Piloti společnosti Alaska Airlines museli v pátek krátce po startu z amerického letiště v Portlandu nouzově přistát na stejném letišti kvůli vypadnutým dveřím pro nouzový východ Boeingu 737-9 MAX. Letadlo se 174 cestujícími a 6 členy mířilo do Ontaria. Nikomu se nic nestalo.
V krátkém prohlášení zaslaném e-mailem letecká společnost uvedla, že u letu 1282 z Portlandu do Ontaria v Kalifornii došlo k incidentu krátce po odletu. „Ačkoli je tento typ události vzácný, naše posádka byla vyškolena a připravena situaci bezpečně zvládnout,“ uvedla společnost Alaska Airlines ve svém prohlášení. „Vyšetřujeme, co se stalo, a jakmile budou k dispozici další informace, podělíme se o ně,“ dodala.
Pilot oznámil portlandským dispečerům, že se vyskytl problém na palubě, kvůli němuž se musí vrátit na letiště. Podle údajů o letu z webové stránky FlightAware bylo letadlo odkloněno asi šest minut po startu v 17:07, kdy se dostalo do výšky 16 000 stop (4 876 metrů). Zpět na přistávací plochu dosedlo v 17:26.
Pravidla psaná krví, tvrdý výcvik. Evakuace hořícího letadla ohromila svět |
Jeden z cestujících poslal KATU-TV v Portlandu fotografii, na které je vidět díra v boku letadla vedle sedadel pro cestující. Kvůli chybějící části trupu došlo k rychlému poklesu tlaku a cestující si museli nasadit kyslíkové masky.
Národní úřad pro bezpečnost dopravy ve svém příspěvku na platformě X uvedl, že událost v letadle vyšetřuje. Do vyšetřování se zapojí také Federální letecký úřad (FAA).
Problémy Boeingu
Letadlo Boeing 737-9 MAX, jehož se incident týkal, sjelo z montážní linky a certifikaci získalo teprve před dvěma měsíci, jak vyplývá ze záznamů FAA.
Od 11. listopadu, kdy bylo letadlo uvedeno do komerčního provozu, absolvovalo 145 letů, uvedla další sledovací služba FlightRadar24. Let z Portlandu byl třetím letem letadla v jediném dni. Boeing uvedl, že o incidentu ví a pracuje na shromáždění dalších informací, aby mohl přispět k vyšetřování.
Boeing řeší problém. Letadla 737 MAX musí na kontrolu kvůli uvolněným šroubům |
V letech 2018 a 2019 došlo k haváriím dvou letadel Max 8, při nichž zahynulo 346 lidí. Kvůli této katastrofě se letadla typu Max 8 a Max 9 přestala dva roky používat. Stroje se vrátily do provozu až poté, kdy Boeing provedl změny v automatickém systému řízení letu.
Ani nyní však nejsou všechny stroje spolehlivé. Boeing v prosinci leteckým společnostem oznámil, aby letadla zkontrolovaly kvůli možnému uvolněnému šroubu v systému ovládání kormidel.