Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Kotle parních lokomotiv nevyhasnou, ministerstvo jim na dotacích přidá milion

Státní podpora na opravy historických lokomotiv a ­dalších muzejních vozidel bude pokračovat minimálně další čtyři roky. Pravidelný příspěvek, který spolkům a­ dalším zájemcům rozděluje ministerstvo dopravy, se navíc zvýší o milion korun na pět milionů ročně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ladislav NěmecMAFRA

Peníze pocházející z evropských dotací pomáhají udržet při životě fondy muzejních sbírek Českých drah i drobných spolků. Zhruba stovka tuzemských organizací opečovávajících železniční techniku i opuštěné tratě by ročně dokázala spolykat i desetinásobek nabízené částky.

Příslib dalších peněz na obnovu muzejních exponátů i vlaků, se kterými se lidé mohou setkat při nostalgických jízdách na české železnici, ještě musí schválit orgány Evropské unie. 

Česko chce zelenější železnici. Dieselovým soupravám hrozí pokuty

„Udělení veřejné podpory pro další období je závislé na schválení nařízení o blokových výjimkách, které dává titul k udělení veřejné podpory v oblasti technického kulturního dědictví. Evropská komise toto nařízení má schválit nejpozději do konce roku 2020,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jedním z úspěšných žadatelů je spolek Klub historie kolejové dopravy Praha, který naposledy v roce 2018 dostal třičtvrtěmilionovou dotaci na obnovu dvojice historických osobních vozidel a pro letošek má opět zažádáno o přidělení dalších peněz. 

„Historická vozidla, která vozí lidi, podléhají periodickým prohlídkám, jinak nemají na kolejích co dělat. Z peněz jsme platili rozborku podvozku, defektoskopii, výměnu poškozených součástek, kontrolu obručí, náprav, háků, tažného narážecího ústrojí,“ tvrdí jednatel spolku Jaroslav Křenek. Jeho spolek během prázdninových sobot na Rakovnicku provozuje jízdy s parním vlakem a spravuje sbírku jedenácti parních lokomotiv a další železniční techniky.

Zájem lidí poklesl

Další peníze směřovaly například do železničního muzea v Lužné u­ Rakovníka. „Loni to bylo 450 tisíc korun na opravy historického nákladního vozu a letos jsme dostali 936 tisíc korun na rekonstrukci tendru k parní lokomotivě,“ řekl MF DNES pověřený ředitel muzea Marek Plochý.

S parními vlaky patříme k evropské špičce, říká jejich šéf u Českých drah

Zdaleka ne na každý projekt se ovšem najdou peníze. „Žádali jsme opakovaně na opravy vagonů, ale nic jsme nedostali,“ tvrdí Lenka Říhová ze spolku, který provozuje muzejní sbírku v železniční výtopně ve středočeských Zdicích. Peníze na provoz a opravy exponátů získává například z prodeje suvenýrů se železniční tematikou, nicméně největší část peněz jsou příspěvky jednotlivých členů spolku.

Ačkoliv velká část lidí si letos odpustila zahraniční dovolenou, podle provozovatelů nostalgických jízd a dalších akcí zaměřených na železniční historii je přesto zájem lidí nižší než v předchozích letech.

„Jezdíme čtrnáctým rokem a letos máme propad o padesát procent. Je zkrátka málo cestujících, uvedl Křenek. Kromě výpadku z ­jízdného spolek stále čeká na slíbenou milionovou dotaci od Středočeského kraje, která mu pokrývala náklady na provoz vlaků. Kvůli koronavirovým bezpečnostním opatřením byly pro letošní rok zrušené i oslavy Dne železnice.

Lokomotiva za 20 milionů

Na to, že se provoz železniční nostalgie nevyplatí, si dlouhodobě stěžují i České dráhy. Ty náklady na nostalgické jízdy a udržování exponátů vyčíslily na 40 milionů ročně.

Česko jako parní velmoc. Železniční nostalgie zažívá velký boom

Celková oprava parní lokomotivy do stavu, aby mohla jezdit s cestujícími, vyjde na zhruba 20 milionů korun. Nabízené dotace tak na velké projekty nestačí.

Kvůli zachování historických vozidel a zároveň ulehčení břemene státnímu dopravci, který se na železnici potýká se stále větší konkurencí soukromých dopravců, se řadu měsíců scházela pracovní skupiny složená ze zástupců ministerstva kultury. Jediným hmatatelným výstupem ale bylo odprodání zhruba šesti desítek dosluhujících vozidel Českých drah Národnímu technickému muzeu, které stálo o vozidla, jako jsou jednotky 451 označované jako Žabotlam nebo lokomotivy 753 Brejlovec.

29. listopadu 2018

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Vlakové spojení na Slovensko se omezí, kvůli opatřením klesl zájem

Provoz některých mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Slovenskem bude omezen, rozhodnutí se dotkne zhruba 18...

Dálnice D3 povede přes Posázaví. Hotovo by mohlo být v roce 2028

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) si stojí za tím, že dálnice D3 na jih Čech by měla vést přes Posázaví. Řekl to...

Bourání billboardů u dálnic vázne. Tři roky od zákazu jich zbývají stovky

V okolí dálnic a silnic první třídy zůstávají i po více než třech letech účinnosti zákazu billboardů v ochranném pásmu...

Vlaky na vodík i baterie. České dráhy plánují obměnu flotily za 40 miliard

Na obnovu železničních vozidel chystají České dráhy až do roku 2025 vynaložit deset miliard korun každý rok. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...