S parními vlaky patříme k evropské špičce, říká jejich šéf u Českých drah

  19:53
V Česku patří mezi největší odborníky na parní lokomotivy a jiné historické vlaky. Jindřich Rachota do letošního jara vedl Depo historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka, nyní tu působí jako poradce. „Zájem o historické vlaky v posledních letech roste, je to vidět na obsazenosti vlaků,“ říká Rachota.
Velmi oblíbenou akcí je při některých akcích s parními vlaky prezentace parních...

Velmi oblíbenou akcí je při některých akcích s parními vlaky prezentace parních lokomotiv na točně depa. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek | foto: České dráhy

Čím si rostoucí zájem o železniční nostalgii vysvětlujete?
Je to dlouhodobá záležitost. Už v 80. letech po skončení pravidelného provozu byl o tyto vlaky zájem, teď jsou v podstatě pro lidi ještě vzácnější. Může to souviset i s tím, že se v posledních letech rodilo více dětí, parní vlaky jsou tak pro rodiny s dětmi oblíbeným cílem. Z řady parních jízd se staly pravidelné akce, lidé si na tyto vlaky zvykli.

Jindřich Rachota

Nostalgií jsou přitom už i některé elektrické nebo motorové lokomotivy. Ty tak netáhnou?
Ne. Ty zajímají mnohem menší okruh lidí, hlavně železničních fanoušků. Ale široká veřejnost stále chce, aby jela parní lokomotiva, kouřilo se jí z komína a houkala. Někdy nám ale nezbude nic jiného, než jet s motorovou lokomotivou. Předloni bylo takové sucho, že jsme s parní lokomotivou část sezóny jezdit nemohli.

V Česku jste bezkonkurenčně největším provozovatelem parních lokomotiv. S kolika letos budete jezdit?
Počty se mění podle oprav, v průměru je to kolem dvaceti kusů. Nejvíce jich máme umístěno v Lužné, některé máme v našem depu v Olomouci. Máme ve správě i některé lokomotivy, které patří Národnímu technickému muzeu.

Kolik je v Česku parních lokomotiv a komu patří? Přehled najdete zde

Provozní stav závisí na opravách. Které lokomotivy budete muset letos odstavit?
Na velkou opravu jde čtyřkolák (lokomotiva 434.2186), kterou jsme používali hlavně pro nostalgické vlaky v okolí Prahy. Ta je jednou z našich nejvyužívanějších lokomotiv. Musíme opravit pojezd a kotel.

Od roku 2012 stojí v Lužné odstavený rychlíkový Albatros, vrátí se ještě někdy na koleje?
Oprava by stála hodně peněz. Potřebuje nový kotel, topeniště i vyvazovací opravu, navíc SŽDC změnila podmínky přechodnosti lokomotiv pro její provoz na českých tratích. Máme ho v Lužné vystavený. Myslím, že přijde ještě jeho čas a opět vyjede.

Jsou ještě lidé, kteří umí opravovat parní lokomotivy?
Dříve se opravovaly v ŽOS České Velenice, ale ty skončily, takže jsme se museli naučit opravovat parní lokomotivy sami. Spolupracujeme rovněž s některými firmami - například s firmou SEA Kolín, která je přes opravy kotlů. Je to hlavně o fandovství, máme tu v muzeu lidi, kteří pracují na lokomotivách zdarma. Řadu lidí jsme si postupně vychovali. Opravou na nadcházející sezónu ještě procházejí lokomotivy 423.009 a 310.093 pro provoz v čele nostalgických vlaků Českých drah.

Z Českých Velenic jste loni získali lokomotivu 414.096, která byla dlouho nevyužitá a stála jen na podstavci. Jaké s ní máte plány?
Rádi bychom ji zprovoznili. Je to evropský unikát, bývala jednou z nejrozšířenějších lokomotiv v Rakousku-Uhersku. Příští rok by mohla vyjet. Stejně tak chceme do příštího roku opravit lokomotivu 365.024, což je první parní lokomotiva pro tehdejší Československé státní dráhy.

Budete ještě nějak posilovat své sbírky?
Do sbírek už přidáváme i první elektrické lokomotivy, jsou už přes 60 let staré. Chtěli bychom mít komplexní sbírku toho, co u nás jezdilo a do toho patří pochopitelně i ty elektrické.

