S parními vlaky patříme k evropské špičce, říká jejich šéf u Českých drah

  19:53
V Česku patří mezi největší odborníky na parní lokomotivy a jiné historické vlaky. Jindřich Rachota do letošního jara vedl Depo historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka, nyní tu působí jako poradce. „Zájem o historické vlaky v posledních letech roste, je to vidět na obsazenosti vlaků,“ říká Rachota.
Velmi oblíbenou akcí je při některých akcích s parními vlaky prezentace parních...

Velmi oblíbenou akcí je při některých akcích s parními vlaky prezentace parních lokomotiv na točně depa. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek | foto: České dráhy

Čím si rostoucí zájem o železniční nostalgii vysvětlujete?
Je to dlouhodobá záležitost. Už v 80. letech po skončení pravidelného provozu byl o tyto vlaky zájem, teď jsou v podstatě pro lidi ještě vzácnější. Může to souviset i s tím, že se v posledních letech rodilo více dětí, parní vlaky jsou tak pro rodiny s dětmi oblíbeným cílem. Z řady parních jízd se staly pravidelné akce, lidé si na tyto vlaky zvykli.

Jindřich Rachota

Nostalgií jsou přitom už i některé elektrické nebo motorové lokomotivy. Ty tak netáhnou?
Ne. Ty zajímají mnohem menší okruh lidí, hlavně železničních fanoušků. Ale široká veřejnost stále chce, aby jela parní lokomotiva, kouřilo se jí z komína a houkala. Někdy nám ale nezbude nic jiného, než jet s motorovou lokomotivou. Předloni bylo takové sucho, že jsme s parní lokomotivou část sezóny jezdit nemohli.

V Česku jste bezkonkurenčně největším provozovatelem parních lokomotiv. S kolika letos budete jezdit?
Počty se mění podle oprav, v průměru je to kolem dvaceti kusů. Nejvíce jich máme umístěno v Lužné, některé máme v našem depu v Olomouci. Máme ve správě i některé lokomotivy, které patří Národnímu technickému muzeu.

Kolik je v Česku parních lokomotiv a komu patří? Přehled najdete zde

Provozní stav závisí na opravách. Které lokomotivy budete muset letos odstavit?
Na velkou opravu jde čtyřkolák (lokomotiva 434.2186), kterou jsme používali hlavně pro nostalgické vlaky v okolí Prahy. Ta je jednou z našich nejvyužívanějších lokomotiv. Musíme opravit pojezd a kotel.

Od roku 2012 stojí v Lužné odstavený rychlíkový Albatros, vrátí se ještě někdy na koleje?
Oprava by stála hodně peněz. Potřebuje nový kotel, topeniště i vyvazovací opravu, navíc SŽDC změnila podmínky přechodnosti lokomotiv pro její provoz na českých tratích. Máme ho v Lužné vystavený. Myslím, že přijde ještě jeho čas a opět vyjede.

Jsou ještě lidé, kteří umí opravovat parní lokomotivy?
Dříve se opravovaly v ŽOS České Velenice, ale ty skončily, takže jsme se museli naučit opravovat parní lokomotivy sami. Spolupracujeme rovněž s některými firmami - například s firmou SEA Kolín, která je přes opravy kotlů. Je to hlavně o fandovství, máme tu v muzeu lidi, kteří pracují na lokomotivách zdarma. Řadu lidí jsme si postupně vychovali. Opravou na nadcházející sezónu ještě procházejí lokomotivy 423.009 a 310.093 pro provoz v čele nostalgických vlaků Českých drah.

Z Českých Velenic jste loni získali lokomotivu 414.096, která byla dlouho nevyužitá a stála jen na podstavci. Jaké s ní máte plány?
Rádi bychom ji zprovoznili. Je to evropský unikát, bývala jednou z nejrozšířenějších lokomotiv v Rakousku-Uhersku. Příští rok by mohla vyjet. Stejně tak chceme do příštího roku opravit lokomotivu 365.024, což je první parní lokomotiva pro tehdejší Československé státní dráhy.

