností na každém kroku k jejímu nalezení,“ dodal. Calhoun zdůraznil, že bezpečnost je nyní nejvyšší prioritou společnosti. Informaci přinesla agentura Bloomberg.
Jeho slova zazněla během shromáždění všech zaměstnanců továrny v Rentonu ve státě Washington, kde se letouny 737 montují. Jeho projev i projevy dalších vedoucích pracovníků firma přenášela i k pracovníkům na dalších místech v USA. „Mám stejně jako vy děti i vnoučata. Na vyšetření těchto věcí záleží. Záleží na každém detailu,“ dodal Calhoun.
MAX je klíčový produkt
Na úterním setkání vystoupil vedle Calhouna také generální ředitel Boeing Commercial Airplanes Stan Deal. Ten má nyní za úkol zvýšit produkci továrny a zároveň udržet kvalitu v největší výrobní jednotce Boeingu. K zaměstnancům promluvil také ředitel pro bezpečnost Mike Delaney, jehož vedoucí funkce byla vytvořena během předchozí krize týkající se letounů typu MAX. Tento typ je pro amerického výrobce letadel klíčovým produktem. Právě Delaney bude hrát v současné kauze Boeingu rozhodující roli, neboť on a jeho tým jsou zodpovědní za to, aby MAX 9 mohl znovu vzlétnout.
Stopka pro Boeing. Po nehodě s oknem nesmí létat 171 strojů, rozhodl regulátor |
Pro šéfa Boeingu je nyní v sázce mnoho. Incident z minulého týdne totiž firmě významně zkomplikoval nápravu reputace po nedávném uzemnění strojů 737 MAX. Calhoun také ve svém projevu k zaměstnancům připustil, že společnost musí komunikovat se zákazníky, aby je uklidnila. „Okamžiky, jako je tento, mnou otřásly až do morku kostí,“ uvedl.
Úřad zváží širší vyšetřování
Poté, co americký Federální letecký úřad FAA uzemnil letouny MAX 9 a nařídil dopravcům, aby je zkontrolovali, objevily společnosti Alaska Air a United Airlines další letouny 737 MAX 9, u nichž se uvolnily šrouby. „Od soboty, kdy jsme zahájili předběžné kontroly, jsme zjistili případy, které zřejmě souvisejí s problémy při zaslepení dveří, například šrouby, které bylo třeba dodatečně dotáhnout,“ uvedla společnost United Airlines ve svém prohlášení.
Zjištěné nedostatky podle něj odstraní tým techniků, aby se stroje mohly vrátit do provozu. Boeing po obdržení zpětné vazby reviduje pokyny pro kontroly a všechna dotčená letadla zůstanou zatím odstavena, dokud je regulační orgán neuzná za bezpečná.
Novému boeingu vypadly po vzletu dveře. Aerolinky stroje stahují z provozu |
Sbor šéfů leteckých společností včetně dvou největších zákazníků Boeingu – Ryanairu a Emirates v Dubaji – již také veřejně promluvil o tom, že Boeing musí nyní zvýšit standardy kvality. Předsedkyně amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) Jennifer Homendyová v pondělí uvedla, že její úřad zváží rozšíření současného vyšetřování. Takový krok by přinesl hlubší kontrolu Boeingu a jeho výrobních procesů.
Šestašedesátiletý Dave Calhoun převzal funkci výkonného ředitele společnosti Boeing na začátku roku 2020. Stalo se tak jen krátce poté, co správní rada odvolala tehdejšího generálního ředitele Dennise Muilenburga za špatné zvládnutí krize s uzemněním letadel MAX. V reakci na nehodu Alaska Airlines zrušil Calhoun každoroční výjezdní zasedání top managementu Boeingu naplánované na tento týden, uzavírá Bloomberg.