Poslední ziskový šéf ČSA: Tvrdík uměl jen utrácet

  0:44
Miroslav Kůla je posledním prezidentem ČSA, který svému nástupci předával aerolinky v zisku. O firmě, kde strávil přes třicet let života a kterou provedl leteckou krizí po 11. září 2001, nechtěl dlouho po svém odvolání mluvit. Pro MF DNES udělal poprvé výjimku. „Nechci vypadat jako zhrzený manažer. Ale to, co se teď děje s ČSA, k tomu už nelze mlčet,“ vysvětluje Kůla.

Poslední ziskový šéf ČSA Miroslav Kůla se naváží do Jaroslava Tvrdíka. Podle něj uměl jen utrácet. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Kdo je podle vás hlavním viníkem současné situace v ČSA?
Určitě Jaroslav Tvrdík. Je to člověk, který uměl vždy velkoryse peníze utrácet, ale ne už vydělávat. Aerolinky ale nejsou armáda, která když dojdou peníze, natáhne ruku do státní pokladny.

Co Tvrdík na aerolinkách pokazil?
Těch věcí je více. Určitě naprosto megalomanská expanze. Nakoupil hodně letadel a ještě zbytečně velká. Ta letadla je ale potřeba naplnit. Rozjel ve velkém náklady. To nebyly jen ty audiny a hodinky, co nakoupil, ale také stovky milionů za poradenské služby. Mimochodem, ty by měl teď někdo volat k zodpovědnosti, ať ty ztráty také platí. My nedali za poradenské služby ani korunu.

Patří do toho i velké navýšení platů zaměstnanců. Měl jsem velké střety s odbory, protože jsem věděl, že tak velké navýšení by firma neunesla. Tvrdík to neřešil, je to klasický socan, který nemá problém rozdávat peníze, které nejsou jeho. A ty mzdové náklady dolů nikdy nedostanete, od té doby narostly téměř o sto procent. Přitom byl v době jeho vlády letecký boom, my za sebou měli situaci po roce 2001, kdy měly všechny aerolinky obří ztráty. My ještě mírně expandovali.

Tvrdík si současně do firmy přivedl spoustu lidí, kteří neměli s aerolinkami nic společného. Co to pro firmu znamenalo?
To je myslím jeho největší prohřešek. On naprosto zničil klima ve firmě. Letecký byznys je hodně o lidech a jejich loajalitě, pro spoustu lidí to je srdeční záležitost. A to není fráze. To on zničil, přivedl tam spoustu manažerů, kteří o tom nevěděli vůbec nic, a ani se tím někteří netajili.

Lidi jsou hodně citliví na to, jak si zvýšili platy a jezdí v audinách. Za nás jsme jezdili v oktávkách a peugeotech, já jediný měl BMW, které jsem zdědil po předchůdci. Vytvořil ještě vrstvu manažerů, která oddělila zaměstnance od vedení. Podívejte se, kolik se tam za tu dobu vyměnilo manažerů. My ve firmě byli celý život, a to je v oboru naprosto běžné. Řídit aerolinky není totéž jako prodávat housky.

Změnilo se to příchodem Radomíra Lašáka?
To se ještě zhoršilo! Přivedl si tam jen jiné lidi z bank, kteří o tom nevěděli o moc víc než Tvrdíkovi hoši a neprojevili ani snahu pochopit tu firmu. Devastace firmy se jen prohlubovala. Lašák nepřijal žádné strategické rozhodnutí. Když tvrdí, že dvakrát zachránil firmu, tak se musím jen smát.

Z veřejně dostupných čísel je vidět, že od roku 2005 z provozu vytvořili ztrátu 6,5 miliardy, nikdy neměli kladné cash flow. Peníze jen tekly z firmy a jen to záplatovali rozprodejem majetku. Jeho kroky byly vlastně antiprivatizační, neustále snižoval hodnotu firmy. Fascinuje mě, jak se tváří jako superúspěšný manažer. Jediné, co prodávali, byl majetek a sebe.

