Úterý 21. září 2021, svátek má Matouš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. září 2021 Matouš

Kotle parních lokomotiv nevyhasnou, ministerstvo jim na dotacích přidá milion

Státní podpora na opravy historických lokomotiv a ­dalších muzejních vozidel bude pokračovat minimálně další čtyři roky. Pravidelný příspěvek, který spolkům a­ dalším zájemcům rozděluje ministerstvo dopravy, se navíc zvýší o milion korun na pět milionů ročně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ladislav NěmecMAFRA

Peníze pocházející z evropských dotací pomáhají udržet při životě fondy muzejních sbírek Českých drah i drobných spolků. Zhruba stovka tuzemských organizací opečovávajících železniční techniku i opuštěné tratě by ročně dokázala spolykat i desetinásobek nabízené částky.

Příslib dalších peněz na obnovu muzejních exponátů i vlaků, se kterými se lidé mohou setkat při nostalgických jízdách na české železnici, ještě musí schválit orgány Evropské unie. 

Česko chce zelenější železnici. Dieselovým soupravám hrozí pokuty

„Udělení veřejné podpory pro další období je závislé na schválení nařízení o blokových výjimkách, které dává titul k udělení veřejné podpory v oblasti technického kulturního dědictví. Evropská komise toto nařízení má schválit nejpozději do konce roku 2020,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jedním z úspěšných žadatelů je spolek Klub historie kolejové dopravy Praha, který naposledy v roce 2018 dostal třičtvrtěmilionovou dotaci na obnovu dvojice historických osobních vozidel a pro letošek má opět zažádáno o přidělení dalších peněz. 

„Historická vozidla, která vozí lidi, podléhají periodickým prohlídkám, jinak nemají na kolejích co dělat. Z peněz jsme platili rozborku podvozku, defektoskopii, výměnu poškozených součástek, kontrolu obručí, náprav, háků, tažného narážecího ústrojí,“ tvrdí jednatel spolku Jaroslav Křenek. Jeho spolek během prázdninových sobot na Rakovnicku provozuje jízdy s parním vlakem a spravuje sbírku jedenácti parních lokomotiv a další železniční techniky.

Zájem lidí poklesl

Další peníze směřovaly například do železničního muzea v Lužné u­ Rakovníka. „Loni to bylo 450 tisíc korun na opravy historického nákladního vozu a letos jsme dostali 936 tisíc korun na rekonstrukci tendru k parní lokomotivě,“ řekl MF DNES pověřený ředitel muzea Marek Plochý.

S parními vlaky patříme k evropské špičce, říká jejich šéf u Českých drah

Zdaleka ne na každý projekt se ovšem najdou peníze. „Žádali jsme opakovaně na opravy vagonů, ale nic jsme nedostali,“ tvrdí Lenka Říhová ze spolku, který provozuje muzejní sbírku v železniční výtopně ve středočeských Zdicích. Peníze na provoz a opravy exponátů získává například z prodeje suvenýrů se železniční tematikou, nicméně největší část peněz jsou příspěvky jednotlivých členů spolku.

Ačkoliv velká část lidí si letos odpustila zahraniční dovolenou, podle provozovatelů nostalgických jízd a dalších akcí zaměřených na železniční historii je přesto zájem lidí nižší než v předchozích letech.

„Jezdíme čtrnáctým rokem a letos máme propad o padesát procent. Je zkrátka málo cestujících, uvedl Křenek. Kromě výpadku z ­jízdného spolek stále čeká na slíbenou milionovou dotaci od Středočeského kraje, která mu pokrývala náklady na provoz vlaků. Kvůli koronavirovým bezpečnostním opatřením byly pro letošní rok zrušené i oslavy Dne železnice.

Lokomotiva za 20 milionů

Na to, že se provoz železniční nostalgie nevyplatí, si dlouhodobě stěžují i České dráhy. Ty náklady na nostalgické jízdy a udržování exponátů vyčíslily na 40 milionů ročně.

Česko jako parní velmoc. Železniční nostalgie zažívá velký boom

Celková oprava parní lokomotivy do stavu, aby mohla jezdit s cestujícími, vyjde na zhruba 20 milionů korun. Nabízené dotace tak na velké projekty nestačí.

Kvůli zachování historických vozidel a zároveň ulehčení břemene státnímu dopravci, který se na železnici potýká se stále větší konkurencí soukromých dopravců, se řadu měsíců scházela pracovní skupiny složená ze zástupců ministerstva kultury. Jediným hmatatelným výstupem ale bylo odprodání zhruba šesti desítek dosluhujících vozidel Českých drah Národnímu technickému muzeu, které stálo o vozidla, jako jsou jednotky 451 označované jako Žabotlam nebo lokomotivy 753 Brejlovec.

29. listopadu 2018

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

V Praze začala výstavba nové čtvrti, čekalo se na ni přes deset let

Na Rohanském ostrově na pravém břehu Vltavy ve středu odstartovala výstavba nové čtvrti. Developer Sekyra Group zde...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Rána zelené energii. Nefoukalo a Němci se opět musí spoléhat na uhlí

V první polovině letošního roku se v Německu vyrobilo 27 procent elektřiny z uhlí, což je nejvyšší podíl v rámci všech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Polsko má platit denně půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów

Polsko má podle soudu EU platit denní pokutu půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów. Sankci má platit...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Obr na železnici. Pražské koleje opravuje stavební stroj vážící stovky tun

Na pražském železničním úseku mezi Hostivaří a Malešicemi začal ve čtvrtek pracovat obří stroj RUS 1000. Jeden z...

Další covidový propad. ČD v pololetí prodělaly 217 milionů korun

Pokračování nízkého zájmu cestujících o železniční dopravu v době koronavirových opatření přivedlo České dráhy do...

Ruzyně se vzpamatovává hůře než konkurenční letiště. Opět skončí ve ztrátě

Pražské letiště Václava Havla letos zřejmě opět skončí ve ztrátě. Zatímco před koronavirovou krizí odbavovalo sedmnáct...

Vysokorychlostní železniční tratě musí stát do roku 2030. Kvůli dotacím

Premium Česko se pokusí přesvědčit Evropskou unii, že vysokorychlostní tratě stihne postavit do roku 2030. Propašovat co...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Pompézní svatba Simony Halepové. Tenistka si vzala miliardáře

Rumunská tenistka Simona Halepová se několik dní před 30. narozeninami vdala. Ve středu si v rodném městě Konstanca...