Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát chce dát stovky milionů za studii o smyslu kanálu Dunaj-Odra-Labe

  15:45aktualizováno  18:19
Propojení Dunaje, Odry a Labe pro provoz nákladních lodí se o malý krůček posunulo. Ministr dopravy Zdeněk Žák představil prezidentu Miloši Zemanovi harmonogram, podle něhož by kanál mohl vzniknout do roku 2039. Příprava projektu bude stát do 400 milionů, odhady na samotnou výstavbu činí až 300 miliard korun.

Kanál Dunaj - Odra - Labe. Nedaleko jezu v Přerově by měl stát přístav. Přerov by měl být křižovatkou tří větví kanálu. (4. září 2013) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dokončení projektu do 16 let je podle Žáka reálné, existuje navíc ještě roční až dvouletá rezerva, o které by se dala výstavba zkrátit, věří šéf dopravního resortu. "Podařilo se nám popsat všechny činnosti, které musí stavba zahrnovat, a dát jim časový rámec," uvedl podle ČTK Žák.

Koridor D-O-L

Ministerstvem představený harmonogram počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou se má propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky se pak má na severojižní cestu napojit prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic.

Projekt je rozdělen do čtyř úseků plus odbočka do Polska. V některých by průplav využíval koryta již regulovaných řek či by šel v dříve zbudovaných kanálech. To je případ zejména jihu Moravy a Zlínského kraje, kde se neočekávají významnější komplikace.

Naopak na západní větvi z Pňovic do Pardubic by musel překonat Třebovskou vrchovinu (převýšení několik set metrů), což je i podle zastánců obtížný úkol.

Aktuální harmonogram ministerstva dopravy počítá s časnějším termínem, než plánuje Ředitelství vodních cest (ŘVC). Instituce zřízená ministerstvem dopravy se stará o budování vodní infrastruktury u nás a dosud byla největším propagátorem průplavu, nepočítáme-li prezidenta Zemana.

Fond dopravní infrastruktury (SFDI) minulý týden pozastavil ŘVC veškeré platby kvůli pochybení při zveřejňování smluv a podezření na porušení zákona o veřejných zakázkách. 

Pochybení se týká studie za dva miliony korun, která měla zhodnotit možnosti rozvoje vodní dopravy. Podle SFDI byl přínos této studie diskutabilní a její cena nepřiměřená. Zastavení financování má trvat do doby, než ŘVC prokáže, že postupovalo podle zákona.

Bývalý ministr Zbyněk Stanjura se ředitelství pokusil těsně před pádem Nečasovy vlády zrušit. Nestihl to úplně, ale podařilo se mu převést pravomoci na ministerstvo. Podle Stanjury nebyl tento úřad dlouhodobě schopen připravovat zakázky vysoké důležitosti.

Jenže s pádem vlády a příchodem nového kabinetu se situace obrátila. Šéf ŘVC Jan Skalický získal v Zemanovi silného spojence a je přesvědčen, že se kanál bude budovat. Nakloněn průplavu je i současný ministr Žák, liší se však odhadované termíny dokončení. Žák mluví o roce 2039, Skalický předpokládá dostavbu v letech 2037 až 2047.

Agendu, která s projektem kanálu souvisí, by mělo vyřizovat ministerstvo. Je to i případ studie proveditelnosti. (Je důležité neplést si tuto zvažovanou studii s jinou studií ŘVC, která je však pro účely stavby nepoužitelná - pozn. red.). Náklady na takovou studii odhaduje ŘVC na 200 milionů korun. Ministerstvo věří, že se dá pořídit levněji, ovšem na celkovou přípravu projektu plánuje podle ČTK vydat až 400 milionů.

To je ale jen minimum v porovnání s cenou za samotnou stavbu. Ta by měla podle odhadů vyjít na 220 až 300 miliard korun, což je zprůměrovaný odhad podle modelového úseku již existujícího evropského koridoru. Výstavbu by měly z velké části financovat podpůrné programy EU a podle ministra Žáka to může být poslední velký projekt, na který může Česko čerpat dotace z Evropské unie.

Podle ŘVC nelze hodnotu kanálu posuzovat pouze z dopravního hlediska. Vypovídající je prý balík daný přínosem díla pro ochranu před povodněmi, schopností zadržet vodu v krajině v době sucha a až na třetím místě jsou finance, které by přinesl na mýtě. Pro to, aby začal plnit státní kasu, však musí být kanál dobudován celý.

Má výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe smysl?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 20. září 2013. Anketa je uzavřena.

NE
NE 2871
ANO
ANO 955

Sami zastánci přiznávají, že postavit a prosadit takovou stavbu nebude jednoduché. Aby nedošlo k torpédování projektu ze strany ekologů, navrhuje Skalický přijmout speciální zákon o D-O-L či upravit přípravné řízení tak, aby je nemohly tyto organizace "účelově zneužívat" a stavba by se mohla urychlit. Ministerská verze harmonogramu ale se speciální legislativou nepočítá.

Projekt je však vystaven kritice nejen ochránců přírody. Za nereálný jej považuje například i bývalý ministr dopravy Zemanovy vlády Antonín Peltrám. "Vodní doprava na Vltavě a Labi byla bez nákladů dopravní cesty vždy dražší, než železniční přeprava ucelenými vlaky po souběžných tratích," píše mimo jiné ve svém textu, publikovaném na webu Deníku Referendum (najdete jej zde).

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Victoria’s Secret se vrací ke kořenům. Na molech opět zazáří její andílci

16. května 2024  11:52

Supermodelky s andělskými tvářemi, těly i křídly, oblečené ve spodním prádle zdobeném šperky....

Ekonomika Japonska klesla víc, než se očekávalo. Spotřebu brzdí vysoké ceny

16. května 2024  11:19

Japonská ekonomika v letošním prvním čtvrtletí klesla v celoročním přepočtu o dvě procenta, což je...

VIDEO: Pracovník letiště vypadl z letadla na ranvej. Kolega mu ujel se schody

16. května 2024  10:54

Na letišti v indonéské Jakartě došlo před vzletem Airbusu A320 společnosti TransNusa k bizarní...

Prodejce oděvů Esprit má potíže. Podal v Německu návrh na insolvenci

16. května 2024  10:28

Skupina Esprit podala u soudu v Düsseldorfu návrh na vyhlášení insolvence na mateřskou společnost...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...