Budete ještě nějak posilovat své sbírky?
Do sbírek už přidáváme i první elektrické lokomotivy, jsou už přes 60 let staré. Chtěli bychom mít komplexní sbírku toho, co u nás jezdilo a do toho patří pochopitelně i ty elektrické.

S modernizací tratí z nádraží zmizela i infrastruktura pro parní vlaky, jak tento problém řešíte?
Velkým problémem jsou hlavně jeřáby na doplňování vody. Ty už v mnoha stanicích nejsou. Řešíme to buď domluvou s hasiči, kteří přijedou na nádraží a vodu nám doplní nebo si zvětšujeme zásoby vody ve vlaku. Například jsme využili bývalý služební vagon, do kterého jsme dali nádrž na vodu, odkud ji čerpáme.

Vydělají si parní lokomotivy samy na sebe?
Čistě provozně ano, pokud nejsou potřeba větší opravy. Snažíme se o to, abychom byli rentabilní, kromě jízdného na provoz přispívají některé kraje. Když ale dojde na opravy, je to záležitost milionů korun. České dráhy naštěstí tyto peníze poskytují, je to pro ně i forma marketingu. Jsme jediní z dopravců, kdo se stará o zachování technického dědictví.

Provozem parních vlaků se u nás zabývá více různých organizací a spolků, jaké s nimi máte vztahy?
Myslím, že spolupráce běží dobře, není mezi námi nějaká rivalita. Často si vypomáháme, například půjčujeme některá vozidla nebo dodáváme personál.

Česko je oblíbeným cílem filmařů pro natáčení historických filmů. Obrací se na vás?
Filmové produkce jsou dobrým přivýdělkem, ale bohužel se trošku rozchází nabídka s poptávkou. Největší zájem je hlavně o soupravy z 30. a 40. let, kterých u nás mnoho není. Hlavně nám chybí vozy z této doby, proto bychom chtěli nějaké ještě opravit. Pak jsou ještě zajímavou skupinou zejména zahraniční fanoušci, kteří si občas zaplatí vlak a pak si ho na různých místech fotí.

Na kolik vyjde takové „půjčení“ parního vlaku na jeden den?
Záleží na lokomotivě, ale většinou jde o částku mezi 100 - 200 tisíci korunami. Lidé často nevidí, co je s parním vlakem za práci, například zatápět se musí už den předem.

Co musí umět strojvedoucí pro parní vlaky?
Musí mít zkoušky pro parní trakci od Drážního úřadu, pak na jednotlivé řady. Lokomotivu musí perfektně znát, aby si ji mohl během provozu opravit. Poruchovost je totiž vyšší, než u stávajících strojů.

Jak si s železniční nostalgií stojíme v porovnání s jinými zeměmi?
Evropskou i světovou špičkou je Velká Británie, kde jsou stále stovky parních lokomotiv. Velmi silné je stále Německo, především díky silné fanouškovské základně. My jsme počty parních lokomotiv hned za nimi. V tomto ohledu jsme také v evropské špičce.

Jaké změny chystáte v ČD Muzeu v Lužné?
Mírně upravujeme expozice, částečnou renovací prochází některá zázemí. Ročně sem zavítá kolem 50 tisíc lidí. Nejsilnější akcí je pak červnové setkání parních lokomotiv, kdy se tu za víkend objeví až pět tisíc lidí.

Prahou projely legendární parní lokomotivy:

15. dubna 2016

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Příteli, choval jsem se k tobě dobře. V Indii vyrábět? To ne, sepsul Trump šéfa Applu

Americký prezident Donald Trump si nepřeje, aby americká společnost Apple vyráběla své produkty v Indii. Přiznal zároveň, že se kvůli tomu dostal do sporu s generálním ředitelem Applu Timem Cookem....

Pumpa, která nenabízí hot dogy ani kávu. Řidiči k ní přijíždí kvůli vodíku

Na silnicích zatím jezdí zanedbatelný počet aut s vodíkovým pohonem, motoristé v Bratislavě však mají k dispozici moderní čerpací stanici na vodík. Natlačit plnou nádrž sem přijíždí každé ráno také...

Německá vlajka je v USA na půl žerdi. Firmy ustupují od dalších investic

Německé společnosti investují v USA více než třikrát více než ty americké v Německu. Nyní ale začínají tuto strategii přehodnocovat. Trump sice obhajuje své rozhodnutí zavést cla na zboží z jiných...