Co měl Lašák dělat poté, co firmu převzal ve špatném stavu po Tvrdíkovi?
Měl se začít zbavovat letadel, zejména těch na leasing, a řešit strategii firmy. A také jednat se zaměstnanci a snižovat platy už tehdy. Podívejte se na obsazenost letadel. Vroce 2003 jsme měli 73 % a bylo to na úrovni evropských dopravců. Letos kolem šedesáti procent, Evropa je na 74 %. Když vám marketingový šéf ČSA řekne, že ho obsazenost nezajímá, tak si můžu myslet dvě věci: buď je to tak hrozné číslo, že je lepší ho zapomenout, nebo tomu vůbec nerozumí. A nejhorší je, když platí obojí. Proč jsou low costy tak úspěšné? Protože mají nízké náklady, plná letadla a hodně je využívají.

Přišli za vámi někdy Lašák nebo Tvrdík s žádostí o radu?
Nikdy. Tvrdík ode mě převzal firmu za pět minut. Všechno znal, všechno věděl. Tady mi položte klíčky od auta, podepište to a nashledanou.

Jakou roli mají v osudu ČSA politici?
Jsou jedním z hlavních viníků. Podívejte se na dozorčí radu. V ní se vystřídalo x lidí, kdo je teď požene k odpovědnosti? Podle zákona za to ručí svým majetkem. Přece museli vidět podle výsledků, kam se ta firma řítí. Jediný, kdo se trošku ozval, byl Miroslav Ševčík, a ten za chvíli skončil.

Mají ČSA nějakou vizi ohledně toho, kam létat?
Nezdá se mi. Linky se otevírají a rychle zase zavírají. Tvrdík bez rozmyslu spustil nové linky, Lašák je zase zavřel. Není to jen tak linku otevřít, tomu musí předcházet průzkum trhu a linka potřebuje čas, aby se dostala do zisku. Podívejte se na dálkovou flotilu. My věděli, že nejpozději do roku 2005 toto téma musíme vyřešit, letadla stárla a servis na palubě přestával být konkurenceschopný. Za Tvrdíka a Lašáka se nedělo nic, jen to před sebou hrnuli. A víte proč? To je neuralgický bod pro piloty. Když jsem zavřel Bangkok, musel jsem to vysvětlovat až předsedovi vlády a parlamentu.

V čem to je pro piloty tak zásadní?
Je to nejvyšší meta. Evropské linky jsou pro ně mezistupeň, celou kariéru směřují k tomu, aby řídili velká letadla na dálkových linkách.

Dálková flotila končí, jak byste se rozhodl vy v roce 2005, kdybyste zůstal ve funkci?
Zřejmě bychom ji také zrušili, neuživila se. Jedině ve spojení se strategickým partnerem. Můžeme o ní snít, ale reálně na ni nemáme. Velkým hráčům typu Lufthansa či Air France-KLM se nedá četností konkurovat, Česko je na dálkovku příliš malý trh.

Připravili jste projekt nového hangáru na údržbu letadel. Chybí takový projekt teď ČSA?
To je další zásadní věc. Údržba ČSA měla skvělé jméno, udržovali jsme i letadla Lufthansy a Lufthansa ji také chtěla koupit. V aerolinkách je průměrná marže dvě procenta, v údržbě podstatně vyšší. Co já vím, tak se teď i letadla vlastní posílají na údržbu dokonce už ven.

Najdete na působení Lašáka a Tvrdíka něco pozitivního?
Jeden klad jim přiznám. Byli úspěšnější v rozvoji charterové dopravy. My jsme chtěli koupit Travel Service a tím to vyřešit. Je škoda, že se to nedotáhlo do konce.

Navrhoval jste v době svého působení privatizaci firmy?
Samozřejmě, dnešní stav jen ukazuje, že ČSA měly být prodány dávno. S privatizací jsme počítali a připravovali jsme je na to. Mou představou byla privatizace strategickému partnerovi a zbytek akcií uvést na burzu. Ale konkrétní přípravy neběžely, počítalo se s tím, že kolem roku 2005 k prodeji dojde.

Hodně vášní vzbudil plán prodat ČSA Aeroflotu. Jaký je váš názor?
Myslím, že to byl jediný zájemce, který mohl nabídnout opravdu dost peněz. Nějaké bezpečnostní riziko v tom nevidím.

