Česko jako vrakoviště. Každé druhé auto z dovozu jezdí víc než deset let

  10:06aktualizováno  10:06
Slabá koruna posílila export mladších ojetin z Česka, do země naopak míří z okolních zemí čím dál víc méně vyhovujících a hlavně starších aut. Ukazují to statistiky z centrálního registru vozidel.

Ilustrační foto. | foto: Automarketeuro

Téměř každý druhý ojetý automobil dovezený do Česka byl vyrobený před více než deseti lety. Podíl této kategorie na celkových dovozech se za pět let prakticky zdvojnásobil a letos dosáhl rekordního podílu přes 47 procent.

Za prvních devět měsíců Češi dovezli ze zahraničí přes 112 tisíc ojetin. Dovoz ojetin letos roste celkem o 24 procent. Kromě kategorie použitých aut vyrobených před více než deseti lety roste také podíl ještě starších vozů: 11 ze stovky dovezených aut bylo vyrobeno před více než 15 lety. Ještě v roce 2010 to byla jen tři procenta celkového počtu dovezených aut. Mezi nejstaršími ojetinami dominují volkswageny a škodovky.

První registrace silničních vozidel 2014/2015
Rok 2015Rok 2014%Kusů
Nová182 772150 65521,32 32 117
Ojetá119 46496 01724,42 23 447
Celkem 302 236246 67222,5355 564
Podíl ojetých vozidel (dovoz)39,53 %38,92 %0,60 %0,60 %

I přes rostoucí prodeje nových aut v Česku průměrné stáří vozového parku dál roste. Výrazně totiž přibývá i ojetých aut, které se od nás vyváží. Společnost Cebia, která se zabývá ověřováním historie vozidel, letos například očekává růst exportu o 45 procent, především kvůli oslabenému kurzu koruny.

„Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o padesát procent vyšší než u tuzemských ojetin. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Odvolává se na vlastní analýzu na vzorku ojetých aut ze zahraničích, u kterých mělo stočený tachometr přes 60 procent aut, v průměru o 82 tisíc kilometrů. Podle Pajera jsou navíc takto v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí.

„Z dovozů ojetin prokazatelně profitují zejména zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně ‚vylepšují‘. Kupující doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.

Dovoz ojetin měl zastavit poplatek za převod u vozů splňujících normy. Stát ale zatím nerozšířil tento poplatek i na vozy s lepšími motory, a proto roste podíl aut, které se do Česka dovážejí bez tohoto poplatku.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Najdete na iDNES.cz