Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ťok křísí plány na soukromé dálnice, silnice chce opravovat i v noci

  11:12
Ministr dopravy Dan Ťok chce zkrátit průměrnou dobu výstavby dálnice od projektu po dokončení z 12,5 let na polovinu. Jeho rezort navíc opět oživuje plány na stavbu soukromých dálnic. Mělo by jít o silnice R4 z Prahy směrem na Strakonice a R7 z Prahy do Chomutova.
Fotogalerie1

Ilustrační foto | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Jde o takzvané projekty PPP, kdy například soukromá společnost navrhne, postaví a následně provozuje dálnici a stát ji postupně splácí. „Chceme využít projekty PPP jako jeden z prostředků, jak rozhýbat výstavbu. Toto jsou první úseky, které by byly pro takovou stavbu vhodné,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. „Chápu, že z minulosti nemají tyto projekty u nás nejlepší image, ale je to cesta, jak postavit nové dálnice,“ řekl Ťok na středeční tiskové konferenci ke 100 dnům v čele ministerstva.

Ministerstvo vybralo pro PPP projekty silnice, které nepatří do celoevropské tranzitní sítě TEN-T a nejde na ně čerpat evropské dotace, přitom však jsou dostatečně vytížené. V případě R4 jde o vybudování silnice mezi sjezdem na Příbram a Miroticemi, kde je dosud klasická silnice I. třídy. Jde celkem o pět různých staveb, na které ŘSD podle hrubých odhadů počítá asi se šesti miliardami korun. V případě silnice R7 jde o stavbu úseku mezi Slaným a Bitozevsí v hodnotě až deseti miliard korun.

Úseky silnic R7 a R4 vytipované ministrem Ťokem, které by měly stavět a provozovat soukromé firmy.

První dva projekty bere stát jako zkušební. Pokud se osvědčí, mohly by vést k rozšíření i na větší stavby. Mluví se například o stavbě R35 či dokončení dálnice D3. Na státu nadále určitě zůstane výkup pozemků pro silnice, ostatní činnosti však už mohou zajistit soukromníci.

„Je potřeba urychlit výkupy pozemků“

Podle šéfa Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáše Janeby odpovídá širší zapojení zkušeností a kompetencí soukromého sektoru do realizace dopravní infrastruktury trendu, který lze vypozorovat ve většině evropských vyspělých i rozvojových zemí. „Česko je poslední evropskou zemí, která nebyla politicky ochotna zavést sofistikovanější modely, jako je Design-Build nebo PPP,“ řekl Janeba.

Novým ministrem dopravy bude Dan Ťok.

Podle něj je hlavním přínosem takového modelu přenesení dlouhodobé odpovědnosti za kvalitu a životnost dálnice na soukromé investory a dodavatele. „Odpovědnost za investici v řádu miliard korun vám nedovolí jakýkoliv kompromis v kvalitě řešení,“ dodal. Podle něj by například tímto způsobem nikdy nedošlo ke sporům kolem kvality D47, potíže by si musela vyřešit sama stavební firma. PPP už si vyzkoušeli například na Slovensku, kde takto vznikla silnice z Nitry do Banské Bystrice.

Podle Ťoka je potřeba urychlit výkupy pozemků a územní přípravu staveb. „Bohužel se tu nedělala dlouho příprava staveb,“ dodal Ťok. Podle něj by mohlo dojít k uzavírání smluv o budoucích smlouvách na pozemky už v době, kdy ještě není vydané stavební povolení.

Z celkové doby vzniku nové dálnice zabírá dnes právě příprava nejvíce času, samotná stavba zabírá obvykle jen dva až tři roky.

Dálnice se budou opravovat i v noci

Ťok chce změnit i systém oprav na českých silnicích. „Rád bych, aby se většina oprav dělala v noci nebo o víkendech, kdy není takový provoz,“ řekl Ťok. Podle něj už to konzultoval s ČVUT, metody osvětlení jsou dnes takové, aby se mohlo v noci pracovat bez problémů. „Funguje to bez problémů v zahraničí, mělo by to jít i u nás,“ dodal.

Stát chce letos zahájit stavbu celkem 126 kilometrů nových silnic, příští rok 242 kilometrů. Ťok začal zveřejňovat všechny nově uzavírané smlouvy v rezortu, postupně chce odtajnit i starší. „Pokud zacházíme s prostředky daňových poplatníků, je potřeba být otevřený a vše zveřejnit,“ řekl Ťok.

Ministerstvo má naopak stále velký problém s řešením mýtného systému po konci smlouvy s Kapschem. „Nezastírám, že máme málo času, jsme v časové tísni. Musíme zajistit součinnost současného provozovatele. Budeme si muset koupit i nějaký čas, abychom to stihli,“ dodal Ťok. 

Opravy na D1 brzdí dopravu. Dlouhou kolonu jsme zachytili loni v dubnu:

2. dubna 2014

Nejčtenější

Velká vepřová zeď. Čína našla účinnou obranu proti Trumpovým clům

Číňané každý rok zkonzumují více než 57 milionů tun vepřového, což je více než polovina celkové světové spotřeby. I proto se na první pohled zdálo překvapivé, když v rámci obchodních válek přišla...