S modernizací tratí z nádraží zmizela i infrastruktura pro parní vlaky, jak tento problém řešíte?
Velkým problémem jsou hlavně jeřáby na doplňování vody. Ty už v mnoha stanicích nejsou. Řešíme to buď domluvou s hasiči, kteří přijedou na nádraží a vodu nám doplní nebo si zvětšujeme zásoby vody ve vlaku. Například jsme využili bývalý služební vagon, do kterého jsme dali nádrž na vodu, odkud ji čerpáme.

Vydělají si parní lokomotivy samy na sebe?
Čistě provozně ano, pokud nejsou potřeba větší opravy. Snažíme se o to, abychom byli rentabilní, kromě jízdného na provoz přispívají některé kraje. Když ale dojde na opravy, je to záležitost milionů korun. České dráhy naštěstí tyto peníze poskytují, je to pro ně i forma marketingu. Jsme jediní z dopravců, kdo se stará o zachování technického dědictví.

Provozem parních vlaků se u nás zabývá více různých organizací a spolků, jaké s nimi máte vztahy?
Myslím, že spolupráce běží dobře, není mezi námi nějaká rivalita. Často si vypomáháme, například půjčujeme některá vozidla nebo dodáváme personál.

Česko je oblíbeným cílem filmařů pro natáčení historických filmů. Obrací se na vás?
Filmové produkce jsou dobrým přivýdělkem, ale bohužel se trošku rozchází nabídka s poptávkou. Největší zájem je hlavně o soupravy z 30. a 40. let, kterých u nás mnoho není. Hlavně nám chybí vozy z této doby, proto bychom chtěli nějaké ještě opravit. Pak jsou ještě zajímavou skupinou zejména zahraniční fanoušci, kteří si občas zaplatí vlak a pak si ho na různých místech fotí.

Na kolik vyjde takové „půjčení“ parního vlaku na jeden den?
Záleží na lokomotivě, ale většinou jde o částku mezi 100 - 200 tisíci korunami. Lidé často nevidí, co je s parním vlakem za práci, například zatápět se musí už den předem.

Co musí umět strojvedoucí pro parní vlaky?
Musí mít zkoušky pro parní trakci od Drážního úřadu, pak na jednotlivé řady. Lokomotivu musí perfektně znát, aby si ji mohl během provozu opravit. Poruchovost je totiž vyšší, než u stávajících strojů.

Jak si s železniční nostalgií stojíme v porovnání s jinými zeměmi?
Evropskou i světovou špičkou je Velká Británie, kde jsou stále stovky parních lokomotiv. Velmi silné je stále Německo, především díky silné fanouškovské základně. My jsme počty parních lokomotiv hned za nimi. V tomto ohledu jsme také v evropské špičce.

Jaké změny chystáte v ČD Muzeu v Lužné?
Mírně upravujeme expozice, částečnou renovací prochází některá zázemí. Ročně sem zavítá kolem 50 tisíc lidí. Nejsilnější akcí je pak červnové setkání parních lokomotiv, kdy se tu za víkend objeví až pět tisíc lidí.

Prahou projely legendární parní lokomotivy:

15. dubna 2016

Nejčtenější

Páni, je to tu dražší než v Monaku. Nad cenami v Chorvatsku krčí rameny i Němci

Výše cen v jedné z nejoblíbenějších dovolenkových destinací letos šokuje i návštěvníky ze zemí s mnohem větší kupní silou. Mnozí se diví, jak to vlastně zvládají sami Chorvati, jejichž platy jsou...

Tak tohle nevyšlo. „Duhový“ Jaguar ukousl značce 97,5 procenta prodejů

Pokus o „duhovou revoluci“, přechod na elektromobilitu a oslovení mladých zákazníků se kdysi tradiční britské automobilce Jaguar krutě nevyvedl. Její prodeje v Evropě propadly o drtivých 97,5...

Malí živnostníci doplácejí na výdejní boxy. Přicházejí o balíky i o peníze

Obliba výdejních boxů v Česku roste a speciálních schránek pro převzetí zásilek přibývá ve větších městech i na vesnicích. Na rozvoj boxů však doplácejí menší živnostníci, jejichž provozovny slouží...

Oblíbenec Alžběty II. Britská královská rodina zruší svůj vlak, je moc drahý

Britská královská rodina v roce 2027 ukončí provoz královské vlakové soupravy, která vozí členy panovnického rodu od dob královny Viktorie ve druhé polovině 19. století. Důvodem je snaha omezit...

Blackout byl pro sklárnu na hranici katastrofy, nakonec přijde „jen“ o miliony

Novoborská sklárna Crystalex CZ vyčísluje škody po pátečním rozsáhlém výpadku elektřiny, půjdou do milionů korun. K tavení skla využívá sklárna na rozdíl od jiných výhradně elektřinu.

