Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poslední ziskový šéf ČSA: Tvrdík uměl jen utrácet

  0:44
Miroslav Kůla je posledním prezidentem ČSA, který svému nástupci předával aerolinky v zisku. O firmě, kde strávil přes třicet let života a kterou provedl leteckou krizí po 11. září 2001, nechtěl dlouho po svém odvolání mluvit. Pro MF DNES udělal poprvé výjimku. „Nechci vypadat jako zhrzený manažer. Ale to, co se teď děje s ČSA, k tomu už nelze mlčet,“ vysvětluje Kůla.

Poslední ziskový šéf ČSA Miroslav Kůla se naváží do Jaroslava Tvrdíka. Podle něj uměl jen utrácet. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Kdo je podle vás hlavním viníkem současné situace v ČSA?
Určitě Jaroslav Tvrdík. Je to člověk, který uměl vždy velkoryse peníze utrácet, ale ne už vydělávat. Aerolinky ale nejsou armáda, která když dojdou peníze, natáhne ruku do státní pokladny.

Co Tvrdík na aerolinkách pokazil?
Těch věcí je více. Určitě naprosto megalomanská expanze. Nakoupil hodně letadel a ještě zbytečně velká. Ta letadla je ale potřeba naplnit. Rozjel ve velkém náklady. To nebyly jen ty audiny a hodinky, co nakoupil, ale také stovky milionů za poradenské služby. Mimochodem, ty by měl teď někdo volat k zodpovědnosti, ať ty ztráty také platí. My nedali za poradenské služby ani korunu.

Patří do toho i velké navýšení platů zaměstnanců. Měl jsem velké střety s odbory, protože jsem věděl, že tak velké navýšení by firma neunesla. Tvrdík to neřešil, je to klasický socan, který nemá problém rozdávat peníze, které nejsou jeho. A ty mzdové náklady dolů nikdy nedostanete, od té doby narostly téměř o sto procent. Přitom byl v době jeho vlády letecký boom, my za sebou měli situaci po roce 2001, kdy měly všechny aerolinky obří ztráty. My ještě mírně expandovali.

Tvrdík si současně do firmy přivedl spoustu lidí, kteří neměli s aerolinkami nic společného. Co to pro firmu znamenalo?
To je myslím jeho největší prohřešek. On naprosto zničil klima ve firmě. Letecký byznys je hodně o lidech a jejich loajalitě, pro spoustu lidí to je srdeční záležitost. A to není fráze. To on zničil, přivedl tam spoustu manažerů, kteří o tom nevěděli vůbec nic, a ani se tím někteří netajili.

Lidi jsou hodně citliví na to, jak si zvýšili platy a jezdí v audinách. Za nás jsme jezdili v oktávkách a peugeotech, já jediný měl BMW, které jsem zdědil po předchůdci. Vytvořil ještě vrstvu manažerů, která oddělila zaměstnance od vedení. Podívejte se, kolik se tam za tu dobu vyměnilo manažerů. My ve firmě byli celý život, a to je v oboru naprosto běžné. Řídit aerolinky není totéž jako prodávat housky.

Změnilo se to příchodem Radomíra Lašáka?
To se ještě zhoršilo! Přivedl si tam jen jiné lidi z bank, kteří o tom nevěděli o moc víc než Tvrdíkovi hoši a neprojevili ani snahu pochopit tu firmu. Devastace firmy se jen prohlubovala. Lašák nepřijal žádné strategické rozhodnutí. Když tvrdí, že dvakrát zachránil firmu, tak se musím jen smát.

Z veřejně dostupných čísel je vidět, že od roku 2005 z provozu vytvořili ztrátu 6,5 miliardy, nikdy neměli kladné cash flow. Peníze jen tekly z firmy a jen to záplatovali rozprodejem majetku. Jeho kroky byly vlastně antiprivatizační, neustále snižoval hodnotu firmy. Fascinuje mě, jak se tváří jako superúspěšný manažer. Jediné, co prodávali, byl majetek a sebe.