Ruské „superletadlo“ dokončilo zkušební let. S motory ryze domácí produkce

Po více než třech letech od invaze se Rusku konečně podařilo zprovoznit své ryze domácí dopravní letadlo. Během pondělí stroj Suchoj SJ-100 úspěšně absolvoval první testovací let. Letoun není žádná...

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Plísně, barviva, alergeny. Složení dubajské čokolády zděsilo německé úřady

Mánie kolem dubajské čokolády nekončí. Zájemce o pochutinu neodrazuje ani vysoká cena standardně přesahující i 500 korun za tabulku, ani nedostatek pistácii, kvůli němuž se ze sladké pochoutky stalo...

Vzestup a pád elektra Okay. Podnik nezvládl přechod na prodej přes internet

Premium

Na vrcholu slávy měl více než 150 prodejen v Česku i na Slovensku, roční obrat více než pět miliard korun a zaměstnával přes 1 500 lidí. To vše je nyní minulost. Řetězec s elektronikou Okay...

Prodejce elektroniky Okay je v úpadku, rozhodl soud v Brně

Brněnský prodejce elektroniky Okay je v úpadku. Krajský soud v Brně o tom rozhodl na základě návrhu, který na sebe podala sama firma, vyplývá z dokumentu v insolvenčním rejstříku. Věřitelé mají nyní...

24. března 2025  16:07

Průmysl ze zeleného údolí. Fabrika v Kamenici zásobuje svět už přes 200 let

Obec Kamenice ležící jihovýchodně od Prahy je známá nejen přírodou a rozlehlými lesy, které jsou pro tuto oblast typické. V nížině tam stojí už více než 200 let průmyslový závod. Ve dvacátých letech...

24. března 2025

Až 240 sudů za hodinu. Pivovar Svijany si k rekordnímu roku nadělil novou linku

Nejvíce piva ve své přes čtyři sta let trvající historii vyrobil rodinný Pivovar Svijany. Celkem tu vloni uvařili a prodali téměř 728 tisíc hektolitrů piva. To stále častěji míří do menších,...

24. března 2025  14:36

Pohádková vesnice získala mezinárodní věhlas, otravných turistů už má ale po krk

Obyvatelům vesnice Bibury v hrabství Gloucestershire došla trpělivost s turisty. Poté, co jejich odnepaměti klidné sídlo získalo kvůli sociálním sítím mezinárodní věhlas, zaplnily jeho těsné uličky...

24. března 2025  13:30

Česko se bez plynu neobejde, investice do kotlů se vyplatí, shodují se odborníci

Spotřeba plynu v Česku vzroste do roku 2040 až o čtvrtinu. Zemní plyn se stane minimálně v následujících dvou dekádách hlavním palivem při dekarbonizaci energetiky v ČR. Shodli se na tom odborníci na...

24. března 2025  11:55

Developer Kunovský: Nedostatek bytů je tikající bomba. Hrozí politický rozvrat

Rozstřel

Český trh s bydlením se potýká s dlouhodobou stagnací a nedostatkem dostupných bytů. Podle předsedy představenstva společnosti Central Group Dušana Kunovského je situace alarmující a stát do výstavby...

24. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vrátíme se, až tam Trump nebude. Někteří Evropané ruší dovolenou v USA

Někteří evropští turisté vyhlásili svou soukromou odvetu americkému prezidentu Donaldu Trumpovi a ruší své naplánované cesty do USA. Protestují tak proti jeho obchodní i mezinárodní politice....

24. března 2025  9:53

Je fentanyl příčina, anebo záminka? Za co všechno může a nemůže Čína

Už na počátku února se americký prezident rozhodl zavést dodatečné desetiprocentní clo na veškerý dovoz z Číny do USA. Jen o měsíc později Trump tuto obchodní bariéru dokonce zdvojnásobil na 20...

24. března 2025

Lidí můžeme vozit i víc, příměstské linky jsou ale na hraně kapacit, říká šéf ČD

Premium

Hromadná přeprava uhlí, oceli a dalších průmyslových komodit řada let pomáhala udržet mimo jiné i osobní dopravu nad vodou. S postupujícím omezováním emisí v evropském průmyslu se ale roky zažitá...

24. března 2025

Estonské startupy jsou na postupu. Spatřily příležitost v evropském zbrojení

Estonská technologická scéna je na vzestupu. Podle dostupných dat má země nejvíce miliardových startupů na obyvatele v Evropě. Existuje zde nyní asi sto firem zaměřených na obranu, polovina z nich...

23. března 2025

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

23. března 2025

Nejsou to jen auta. Čína ekonomicky drtí Německo i v dalších odvětvích

Čína čím dál více ohrožuje evropský průmysl, který i kvůli rostoucím cenám energií ztrácí svou konkurenceschopnost. V případě Německa to platí dvojnásob. Nejsou to ale jen automobilky, které se...

23. března 2025