Alpský sen se změnil v noční můru. Apartmán bych si už nekoupil, říká investor

Investice do apartmánu v rakouských Alpách slibovala stabilní výnos, vlastní místo pro dovolenou i bezstarostnou správu. Podnikatel Robert Žofka, který vlastní v Kaprunu dva, ale dnes mluví jinak. Po...

22. května 2025

Bohatí přispěvatelé vs. chudší příjemci. Nejtvrdší debata o rozpočtu v EU startuje

Premium

Příští rozpočet Evropské unie pro nadcházející období 2028-2034 musí být flexibilnější a cílenější, uvedla tento týden šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Europoslanci se na flexibilitě...

22. května 2025

Rýži dostávám zadarmo, chvástal se japonský ministr. Po tlaku veřejnosti rezignoval

Japonsko se již delší dobu potýká s nedostatkem své základní potraviny. Pokusy vlády o snížení ceny rýže se však v době krize životních nákladů minuly účinkem, stát musel uvolňovat své strategické...

21. května 2025

V Albertu půjde brzy nakoupit bez hotovosti i karty. Řetězec spouští platby aplikací

Potravinový řetězec Albert umožní zákazníkům placení přímo v aplikaci Můj Albert. Stačí, aby si v ní aktivovali možnost placení přes systém Cvak. Nákup tak půjde zaplatit bez nutnosti vytahovat...

21. května 2025

Dům, ve kterém strávil dětství nový papež, skončil v dražbě. Stát ho chce vyvlastnit

Malé město na předměstí Chicaga chce vyvlastnit dům, v němž strávil několik let dětství nově zvolený papež Lev XIV., a to jen pár dní poté, co současný majitel nemovitost nabídl k prodeji formou...

21. května 2025

Pošli to boxem. Lidé si mohou posílat balíčky přes Alzu mezi sebou

Společnost Alza.cz zahájila provoz nové služby umožňující zasílání balíčků mezi více než 2 500 AlzaBoxy po celém Česku. Novinka cílí na koncové uživatele, kteří si chtějí předat balík bez nutnosti...

21. května 2025  15:09

Tři tisíce hlídek v akci. Na českých silnicích začalo sčítání dopravy

Na českých silnicích začalo několikaměsíční celostátní sčítání intenzity dopravy. Zapojí se do něj přes tři tisíce lidí, takzvaných sčítačů, kteří budou do října sledovat provoz na 6 600 úsecích...

21. května 2025  14:41

Třetinu jahodníků poškodily mrazy. Ztráty sčítají i pěstitelé řepky a brambor

Letos nebyly tak silné mrazy jako loni, kdy zničily tři čtvrtiny úrody ovoce, ale počet dní s ranními teplotami pod nulou byl podle předsedy Ovocnářské unie ČR Martina Ludvíka extrémní. Zasaženi...

21. května 2025  13:32

V Česku je na 15 tisíc výdejních boxů. Šestina Čechů by jich uvítala více

Doručovací boxy byly dříve doménou převážně velkých měst. Dnes je jejich síť o poznání širší, přesto by ale 16 procent Čechů ocenilo jejich větší dostupnost. Vyplynulo to z průzkumu agentury...

21. května 2025  12:25

Zbývají mi měsíce. Autor Dilberta bojuje se stejným druhem rakoviny jako Biden

Americkému kreslíři Scottu Adamsovi, který je autorem populárního komiksu Dilbert, diagnostikovali agresivní formu rakoviny prostaty. Adams přiznal, že trpí neustálou bolestí a k pohybu musí používat...

21. května 2025  11:49

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Evropská unie chce zpoplatnit levné balíčky z Číny. Temu a Shein čekají změny

Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 korun) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Cílem je omezit příval levného zboží z platforem jako Temu a...

21. května 2025

Korejská KHNP podala kasační stížnost na opatření k Dukovanům

Korejská společnost KHNP podala kasační stížnost na soudní opatření, které zablokovalo podpis finální dohody o stavbě jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Chce se tím bránit vzniku škod, které...

21. května 2025  9:18
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.