Novým Bradavickým expresem se stane parní lokomotiva zachráněná z vrakoviště

Železniční centrum Buckinghamshire Railway Centre v Quaintonu oznámilo, že parní lokomotiva Wightwick Hall, kterou má ve svém vlastnictví, poslouží jako Bradavický expres při natáčení nového seriálu...

8. července 2025

OTÁZKY A ODPOVĚDI: Co způsobilo blackout a může za to fotovoltaika?

Společnost ČEPS, která v Česku provozuje přenosovou soustavu, čelila kvůli pátečnímu výpadku elektrické energie kritice i dotazům. Některé dohady přetrvávají dodnes, firma proto sestavila odpovědi na...

8. července 2025  17:30

Ministři hovoří o podpoře budování poutních stezek. Moc nového ale nenabízejí

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) se svým stranickým nadřízeným a ministrem zemědělství Markem Výborným podepsali na úterní tiskové konferenci memorandum se spolkem Sv. Ludmila o...

8. července 2025  16:17

Český dodavatel zbraní Excalibur Army si na Ukrajině otevírá zastoupení

Český dodavatel zbraní na Ukrajinu společnost Excalibur Army otevírá své zastoupení v zemi, která už od února roku 2022 čelí ozbrojené agresi sousedního Ruska. Firma chce zefektivnit svou tamní...

8. července 2025  15:19

Hledám kuchaře, ale nesmí být komunista. Šéfkuchař schytal za inzerát kritiku

Jeden z nejlepších šéfkuchařů světa čelí vlně kritiky za kontroverzní inzerát zveřejněný na sociálních sítích. Paolo Cappuccio v něm shání zaměstnance do nově otevíraného hotelu. Má ovšem několik...

8. července 2025  13:45

Z kavárny s výhledem na KLDR je turistická atrakce. Za víkend přiláká tisíc lidí

Jihokorejská pobočka kavárenského řetězce Starbucks, která se nachází na okraji jedné z nejsilněji militarizovaných hranic světa, zaznamenává pozoruhodný úspěch. Za pouhých sedm měsíců přilákala více...

8. července 2025  12:26

Můžeme jednat dál, vzkázal Trump. Na jeho cla reagovaly akcie poklesem

Americké akcie oslabily poté, co prezident Donald Trump začal postupně zveřejňovat navýšené celní sazby na dovoz z jednotlivých zemí platné od 1. srpna. Mimo jiné oznámil uvalení 25procentních cel na...

8. července 2025  10:29

Malí živnostníci doplácejí na výdejní boxy. Přicházejí o balíky i o peníze

Obliba výdejních boxů v Česku roste a speciálních schránek pro převzetí zásilek přibývá ve větších městech i na vesnicích. Na rozvoj boxů však doplácejí menší živnostníci, jejichž provozovny slouží...

8. července 2025

Češi letos vzali cestovky útokem. Last minute zájezdy jsou prakticky vyprodané

Premium

Zájem o dovolené je letos nad očekávání velký. Kvůli vysokým prodejům zájezdů na konci května a v červnu se hlavní sezona prakticky o měsíc posunula. Vzrostl i zájem o last minute zájezdy, některé...

8. července 2025

Trump od srpna uvalí clo ve výši 25 procent na dovoz z Japonska a Jižní Koreje

Sledujeme online

Spojené státy od 1. srpna uvalí na dovoz z Japonska a Jižní Koreje USA clo ve výši 25 procent, vyplývá z dopisů adresovaných představitelům těchto zemí, které Trump zveřejnil na své síti Truth...

7. července 2025  18:52,  aktualizováno  21:43

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cla mohou změnit globální obchodní řád. Na pozoru musí být jihovýchodní Asie

Firmy v Asii se musí přizpůsobit protekcionistické politice Donalda Trumpa. Ta totiž nejspíš povede k výrazným změnám v dodavatelských řetězcích. Už za pár dnů navíc uplyne devadesátidenní lhůta,...

7. července 2025

Sýry Apetito budou z Německa, Savencia uzavře mlékárnu v Hodoníně

Francouzská skupina Savencia uzavře koncem února 2026 mlékárnu v Hodoníně, kde vyrábí tavené sýry – například značku Apetito. Výrobu přesune do Německa. Změna se dotkne 100 pracovníků. Firma to...

7. července 2025  19:51
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.