Zhruba dvě hodiny trvající let AS1282 do kalifornského Ontaria nabral v pátek 5. ledna pár minut po vzletu z portlandského mezinárodního letiště nečekaný zvrat. Jen dva měsíce starému Boeingu 737 MAX 9 totiž vypadla jedna ze záslepek dveří nouzového východu. Společnost Alaska Airlines totiž u tohoto typu letounu nevyužívala jeho maximální možnou přepravní kapacitu, nemusel tak být opatřen dalšími nouzovými východy, s nimiž ovšem specifikace tohoto boeingu počítá.
Obrovské štěstí bylo, že u tohoto specifického panelu umístěná běžná sedadla nebyla v době nehody obsazena. Havárie se tak obešla bez vážných následků, záchranáři jen po dosednutí stroje na přistávací dráhu ošetřili pár lehce zraněných cestujících, pouze stav jednoho z nich podle vyjádření letecké společnosti vyžadoval převoz k dalšímu lékařskému ošetření.
Sílu podtlaku, kterému lidé na palubě poškozeného boeingu kvůli prudkému poklesu tlaku v téměř pětikilometrové výšce (16,3 tisíce stop) čelili, demonstrují třeba vytrhané části výše zmíněných neobsazených sedadel. Z letounu byly mimo jiné vysáty i mobilní telefony, které někteří cestující v té době drželi v rukách. Americký národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) následně v rámci vyšetřování nehody vyzval veřejnost, aby mu v oblasti pomohla s hledáním trosek boeingu. Tuto výzvu zaregistroval i herní designer Seanathan Bates.
Při své nedělní procházce, která jej zavedla k místnímu obchodnímu centru, měl tak podle rozhovoru pro lokální televizi KPTV Fox 12 Oregon oči otevřené. Hledal cokoli, co by mohlo připomínat jakýkoli fragment letadla. Našel však něco, co sám nečekal. Zhruba kilometr a půl od místa, kde byl později nalezen samotný vytržený panel trupu či třeba hlavová opěrka sedadla z poškozeného boeingu, objevil iPhone. Ležel pod keřem v těsné blízkosti hlavní silnice.
Další překvapení jej čekalo poté, co jej zpod keře dostal. Zjistil totiž, že nemá navzdory pádu ze zhruba pětikilometrové výšky žádné poškození a je plně funkční. Telefon se stále nacházel v letovém režimu, měl z poloviny nabitou baterii a nebyl uzamčen. Na displeji byl otevřený e-mail potvrzující zaplacení odbaveného zavazadla pro let z Portlandu do Ontaria z 4. ledna. Při následném kontaktování NTSB se dozvěděl, že je to již druhý nalezený telefon z tohoto letu.
Z fotografie v příspěvku, který Bates zveřejnil na svém účtu na síti X, je patrné, že telefon je opatřen ochranným krytem a patrně i odolným krycím sklem displeje. Obojí jistě přispělo k tomu, že telefon pád z takové výšky přečkal bez šrámu. Patrně i dopadl do promočené půdy, rychlost dopadu mohl částečně ovlivnit i vzrostlý keř. Dopadnout jen o pár metrů vedle na asfaltový povrch přilehlé komunikace, patrně by doznal značné poškození. Je také štěstí, že telefon nespadl třeba na projíždějící vůz či nějakého chodce.
Není to ovšem poprvé, kdy nějaký telefon pád z vysoké výšky přežil bez větších šrámů. Třeba loni v únoru se Američan Hatton Smith o zážitek z předloňského podzimu, kdy mu při skydivingu vypadl ve zhruba čtyřkilometrové výšce z kapsy iPhone. Telefon se vydal následně s přáteli najít. A uspěli. iPhone, který během volného pádu dosáhl rychlosti zhruba 160 kilometrů za hodinu, našli v bažinaté oblasti. Po dopadu se tak vyloženě zařízl do měkkého terénu. I v tomto případě byl telefon opatřen ochranným pouzdrem.
V roce 2017 vypadl Samsung Galaxy S5 jeho majiteli z letadla, když si ve zhruba 300 metrech nad zemí chtěl z otevřeného okénka natočit souběžně letící stroj. Po pár sekundách mu však telefon vyklouzl z ruky. Celý pád přitom natočil. O rok dříve se za podobné situace proletěl vzduchem iPhone 5S, volným pádem tehdy padal více než 750 metrů.
A třeba v roce 2021 pilotovi malého letadla vypadl iPhone ze vzlétajícího letadla. V tomto případě sice telefon nepadal z extrémně vysoké výšky, nicméně z kokpitu letadla vypadl při rychlosti okolo 100 kilometrů v hodině přímo na ranvej. I tak se mu nic nestalo.
Boeingu 737 MAX 9 vypadla po startu záslepka dveří nouzového východu:
6. ledna 2024 |