Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko chce zelenější železnici. Dieselovým soupravám hrozí pokuty

  0:01
Nejen vodíkové nebo bateriové vlaky mají v dohledné době pomoci železnici stát se ekologičtější formou dopravy. Do pěti let se chce například ministerstvo dopravy vrátit k zavedení finančních postihů pro dopravce, kteří na elektrifikovaných tratích jezdí s dieselovými vlaky.

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Podobným principem, tedy finanční motivací, chce úřad donutit železniční společnosti, aby jezdily s delšími soupravami. Přeprava většího počtu lidí vlaky s více vagony kromě ekologie uleví přetíženým páteřním trasám.

Sankční poplatek plynoucí z­ toho, že dopravci nevyužívají na tratích vybavených trolejemi elektrické lokomotivy, v Česku platil do roku 2015. Tehdy penalizaci jako nepřípustnou odmítl Drážní úřad a­ následně i ministerstvo dopravy. 

V Německu začaly jezdit vlaky na vodíkový pohon, první svého druhu

„Resort dopravy tehdy argumentoval, že pro obhájení vyššího zpoplatnění dieselů správce infrastruktury nepřinesl důkaz o tom, že by takovéto počínání přinášelo provozovateli dráhy vyšší náklady,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Dopravcům se diesely vyplatí

Naopak po zrušení příplatku se používání dieselů i tam, kde jsou natažené dráty, dopravcům v řadě případů přímo vyplatí. Elektrická energie je totiž na rozdíl od nafty zatížena takzvaným poplatkem za obnovitelné zdroje, tedy zvýšenou cenou za to, že část energie pochází ze sluneční nebo větrné energie. 

Nejde přitom o nízké částky. Podle ministerstva dopravy poplatek ve výši 50 haléřů za jednu kilowatthodinu odpovídá stejnému finančnímu zatížení, jako kdyby u motorové nafty činil obdobný poplatek pět korun. Vzniká tím paradoxní situace, kdy ekologičtější způsob dopravy je kvůli podpoře ekologičtější výroby energie zatížen větším poplatkem než technologie, která životní prostředí více poškozuje. 

Zatímco v sektoru průmyslu a domácností se postupně daří energetickou spotřebu snižovat, sektor dopravy vykazuje v ­tomto ohledu přibližně 3,5procentní roční růst.

Ministerstvo dopravy

„Kromě dieselových vlaků toto opatření přináší nekalou výhodu vůči elektrickým vlakům i kamionům,“ uvedlo ministerstvo, které nyní hledá způsob, jak nevýhodu plynoucí z poplatku za obnovitelné zdroje vykompenzovat.

Nákladní automobily navíc kromě daní za obnovitelné zdroje energie mají výhodu i v tom, že poplatky za cestu platí pouze na dálniční síti a vybraných silnicích první kategorie, zatímco okresní silnice zpoplatněné nejsou.

Na rozdíl od období před pěti lety, kdy se jádrem sporu stala ekonomika provozu, nyní po celoevropském obratu k ochraně klimatu budou o­ postizích za provoz takzvaných lokomotiv nezávislé trakce provozovaných pod elektrickými dráty rozhodovat spíše vypouštěné emise. 

Oproti vyspělým státům jsme na železnici pozadu až o 50 let, řekl expert

Právě ohled na životní prostředí se nyní dostává do popředí celé řady koncepčních materiálů ministerstva dopravy. Přeprava osob a zboží totiž v­ Česku spolyká čtvrtinu spotřebované energie, a je tedy náročnější než tuzemský průmysl. „Zatímco v sektoru průmyslu a domácností se postupně daří energetickou spotřebu snižovat, sektor dopravy vykazuje v ­tomto ohledu přibližně 3,5procentní roční růst,“ uvádí ministerstvo.

Jedním z plánů, jak dopravu zefektivnit, a přispět tak k menší energetické spotřebě, je snaha přimět dopravce k tomu, aby tam, kde je vysoký zájem cestujících, nenasazovali velké množství kratších souprav, ale naopak se snažili přepravní proud koncentrovat. 

„Na hlavních tratích bude nutné podporovat pomocí nastavení ceny za dopravní cestu zejména vlaky delší, které v rámci svého slotu odvedou více přepravní práce. Znamená to proto odstranit z výpočtu ceny za dopravní cestu hmotnostní kategorie, a to jak u osobní, tak u nákladní dopravy, protože současná struktura ceny za použití dopravní cesty nemotivuje dopravce k tvorbě menšího počtu delších vlaků,“ uvádí ministerstvo v materiálu koncepce veřejné dopravy na další sedmileté období.

