Pondělí 2. října 2023, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. října 2023 Olívie, Oliver

S parními vlaky patříme k evropské špičce, říká jejich šéf u Českých drah

  19:53
V Česku patří mezi největší odborníky na parní lokomotivy a jiné historické vlaky. Jindřich Rachota do letošního jara vedl Depo historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka, nyní tu působí jako poradce. „Zájem o historické vlaky v posledních letech roste, je to vidět na obsazenosti vlaků,“ říká Rachota.
Velmi oblíbenou akcí je při některých akcích s parními vlaky prezentace parních...

Velmi oblíbenou akcí je při některých akcích s parními vlaky prezentace parních lokomotiv na točně depa. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek | foto: České dráhy

Čím si rostoucí zájem o železniční nostalgii vysvětlujete?
Je to dlouhodobá záležitost. Už v 80. letech po skončení pravidelného provozu byl o tyto vlaky zájem, teď jsou v podstatě pro lidi ještě vzácnější. Může to souviset i s tím, že se v posledních letech rodilo více dětí, parní vlaky jsou tak pro rodiny s dětmi oblíbeným cílem. Z řady parních jízd se staly pravidelné akce, lidé si na tyto vlaky zvykli.

Jindřich Rachota

Nostalgií jsou přitom už i některé elektrické nebo motorové lokomotivy. Ty tak netáhnou?
Ne. Ty zajímají mnohem menší okruh lidí, hlavně železničních fanoušků. Ale široká veřejnost stále chce, aby jela parní lokomotiva, kouřilo se jí z komína a houkala. Někdy nám ale nezbude nic jiného, než jet s motorovou lokomotivou. Předloni bylo takové sucho, že jsme s parní lokomotivou část sezóny jezdit nemohli.

V Česku jste bezkonkurenčně největším provozovatelem parních lokomotiv. S kolika letos budete jezdit?
Počty se mění podle oprav, v průměru je to kolem dvaceti kusů. Nejvíce jich máme umístěno v Lužné, některé máme v našem depu v Olomouci. Máme ve správě i některé lokomotivy, které patří Národnímu technickému muzeu.

Kolik je v Česku parních lokomotiv a komu patří? Přehled najdete zde

Provozní stav závisí na opravách. Které lokomotivy budete muset letos odstavit?
Na velkou opravu jde čtyřkolák (lokomotiva 434.2186), kterou jsme používali hlavně pro nostalgické vlaky v okolí Prahy. Ta je jednou z našich nejvyužívanějších lokomotiv. Musíme opravit pojezd a kotel.

Od roku 2012 stojí v Lužné odstavený rychlíkový Albatros, vrátí se ještě někdy na koleje?
Oprava by stála hodně peněz. Potřebuje nový kotel, topeniště i vyvazovací opravu, navíc SŽDC změnila podmínky přechodnosti lokomotiv pro její provoz na českých tratích. Máme ho v Lužné vystavený. Myslím, že přijde ještě jeho čas a opět vyjede.

Jsou ještě lidé, kteří umí opravovat parní lokomotivy?
Dříve se opravovaly v ŽOS České Velenice, ale ty skončily, takže jsme se museli naučit opravovat parní lokomotivy sami. Spolupracujeme rovněž s některými firmami - například s firmou SEA Kolín, která je přes opravy kotlů. Je to hlavně o fandovství, máme tu v muzeu lidi, kteří pracují na lokomotivách zdarma. Řadu lidí jsme si postupně vychovali. Opravou na nadcházející sezónu ještě procházejí lokomotivy 423.009 a 310.093 pro provoz v čele nostalgických vlaků Českých drah.

Z Českých Velenic jste loni získali lokomotivu 414.096, která byla dlouho nevyužitá a stála jen na podstavci. Jaké s ní máte plány?
Rádi bychom ji zprovoznili. Je to evropský unikát, bývala jednou z nejrozšířenějších lokomotiv v Rakousku-Uhersku. Příští rok by mohla vyjet. Stejně tak chceme do příštího roku opravit lokomotivu 365.024, což je první parní lokomotiva pro tehdejší Československé státní dráhy.

Budete ještě nějak posilovat své sbírky?
Do sbírek už přidáváme i první elektrické lokomotivy, jsou už přes 60 let staré. Chtěli bychom mít komplexní sbírku toho, co u nás jezdilo a do toho patří pochopitelně i ty elektrické.