Co měl Lašák dělat poté, co firmu převzal ve špatném stavu po Tvrdíkovi?
Měl se začít zbavovat letadel, zejména těch na leasing, a řešit strategii firmy. A také jednat se zaměstnanci a snižovat platy už tehdy. Podívejte se na obsazenost letadel. Vroce 2003 jsme měli 73 % a bylo to na úrovni evropských dopravců. Letos kolem šedesáti procent, Evropa je na 74 %. Když vám marketingový šéf ČSA řekne, že ho obsazenost nezajímá, tak si můžu myslet dvě věci: buď je to tak hrozné číslo, že je lepší ho zapomenout, nebo tomu vůbec nerozumí. A nejhorší je, když platí obojí. Proč jsou low costy tak úspěšné? Protože mají nízké náklady, plná letadla a hodně je využívají.

Přišli za vámi někdy Lašák nebo Tvrdík s žádostí o radu?
Nikdy. Tvrdík ode mě převzal firmu za pět minut. Všechno znal, všechno věděl. Tady mi položte klíčky od auta, podepište to a nashledanou.

Jakou roli mají v osudu ČSA politici?
Jsou jedním z hlavních viníků. Podívejte se na dozorčí radu. V ní se vystřídalo x lidí, kdo je teď požene k odpovědnosti? Podle zákona za to ručí svým majetkem. Přece museli vidět podle výsledků, kam se ta firma řítí. Jediný, kdo se trošku ozval, byl Miroslav Ševčík, a ten za chvíli skončil.

Mají ČSA nějakou vizi ohledně toho, kam létat?
Nezdá se mi. Linky se otevírají a rychle zase zavírají. Tvrdík bez rozmyslu spustil nové linky, Lašák je zase zavřel. Není to jen tak linku otevřít, tomu musí předcházet průzkum trhu a linka potřebuje čas, aby se dostala do zisku. Podívejte se na dálkovou flotilu. My věděli, že nejpozději do roku 2005 toto téma musíme vyřešit, letadla stárla a servis na palubě přestával být konkurenceschopný. Za Tvrdíka a Lašáka se nedělo nic, jen to před sebou hrnuli. A víte proč? To je neuralgický bod pro piloty. Když jsem zavřel Bangkok, musel jsem to vysvětlovat až předsedovi vlády a parlamentu.

V čem to je pro piloty tak zásadní?
Je to nejvyšší meta. Evropské linky jsou pro ně mezistupeň, celou kariéru směřují k tomu, aby řídili velká letadla na dálkových linkách.

Dálková flotila končí, jak byste se rozhodl vy v roce 2005, kdybyste zůstal ve funkci?
Zřejmě bychom ji také zrušili, neuživila se. Jedině ve spojení se strategickým partnerem. Můžeme o ní snít, ale reálně na ni nemáme. Velkým hráčům typu Lufthansa či Air France-KLM se nedá četností konkurovat, Česko je na dálkovku příliš malý trh.

Připravili jste projekt nového hangáru na údržbu letadel. Chybí takový projekt teď ČSA?
To je další zásadní věc. Údržba ČSA měla skvělé jméno, udržovali jsme i letadla Lufthansy a Lufthansa ji také chtěla koupit. V aerolinkách je průměrná marže dvě procenta, v údržbě podstatně vyšší. Co já vím, tak se teď i letadla vlastní posílají na údržbu dokonce už ven.

Najdete na působení Lašáka a Tvrdíka něco pozitivního?
Jeden klad jim přiznám. Byli úspěšnější v rozvoji charterové dopravy. My jsme chtěli koupit Travel Service a tím to vyřešit. Je škoda, že se to nedotáhlo do konce.

Navrhoval jste v době svého působení privatizaci firmy?
Samozřejmě, dnešní stav jen ukazuje, že ČSA měly být prodány dávno. S privatizací jsme počítali a připravovali jsme je na to. Mou představou byla privatizace strategickému partnerovi a zbytek akcií uvést na burzu. Ale konkrétní přípravy neběžely, počítalo se s tím, že kolem roku 2005 k prodeji dojde.

Hodně vášní vzbudil plán prodat ČSA Aeroflotu. Jaký je váš názor?
Myslím, že to byl jediný zájemce, který mohl nabídnout opravdu dost peněz. Nějaké bezpečnostní riziko v tom nevidím.

