Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvoustovka na železnici se odsouvá, hledá se technické řešení

Už rok a půl je to od chvíle, kdy Správa železnic s velkou slávou testovala průjezd Ejpovickým tunelem u Plzně dvousetkilometrovou rychlostí. „Souprava dosáhla rychlosti 200 km/h při čtyřech jízdách, přesně tak, jak bylo naplánováno,“ hlásil tehdy generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Údaje získané při testovacích jízdách budeme dále analyzovat a používat k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění vyšších rychlostí,“ dodal.

Následně správa železnic uvedla, že prvním úsekem české železnice, kde by se mohla rychlost zvýšit z maximálních 160 kilometrů na dvě stě, by měl být právě tento úsek a že se jím první cestující projedou na přelomu let 2022 a 2023.

Dvoustovkou ve vlaku posvištíme do dvou let, slibuje Správa železnic

Nyní je však zřejmé, že během půl roku se tak určitě nestane. Čeští cestující si tak na trať s dvousetkilometrovou rychlostí, kterou kupříkladu v sousedním Polsku mají od roku 2014 a obdobnou trať Bělehrad – Novi Sad zprovoznili Srbové letos v březnu, budou muset ještě počkat.

Místo nezbytných úprav tunelu, které by bylo s blížícím se datem nezbytné už provádět, totiž záměr zatím uvázl ve fázi dohadování vhodného technického řešení. „Pro úsek Plzeň (mimo) - Ejpovice (mimo) je aktuálně zpracovaný záměr projektu, který se projednává na Ministerstvu dopravy. Další postup ve zvýšení rychlosti nad 160 km/h v tomto úseku bude možné podrobněji specifikovat až na základě schváleného záměru projektu a stanovení dalších podmínek,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Hlavními technickými problémy, které spuštění vyšší rychlosti brzdí, je ukotvení napájecích trolejí a vyřešení otázky, jaké zabezpečovací zařízení bude provoz vlaků hlídat. Při vyšších rychlostech totiž lokomotivy více rozkmitávají napájecí drát, který je proto zjednodušeně nutné ukotvit na více místech a jiným způsobem, aby zvýšení rychlosti nebránil.

V současné době je tak podle informací MF DNES zvýšení rychlosti proti optimistickým scénářům z období po zkušebních jízdách posunuté nejméně o rok. Fakticky to však bude mnohem déle.

Původně se totiž uvažovalo o možnosti, že by zde dvoustovka mohla být zavedena ještě před přepnutím celé trati pod takzvaný výhradní provoz ETCS, kdy by jí jezdily vlaky vybavené evropským zabezpečovačem ETCS, zatímco pro ostatní soupravy by platilo dosavadní rychlostní omezení. Nyní se ale úřady přiklání k tomu, že před ostrým spuštěním jednotného evropského zabezpečovače ze zrychlování nic nebude. A tím se opět projekt posouvá o další roky do budoucnosti.

Trať na Plzeň totiž nepatří k vytipovaným železničním tahům, na kterých bude takzvaný výhradní provoz zavedený v první vlně od začátku roku 2025. Podle materiálu, který vloni schválila vláda se na trať do Plzně dostane v roce 2027. Ani potom ale nepůjde o srovnatelný počin s výše uvedenými tratěmi v Srbsku nebo Polsku. Dvoustovkou by v něm mohly jezdit pouze naklápěcí soupravy (v Česku zatím pouze jednotky pendolino) a to jen v části trasy tunelu a krátkém navazujícím úseku, který se už nachází prakticky na předměstí Plzně.

Méně asfaltu a oprav tratí. Úspory minuly jen cyklostezky

Datem spuštění dvoustovky na prvních úsecích by tak mělo být právě datum začátku roku 2025, kdy by měl být výhradní provoz zahájen na prvním tranzitním koridoru směřujícím od německých hranic přes Ústí nad Labem do Prahy a dále přes Pardubice a Brno do Břeclavi a zároveň na části třetího koridoru z České Třebové do Ostravy přes Olomouc a druhého mezi Brnem a Přerovem.