S modernizací tratí z nádraží zmizela i infrastruktura pro parní vlaky, jak tento problém řešíte?
Velkým problémem jsou hlavně jeřáby na doplňování vody. Ty už v mnoha stanicích nejsou. Řešíme to buď domluvou s hasiči, kteří přijedou na nádraží a vodu nám doplní nebo si zvětšujeme zásoby vody ve vlaku. Například jsme využili bývalý služební vagon, do kterého jsme dali nádrž na vodu, odkud ji čerpáme.

Vydělají si parní lokomotivy samy na sebe?
Čistě provozně ano, pokud nejsou potřeba větší opravy. Snažíme se o to, abychom byli rentabilní, kromě jízdného na provoz přispívají některé kraje. Když ale dojde na opravy, je to záležitost milionů korun. České dráhy naštěstí tyto peníze poskytují, je to pro ně i forma marketingu. Jsme jediní z dopravců, kdo se stará o zachování technického dědictví.

Provozem parních vlaků se u nás zabývá více různých organizací a spolků, jaké s nimi máte vztahy?
Myslím, že spolupráce běží dobře, není mezi námi nějaká rivalita. Často si vypomáháme, například půjčujeme některá vozidla nebo dodáváme personál.

Česko je oblíbeným cílem filmařů pro natáčení historických filmů. Obrací se na vás?
Filmové produkce jsou dobrým přivýdělkem, ale bohužel se trošku rozchází nabídka s poptávkou. Největší zájem je hlavně o soupravy z 30. a 40. let, kterých u nás mnoho není. Hlavně nám chybí vozy z této doby, proto bychom chtěli nějaké ještě opravit. Pak jsou ještě zajímavou skupinou zejména zahraniční fanoušci, kteří si občas zaplatí vlak a pak si ho na různých místech fotí.

Na kolik vyjde takové „půjčení“ parního vlaku na jeden den?
Záleží na lokomotivě, ale většinou jde o částku mezi 100 - 200 tisíci korunami. Lidé často nevidí, co je s parním vlakem za práci, například zatápět se musí už den předem.

Co musí umět strojvedoucí pro parní vlaky?
Musí mít zkoušky pro parní trakci od Drážního úřadu, pak na jednotlivé řady. Lokomotivu musí perfektně znát, aby si ji mohl během provozu opravit. Poruchovost je totiž vyšší, než u stávajících strojů.

Jak si s železniční nostalgií stojíme v porovnání s jinými zeměmi?
Evropskou i světovou špičkou je Velká Británie, kde jsou stále stovky parních lokomotiv. Velmi silné je stále Německo, především díky silné fanouškovské základně. My jsme počty parních lokomotiv hned za nimi. V tomto ohledu jsme také v evropské špičce.

Jaké změny chystáte v ČD Muzeu v Lužné?
Mírně upravujeme expozice, částečnou renovací prochází některá zázemí. Ročně sem zavítá kolem 50 tisíc lidí. Nejsilnější akcí je pak červnové setkání parních lokomotiv, kdy se tu za víkend objeví až pět tisíc lidí.

Prahou projely legendární parní lokomotivy:

15. dubna 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...

Vrací se příspěvek na obnovitelné zdroje, odmaže většinu zlevnění elektřiny

Na účty za elektřinu se českým domácnostem od ledna příštího roku vrátí poplatek za obnovitelné zdroje jako před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Cestování vlakem zdraží až o devět procent. Přehled nových cen jízdenek

Premium O desetikorunu na padesáti kilometrech nebo o 18 korun na stokilometrové trati. Ministerstvo financí otevřelo cestu k...

Rychlost 201 km/h, lístek za 300 dolarů. Spouští se soukromá vysokorychlostní trať v USA

Ve Spojených státech začnou už v pátek jezdit první soukromé vysokorychlostní vlaky. Na Floridě je bude provozovat...

České dráhy zdraží od prosince jízdné v průměru o 9,5 procenta

České dráhy zdraží od 10. prosince jízdné v průměru o 9,5 procenta. Jejich základní kilometrický tarif se tak zvýší...

Startupy s elektrododávkami jsou hit. Spěchají, než dorazí velcí hráči

Velké doručovací společnosti jako FedEx, DHL nebo UPS se na ekologické doručování zásilek teprve chystají. Dodávky s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...