Proč se piloti tak brání privatizaci?
Tomu se nedivím, jim je ve státním nejlépe. Oni se vždycky dokázali dohodnout s politiky. Už za komunistů. Pilot v uniformě, to je pro každého něco magického. Jejich lobbistická síla je obrovská a těžko by fungovala v nějaké soukromé firmě. Jestli se nic nezměnilo, Travel Service do teď nemá odbory. A to asi není náhoda.

Dokážete si představit Travel Service jako vlastníka ČSA?
Upřímně řečeno ani moc ne. Ale pan Šimáně asi ano.

Co říkáte na plán propojení s letištěm?
To je provizorní a problematické řešení. Nedokážu si dlouhodobě představit, že by šéf letiště vedl současně i aerolinky. Místo Osinku tam bude dávat peníze Letiště. Jsem zvědav, kdy se ozve nějaká aerolinka proti tomu, že se z jejích poplatků dotuje její konkurence.

Budou za půl roku ČSA ještě létat?
Myslím, že ano. Nezmizí, řešení se nějakým způsobem najde. Ale to, co se teď děje, svědčí o bezradnosti, co stím. Současný stav ukázal, že stát je nejhorší vlastník. Takže zprivatizovat, co nejrychleji to jde, státu nic jiného nezbývá. ČSA čekají krušné měsíce, zima bývá boj o přežití.

Autor:

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium

Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici. Svým zaměstnancům budou povinni sdělovat, jaká je průměrná mzda na pozici...

13. října 2024

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém vyrovnání. Jádrem sporu, na který upozornily Hospodářské noviny, je 1165...

11. října 2024  14:03

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Výrobce luxusní minerálky má problém. Jeden z jeho vrtů je kontaminovaný

Značka luxusní minerální vody Perrier je symbolem privilegované „francouzskosti“. Má miliardový obrat a její zelené láhve ve tvaru hrušky lze najít na stolech v zasedacích místnostech a v luxusních...

12. října 2024

Peníze z dohod unikají jinde, než se čekalo. Ministerstvo zváží změny

Premium

Odhadem o dvě miliardy ročně přichází státní rozpočet kvůli souběhu pracovního poměru a dohody u jednoho zaměstnavatele. Miliardové úniky na dohodách stát tušil. Podezřelými ale byli lidé, kteří mají...

10. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čas na toaletě se do pracovní doby nepočítá, rozhodl švýcarský soud

Švýcarská hodinářská firma Jean Singer už od koronavirové pandemie požaduje po svých zaměstnancích, aby si napracovali čas strávený na toaletě, pokud překročí povolenou přestávku. Případ se dostal až...

10. října 2024  13:30

Jak nastartovat ekonomiku Česka. Výrobou polovodičů a čipů, doufá ministr

Podpora výroby polovodičů a čipů bude jednou z klíčových cest, jak dostat ČR do roku 2040 mezi nejúspěšnější evropské státy, říká ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN). Po Novém roce chce ministerstvo...

14. října 2024  14:13

Nemám slov, reagovala první výherkyně Megahry o zlato. Soutěžit bude dál

Soutěž na portálu iDNES.cz má svou první týdenní výherkyni. Díky sbírání mincí si 20 000 korun odnáší čtenářka Lenka Mihaliková z Prahy. „Vůbec jsem nevěřila, že vyhraju. Nemám slov,“ reagovala...

14. října 2024  12:54

Nobelovu cenu za ekonomii získali experti za výzkum nerovnosti mezi státy

Švédská Královská akademie vyhlásila nositele Nobelovy ceny za ekonomii. Prestižní ocenění získala trojice amerických ekonomů Daron Acemoglu, Simon Johnson a James Robinson za výzkum ekonomické...

14. října 2024  11:53

Oslava polské tradice. Kosmetická firma uvede na trh parfém s vůní brambor

Polská kosmetická firma Bohoboco se rozhodla oslavit základní tamní potravinu, a tak uvede na trh parfém s vůní brambor. Prodej začne ve středu, cena za 50mililitrový flakon bude 665 zlotých (asi 3...

14. října 2024  10:28

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...