Právě modernizace Brno – Přerov je plánována jako trať s maximální rychlostí do dvou set kilometrů, nebo na zmiňovaných tratích jde o úseky z Chocně do Pardubic případně z Šakvic do Břeclavi. Celkem Správa železnic připravuje projekty na 240 kilometrů tratí, po kterých by se v relativně blízké ale i dosti vzdálené budoucnosti mělo dvoustovkou jezdit.

Zvýšení rychlosti na dvě stě kilometrů v hodině mělo být jakýmsi předstupněm před výstavbou prvních úseků vysokorychlostních tratí. Nyní se ale zdá, že pokud stát od ambiciozních plánů na výstavbu rychlotratí neupustí, velký časový rozdíl mezi těmito projekty nebude.

Zatímco u rychlotratí, které jsou v Česku připravované pro rychlosti nad 300 kilometrů v hodině, půjde výhradně o novostavby, na dvoustovku lze upravit celou řadu již existujících konvenčních tratí. Podmínkou je zmiňovaný moderní zabezpečovač nebo zrušení železničních přejezdů a jejich nahrazení mimoúrovňovými kříženími se silnicemi.

Kde by se mohlo jezdit dvoustovkou

V projektové přípravě jsou:

- Ejpovice (mimo) - Plzeň (mimo)

- Choceň – Uhersko

- Uhersko- Pardubice

- Šakvice – Břeclav

- Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, nová trať Plzeň - Stod

- Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, úsek Stod - Domažlice

- Modernizace trati Brno – Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov

- Modernizace trati Brno – Přerov, 3. stavba Vyškov – Nezamyslice

- Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín

- Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov

- Modernizace trati Nemanice – Ševětín

- Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun

- Všejanská spojka (propojení trati z Lysé nad Labem do Milovic s tratí Nymburk – Mladá Boleslav)

- Nymburk – Nepřevázka

Ve studijním prověření je pak dalších cca 110 km. Jde o úseky:

- Bakov nad Jizerou – Liberec

- Zliv – Strakonice

- Brno – Znojmo

Zvažuje se zavedení rychlosti na dalším úseku 4. koridoru v délce cca 13 km:

- Ševětín – Veselí

Zdroj: Správa železnic

Okamura se zacyklil, proto neuspěl. Teď jsou tu „noví sekáči“, říká politolog

  • Nejčtenější

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

Neplatiče odstřihlo SVJ od tepla a teplé vody. V pořádku, uvedl Nejvyšší soud

5. června 2024

Společenství vlastníků může rozhodnout o tom, že nebude služby dodávat vlastníkům jednotek, kteří...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

RegioJet vyřadí lehátkové vozy jako ten z nehody u Pardubic, omezí noční spoje

7. června 2024  19:57

Společnost RegioJet vyřadí z provozu všechny lehátkové vozy stejného typu, jako byl ten, ve kterém...

Developer nazval přepychový byt v Manchesteru po Engelsovi, nájemníci se diví

12. června 2024  6:46

Velké diskuse vzbudilo v britském Manchesteru rozhodnutí nazvat jeden z nejluxusnějších bytů...

Mýtné se může rozšířit o další tři tisíce kilometrů silnic. Kvůli objíždění

12. června 2024

Premium O další téměř tři tisíce kilometrů by se mohla rozšířit síť silnic, na které kamiony a autobusy...

Frankfurt plný narkomanů. Před Eurem se město zbavuje svého neblahého renomé

12. června 2024

Na jedné straně finanční centrum se svými bankovními mrakodrapy, na té druhé pak tisíce drogově...

Bransonův Virgin rekapituluje. Firma vsází na kartu dovolenkového byznysu

11. června 2024

Zakladatel britské letecké společnosti Virgin Group a miliardář Richard Branson plánuje revoluci v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...