Proč se piloti tak brání privatizaci?
Tomu se nedivím, jim je ve státním nejlépe. Oni se vždycky dokázali dohodnout s politiky. Už za komunistů. Pilot v uniformě, to je pro každého něco magického. Jejich lobbistická síla je obrovská a těžko by fungovala v nějaké soukromé firmě. Jestli se nic nezměnilo, Travel Service do teď nemá odbory. A to asi není náhoda.

Dokážete si představit Travel Service jako vlastníka ČSA?
Upřímně řečeno ani moc ne. Ale pan Šimáně asi ano.

Co říkáte na plán propojení s letištěm?
To je provizorní a problematické řešení. Nedokážu si dlouhodobě představit, že by šéf letiště vedl současně i aerolinky. Místo Osinku tam bude dávat peníze Letiště. Jsem zvědav, kdy se ozve nějaká aerolinka proti tomu, že se z jejích poplatků dotuje její konkurence.

Budou za půl roku ČSA ještě létat?
Myslím, že ano. Nezmizí, řešení se nějakým způsobem najde. Ale to, co se teď děje, svědčí o bezradnosti, co stím. Současný stav ukázal, že stát je nejhorší vlastník. Takže zprivatizovat, co nejrychleji to jde, státu nic jiného nezbývá. ČSA čekají krušné měsíce, zima bývá boj o přežití.

Vstoupit do diskuse (129 příspěvků)

Vydáme dosud nepublikované příběhy, které měl Foglar v hlavě, slibuje Šantora

Nejčtenější

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

Jak budou otevřené obchody na státní svátek 17. listopadu 2025

Na podzim se otevře 30 nových obchodů (27. dubna 2025)

17. listopad 2025 vychází na pondělí, a protože si o tomto datu připomínáme Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva, řeší Češi věčné „sváteční dilema“: budou mít obchody...

Potravinářská inspekce odhalila další prohřešek s kuřecím masem v KFC

Restaurace KFC ve městě Mountain View v Kalifornii (18. dubna 2011)

V restauraci řetězce rychlého občerstvení KFC v Praze-Dejvicích rozmrazovali zaměstnanci kuřecí maso ve stojaté vodě, což zvyšuje mikrobiologická rizika, uvedl mluvčí Státní zemědělské a...

SIPO od ledna 2026 zdraží. Kolik zaplatíte navíc?

Nová pobočka České pošty slouží v hradecké regionální centrále ČSOB. (2. dubna...

Používáte k hrazení pravidelných plateb SIPO, tedy službu Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva? Pak byste měli vědět, že od začátku roku 2026 tato služba poskytovaná Českou poštou podraží. O kolik...

OBRAZEM: Bechyňka v Táboře má nový most. Unikátní trať se dočkala repliky

V souvislosti s rekonstrukcí mostu přes Lužnici v Táboře probíhá na trati od 8....

Stavbaři tento týden v Táboře instalovali dva nové ocelové oblouky železničního mostu přes řeku Lužnici. Původní 100 let stará konstrukce byla již ve špatném technickém stavu. Most je součástí první...

Cestující by se divili, co všechno se ukrývá pod obložením vagonu

Advertorial
Matěj Gecko

Open space jako ten, ve kterém pracuje Matěj Gecko, se jen tak někde nevidí. V hale o délce 350 metrů je efektivnější pohybovat se na kole, než chodit pěšky. Na jedny koleje se do této haly vejdou...

19. listopadu 2025

Od her a koček až k superpočítačům. Jak Nvidia svými čipy změnila svět

Premium
Šéf a spoluzakladatel společnosti Nvidia Jensen Huang na univerzitě ve švédském...

Svůj byznys model upnula k videohrám, v roce 1996 málem zbankrotovala a následně předběhla svou dobu vysoce výkonnými čipy. Před dvaceti lety je ještě nedokázal nikdo naplno využít a současná...

19. listopadu 2025

Ocenění technologických firem stoupá do výšin. Investoři řeší, zda růst vydrží

ilustrační snímek

Akcie technologických firem, jako je Nvidia, Meta či Alphabet, rostou jako by snad ani neměly strop. Těží z boomu kolem umělé inteligence (AI), od níž mají investoři – a nejen oni – vysoká očekávání.

