Při nehodě společnosti Alaska Airlines za letu vypadl boční panel trupu i s bezpečnostními dveřmi. Chybějící dveře, které jsou klíčovým předmětem vyšetřování, našli nyní vyšetřovatelé na dvorku domu oregonského učitele.
Během nedělní tiskové konference Homendyová představila aktuální stav vyšetřování. „S radostí oznamuji, že jsme našli chybějící dveře,“ řekla. Obyvatele, který poslal NTSB dvě fotografie předmětu, identifikovala pouze jako Boba a poděkovala mu. Právě tato součástka by podle ní mohla být klíčem k vyšetřování příčiny páteční nehody, uvedl úřad. NTSB už je na cestě k vyzvednutí předmětu a začne s jeho analýzou. Podle ní se našly také dva mobilní telefony – jeden na dvoře domu, druhý u silnice.
NTSB uvedl, že vyšetřování nehody na palubě letu 1282 společnosti Alaska Airlines stále komplikují některé faktory: například chybějící hlasový záznam z pilotní kabiny. „To je pro nás bohužel ztráta,“ řekla Homendyová, podle níž jsou tyto informace klíčové nejen pro vyšetřování této nehody, ale i pro zvýšení bezpečnosti letectví obecně. Dodala však, že NTSB na základě této nehody požaduje rozšíření minimální doby záznamů na zařízeních ze dvou hodin na 25 hodin. Takové časové rozpětí by zachránilo hlasové údaje z pilotní kabiny z páteční nehody. „Nemohu dostatečně zdůraznit, jak je to důležité pro bezpečnost,“ řekla.
Všude vládl chaos
Homendyová během tiskové konference také popsala komunikační chaos, který na palubě Boeingu 737 MAX 9 zavládl, když posádka nahlásila věži, že slyší hlasitý hluk a v kabině a že se v ní rychle snižuje tlak. „První důstojník letadla ztratil při snižování tlaku sluchátka a problémy se sluchátky měl i kapitán,“ uvedla. Proto pro komunikaci zapnuli reproduktor, řekla.
„Komunikace byla během nehody vážný problém,“ řekla vyšetřovatelka. Jednání posádky však bylo podle ní opravdu neuvěřitelné. „Naráz se toho stalo opravdu hodně,“ dodala.
Následně popsala některá poškození uvnitř letadla. Patřila k nim dvě neobsazená sedadla, jejichž rámy se poklesem tlaku v kabině zkroutily. Oběma sedadlům v řadě 26 chyběly opěrky hlavy a jednomu opěradlo. „Celkem bylo poškozeno dvanáct řad sedadel v letadle,“ uvedla.
Vyšetřovatelé nyní zkoumají, jak byl dveřní panel, na který lze umístit volitelný nouzový východ v závislosti na počtu cestujících, připevněn předtím, než se z letadla uvolnil, řekla Homendyová na nedělní tiskové konferenci. NTSB chce také prošetřit informace o výstrahách týkajících se tlaku vzduchu v kabině, které se v letadle spustily během letů 7. prosince a ve středu a ve čtvrtek, což byly poslední dny před nehodou.
Maxy opět stojí
Akcie amerického výrobce letadel Boeing zahájily pondělní obchodování na burze ve Frankfurtu nad Mohanem téměř osmiprocentním propadem. Akcie firmy se primárně obchodují na burze v New Yorku, která otevírá v 09:30 místního času (15:30 SEČ) a kde bývají i výrazně vyšší objemy obchodů.
Federální úřad pro letectví nyní nařídil uzemnění některých letadel Boeing 737 MAX 9 a vydal směrnici, která vyžaduje kontroly před tím, než budou některá letadla opět létat. Nová směrnice se týká 171 letadel po celém světě. V neděli stejný krok oznámila panamská společnost Copa Airlines a aerolinky Turkish Airlines. Akcie konkurenčního Airbusu v pondělí dopoledne o 1,25 procenta posílily, uvedla agentura Reuters.
Po nehodě Alaska Airlines stahují Boeingy 737 MAX 9 další aerolinie i mimo USA![]() |
Páteční nehoda dostala společnost Boeing tam, kam firemní management ani investoři nechtěli, a to zpět do hledáčku regulačních orgánů. Dokud Federální úřad pro letectví nebude mít jistotu, že je provozování letadel Boeing 737 MAX 9 dostatečně bezpečné, zpět do vzduchu se tyto letouny nedostanou.
Incident může být pro Boeing velkou komplikací hlavně na čínském trhu. „Nejdůležitějším regulačním orgánem pro Boeing je momentálně v Číně. Tamní vláda totiž dosud dopravcům nepovolila obnovit dodávky letadel 737 MAX. V posledních měsících sice byly zřejmé některé pozitivní signály k obratu, páteční nehoda by ale mohla tento proces zbrzdit,“ říkají analytici JPMorgan.
Uzemnění letadel se v posledních hodinách týkalo letecké společnosti Alaska Airlines. Zprvu jich bylo 65, následně se jich po kontrolách vrátilo 18 zpět do provozu. Stažení letounů z provozu ale způsobilo americké aerolince velké komplikace, neboť muselo dojít ke zrušení celkem 163 nedělních letů, což byla asi pětina všech plánovaných odletů. Přetrvávání komplikací očekává letecká společnost Alaska Airlines nejméně do poloviny tohoto týdne.