Pomohla změna zákona

Za zelenější dopravu. Resort modernizuje silniční sítě a jejich provoz

První krok ve snaze omezit situaci, kdy je kapacita páteřních tratí zaplavena množstvím vlaků provozovaných na komerční riziko dopravců, položila změna zákona o ­drahách. Ta kromě jednotné jízdenky umožňuje provozovateli dráhy nařídit různým dopravcům spojování do jedné soupravy za předpokladu, že je to technicky proveditelné.

Naopak s nahrazením hmotnosti jako hlavním parametrem pro výpočet poplatku za použití kolejí to ale jednoduché nebude. V první řadě totiž právě hmotnost vlaku ideálně odráží míru opotřebení koleje, kterou železniční provoz představuje, a proto se k ní v poslední době přiklánějí i ty země, které doposud cenu za použití kolejí vypočítávaly odlišně.

24. července 2020

  • Nejčtenější

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových kanálů. Částka momentálně dosahuje na těžko představitelných 2,1 kvintiliardy...

30. října 2024  15:27

Máslo nad zlato. Ruská ekonomika se přehřívá, Putin dál přikládá pod kotel

Ruská ekonomika sice na papíře prospívá, za pěknými statistikami se ovšem čím dál víc objevují praskliny. Ceny v obchodech raketově rostou, což se naposledy projevilo především u másla. Centrální...

1. listopadu 2024  18:06

Většina mladých Čechů nedosáhne ani na průměrnou mzdu, ukázal průzkum

Přestože polovina Čechů ve věku 18 až 35 let pracuje na plný úvazek, na mzdu ve výši celostátního průměru dosáhne ani ne třetina z nich. Srovnatelný počet mladých v Česku by se svými úsporami vydržel...

26. října 2024

Byty zdražují, i ty staré. V některých městech i o více než milion za rok

Poptávka po nemovitostech žene vzhůru ceny novostaveb, ale i starších bytů. Ty v některých lokalitách podražily až o šestnáct procent za rok, v absolutním vyjádření i o milion korun. Důvodem je...

27. října 2024

Personální krize jako nová ruská realita. Mzdy stoupají, firmy se mohou rozdat

Už od počátku války na Ukrajině se Rusko potýká s nedostatkem pracovní síly. Míra nezaměstnanosti klesla na rekordní minima a ruské firmy se často předhánějí v nabízených mzdách i v nabídce lákavých...

26. října 2024

Domácnostem rostou mzdy, ale místo utrácení spoří. Ekonomika tím trpí

Evropským domácnostem se v posledních měsících dramaticky zvyšují úspory. Statistická data ukazují, že momentální míra úspor v Evropě je nejvyšší od dob koronavirové pandemie. Ekonomika evropského...

2. listopadu 2024

Wolfsburg žije hlavně díky automobilům. Místní se teď bojí, co bude dál

Německý Wolfsburg je neodmyslitelně spjatý s automobilkou Volkswagen. Koncern vždy velmi výrazně zasahoval do rozvoje automěsta a tak je to i dnes. VW je totiž v kontextu celého Wolfsburgu důležitým...

2. listopadu 2024

S inovacemi nečekáme na pokyn shora, říká Petr Šebek z Philip Morris

Propojení udržitelnosti s fungující ekonomikou je úkol pro Česko i Evropskou unii. O tom, jak nejlépe skloubit často protichůdné zájmy, debatovali v říjnu na půdě Českého vysokého učení technického...

2. listopadu 2024

Jako na zahradě. Mrtvého koně bude možné zahrabat bez vápna

Pokud se chovatel rozhodne zahrabat mrtvého koně na hřbitově pro zvířata, nebude ho muset nově zaházet nehašeným vápnem nebo jiným dezinfekčním prostředkem. Bez ošetření se totiž urychlí proces...

2. listopadu 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kate Winsletová se v novém filmu ukázala nahá, břicho zatahovat odmítla

Kate Winsletová (49) 27 let po Titanicu opět ukázala poprsí ve filmu. Tentokrát to bylo kvůli roli americké válečné...

Babišová řekla ano Bartošovi. Je skvělý, že dokáže měnit názory, pochvaluje si

I když ho seriál Devadesátky vynesl na výsluní, jeho současnou televizní reprízu Kryštof Bartoš nesleduje. „Viděl jsem...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových...

Našli mezeru na trhu. O jejich netradiční výrobky je zájem a zákazníků přibývá

Jitrnice, řízky, steaky, párky, salámy, výpečky, paštiky. Klasický sortiment každé masny, nic nového pod sluncem, nic...

Tatínek mi dohazoval arabské nápadníky, vzpomíná Sára Donutilová

Měla jiné dospívání než její vrstevníci. Otec se k ní choval příliš ochranitelsky. Jenomže jeho výchova byla...