Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Ťok křísí plány na soukromé dálnice, silnice chce opravovat i v noci

  11:12
Ministr dopravy Dan Ťok chce zkrátit průměrnou dobu výstavby dálnice od projektu po dokončení z 12,5 let na polovinu. Jeho rezort navíc opět oživuje plány na stavbu soukromých dálnic. Mělo by jít o silnice R4 z Prahy směrem na Strakonice a R7 z Prahy do Chomutova.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Jde o takzvané projekty PPP, kdy například soukromá společnost navrhne, postaví a následně provozuje dálnici a stát ji postupně splácí. „Chceme využít projekty PPP jako jeden z prostředků, jak rozhýbat výstavbu. Toto jsou první úseky, které by byly pro takovou stavbu vhodné,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. „Chápu, že z minulosti nemají tyto projekty u nás nejlepší image, ale je to cesta, jak postavit nové dálnice,“ řekl Ťok na středeční tiskové konferenci ke 100 dnům v čele ministerstva.

Ministerstvo vybralo pro PPP projekty silnice, které nepatří do celoevropské tranzitní sítě TEN-T a nejde na ně čerpat evropské dotace, přitom však jsou dostatečně vytížené. V případě R4 jde o vybudování silnice mezi sjezdem na Příbram a Miroticemi, kde je dosud klasická silnice I. třídy. Jde celkem o pět různých staveb, na které ŘSD podle hrubých odhadů počítá asi se šesti miliardami korun. V případě silnice R7 jde o stavbu úseku mezi Slaným a Bitozevsí v hodnotě až deseti miliard korun.

Úseky silnic R7 a R4 vytipované ministrem Ťokem, které by měly stavět a provozovat soukromé firmy.

První dva projekty bere stát jako zkušební. Pokud se osvědčí, mohly by vést k rozšíření i na větší stavby. Mluví se například o stavbě R35 či dokončení dálnice D3. Na státu nadále určitě zůstane výkup pozemků pro silnice, ostatní činnosti však už mohou zajistit soukromníci.

„Je potřeba urychlit výkupy pozemků“

Podle šéfa Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáše Janeby odpovídá širší zapojení zkušeností a kompetencí soukromého sektoru do realizace dopravní infrastruktury trendu, který lze vypozorovat ve většině evropských vyspělých i rozvojových zemí. „Česko je poslední evropskou zemí, která nebyla politicky ochotna zavést sofistikovanější modely, jako je Design-Build nebo PPP,“ řekl Janeba.

Novým ministrem dopravy bude Dan Ťok.

Podle něj je hlavním přínosem takového modelu přenesení dlouhodobé odpovědnosti za kvalitu a životnost dálnice na soukromé investory a dodavatele. „Odpovědnost za investici v řádu miliard korun vám nedovolí jakýkoliv kompromis v kvalitě řešení,“ dodal. Podle něj by například tímto způsobem nikdy nedošlo ke sporům kolem kvality D47, potíže by si musela vyřešit sama stavební firma. PPP už si vyzkoušeli například na Slovensku, kde takto vznikla silnice z Nitry do Banské Bystrice.

Podle Ťoka je potřeba urychlit výkupy pozemků a územní přípravu staveb. „Bohužel se tu nedělala dlouho příprava staveb,“ dodal Ťok. Podle něj by mohlo dojít k uzavírání smluv o budoucích smlouvách na pozemky už v době, kdy ještě není vydané stavební povolení.

Z celkové doby vzniku nové dálnice zabírá dnes právě příprava nejvíce času, samotná stavba zabírá obvykle jen dva až tři roky.

Dálnice se budou opravovat i v noci

Ťok chce změnit i systém oprav na českých silnicích. „Rád bych, aby se většina oprav dělala v noci nebo o víkendech, kdy není takový provoz,“ řekl Ťok. Podle něj už to konzultoval s ČVUT, metody osvětlení jsou dnes takové, aby se mohlo v noci pracovat bez problémů. „Funguje to bez problémů v zahraničí, mělo by to jít i u nás,“ dodal.

Stát chce letos zahájit stavbu celkem 126 kilometrů nových silnic, příští rok 242 kilometrů. Ťok začal zveřejňovat všechny nově uzavírané smlouvy v rezortu, postupně chce odtajnit i starší. „Pokud zacházíme s prostředky daňových poplatníků, je potřeba být otevřený a vše zveřejnit,“ řekl Ťok.

Ministerstvo má naopak stále velký problém s řešením mýtného systému po konci smlouvy s Kapschem. „Nezastírám, že máme málo času, jsme v časové tísni. Musíme zajistit součinnost současného provozovatele. Budeme si muset koupit i nějaký čas, abychom to stihli,“ dodal Ťok. 

Opravy na D1 brzdí dopravu. Dlouhou kolonu jsme zachytili loni v dubnu:

2. dubna 2014

Autor:
  • Nejčtenější

Česku, Maďarsku i Rumunsku hrozí měnová krize, varuje Nomura

České republice, Maďarsku a Rumunsku hrozí v příštím roce měnová krize, a to kvůli rostoucím rozpočtovým a vnějším...

Kontejnerová přeprava v krizi. Padá spotřebitelská poptávka a není co vozit

Globální kontejnerová doprava čelí po několikaměsíční pandemii nemoci covid-19 dalším problémům. Ty jsou ale zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize bude delší než jednu sezonu. Může nastartovat změnu, říká sociolog Prokop

Premium Česko drtí inflace a stále víc Čechů se kvůli zdražování uskrovňuje. Sociolog Daniel Prokop v rozhovoru pro MF DNES...

Skleník musí být pro rostliny jako nebe, říká český rajčatový král

Ředitel projektu Naše rajče Lukáš Rázl se pyšní tím, že jako jediný v zemi bude přes zimu pěstovat rajčata ve stejném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vězení jako nebe. Holmesovou čeká za miliardové podvody zajímavá věznice

Premium Na Elisabeth Holmesovou, kterou soud za podvody ve zdravotnickém startupu Theranos poslal na jedenáct let za mříže,...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

České dráhy hledají nástupce elefantů. Budou dvousystémové a čtyřvozové

České dráhy poptávají u výrobců vlaků, jaké soupravy by mohly nahradit již dosluhující vozidla řady 471 známé pod...

Výluková politika na dráze musí příští léto vypadat jinak, říká Kupka

Rozstřel Dopravní investice pro příští rok nebudou omezeny, uvedl Ministr Martin Kupka v Rozstřelu na iDNES.cz. Vnitřní dluh v...

Středočeský kraj počítá dalších 10 let s dieselovými vlaky, část lokálek skončí

Dieselové vlaky budou ve středočeském kraji jezdit nejméně dalších deset let. Na neelektrifikovaných tratích chce...

Vláda chystá plán dopravní výstavby, v hlavní roli je železnice

Česká dálniční síť bude dokončena do deseti let, slibuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s desetiletým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...