19. listopadu 2025

Americké sankce mohou být zlomové. Dovoz ruské ropy do Číny se zpomalil

Tanker Boracay z takzvané ruské „stínové flotily“, podezřelý z účasti na letech...

Tok ruské ropy do Číny se podle nejnovějších statistik zpomalil. Příčinou jsou nedávné americké sankce, které Trumpova administrativa zacílila na ruské ropné kolosy Lukoil a Rosněfť. Propad by ovšem...

18. listopadu 2025

Kalifornie řeší novou miliardářskou daň. Nemá cílit na příjmy, ale na majetek

„Lidé proti miliardářům“, hlásá transparent jednoho z účastníků protestu proti...

Kalifornie zvažuje novou daň z majetku pro miliardáře. Přišel s ní zdravotnický odborový svaz SEIU-UHW, který chce takto získané prostředky použít na financování zdravotnictví, kde peníze dlouhodobě...

18. listopadu 2025

Pomohl trik s rolexkami? Švýcarská obchodní dohoda s USA v zemi budí vášně

Americký prezident Donald Trump a šéf firmy Rolex Jean-Frederic Dufour v lóži...

Švýcarsko se dohodlo s USA na snížení dovozních cel na zboží ze 39 na 15 procent. Sazba je tak nově stejná jako na zboží pocházející z Evropské unie. Obchodní dohoda však má i své odpůrce. Média si...

18. listopadu 2025  15:07

Holding Czechoslovak Group zvýšil tržby. Meziročně o více než osmdesát procent

Český holding Czechoslovak Group měl na veletrhu Eurosatory 2022 spolu s...

Zbrojařský a strojírenský holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada za letošní první tři čtvrtletí meziročně zvýšil tržby o 82,4 procenta na 4,49 miliardy eur, tedy asi 109 miliard...

18. listopadu 2025  15:05

Každá pátá cigareta v Česku je nezdaněná, varuje manažer BAT Zima

Tomáš Zima, British American Tobacco

Podíl padělaných a nezdaněných cigaret v Česku se drží na vysoké úrovni. Podle nejnovějších dostupných dat se dokonce jedná o necelou pětinu trhu. Téměř každá pátá cigareta tak uniká zdanění....

18. listopadu 2025  14:20

Umělou inteligenci využívají šperkaři ve velké míře, říká odborník na diamanty

Vladimír Kondratěnko, generální ředitel Arete Diamond, s trofejí ve tvaru...

Umělá inteligence ovlivňuje nejen náš každodenní život, ale také různá odvětví včetně zpracování diamantů či šperkařství. O tom, jak se změnil obchod s diamanty a jakým způsobem ho ovlivnila umělá...

18. listopadu 2025  13:15

Bitcoin klesá. Od počátku října se kryptoměna propadla již o pětadvacet procent

ilustrační snímek

V noci na úterý poprvé za posledních sedm měsíců sestoupila cena největší kryptoměny pod hranici 90 tisíc dolarů (asi 1,9 milionu korun). Od 6. října tak bitcoin ztratil více než 25 procent své...

18. listopadu 2025  11:49

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kam investovat v roce 2026? Záleží na AI, válce i Trumpovi, míní experti

Vysíláme
Ho sty pořadu Kulatý stůl na téma Investice 2026 jsou (zleva) Jiří Tyleček,...

Vyplatí se v roce 2026 investovat? Záležet bude na tom, jestli se miliardy vložené do umělé inteligence začnou opravdu vracet, jak se vyvine geopolitická situace a jaké signály vyšle Donald Trump z...

18. listopadu 2025

Firmy plánují zvyšovat mzdy, nejčastěji do pěti procent, vyplývá z průzkumu

Stavět, stavět, stavět. Ale hlavně ekologicky. Zavedení takzvaného superbonusu...

Téměř 70 procent zaměstnavatelů plánuje v příštím roce zvýšit mzdy. Nejčastěji půjde o navýšení do 5 procent, téměř každá čtvrtá firma však plánuje přidat v rozmezí 5 až 10 procent. Vyplývá to ze...

18. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.