Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Železnice v Česku: pomalejší vlak dojede dřív. Do Přerova postačí dvoustovka

  7:56aktualizováno  10:03
Pomalejší vlak dorazí do cíle dříve než rychlejší. Zvláštní slovní úlohu z české železnice potvrdil oponentní posudek, který si Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nechal vypracovat u Technologické univerzity v Grazu. Ta rozhodla, že nejefektivnějším řešením zastaralého železničního spojení mezi Brnem a Přerovem je zrychlení na maximální dvousetkilometrovou rychlost.

Nový posudek tak odsunul do pozadí variantu pro rychlost přes tři sta kilometrů, se kterou se uvažuje v obou navazujících úsecích, tedy mezi Prahou a Brnem a mezi Přerovem a Ostravou. Zároveň v novém posudku experti z Rakouska uvedli, že pět let stará studie, podle které by rychlovlak na stejné trase jel o čtyři minuty déle než běžná souprava jedoucí o 150 kilometrů v hodině pomaleji, byla zpracována korektně.

Podle zpracovatele oponentního posudku profesora Petera Veita tak mohou české orgány původní studii vypracovanou projekční kanceláří Sudop Brno brát za bernou minci při rozhodování o budoucím železničním spojení i přesto, že někdejší studie vyvolávala a stále vyvolává kontroverzní reakce. Nejčastější kritikou tehdy i dnes je názor, že byla schválně zadaná tak, aby z ní vyšla vítězně konvenční železniční trať.

Špunt na vysokorychlostní trase

„Tuzemské firmy vyrábějící kolejová vozidla, dodavatelé infrastruktury, to znamená kolejí a pražců, všichni tlačili na dvě stě, protože nic jiného v té době vyrábět neuměli,“ uvedl majitel společnosti RegioJet Radim Jančura.

Dvoustovkou ve vlaku posvištíme do dvou let, slibuje Správa železnic

Právě šéf soukromého dopravce, který na trati mezi Brnem a Ostravou železniční dopravu v závazku veřejné služby provozuje, nedávno k modernizaci této trati svolal online konferenci, které se zúčastnil i­ ministr dopravy Karel Havlíček a­ další zástupci státu.

Během několika měsíců se totiž bude rozhodovat o tom, zda má smysl mezi oběma městy držet kromě stávající trasy, která se zmodernizuje na 200 kilometrů, ještě územní rezervu pro plnokrevnou vysokorychlostní trať – tedy, že by výhledově Brno a Přerov namísto současného spojení, kde rychlost klesá místy i pod 80 kilometrů v hodině, spojovaly dvě moderní železnice.

Dvojice vzájemně se doplňujících rychlostních železnic není podle ministerstva dopravy takové sci- fi, jak by se mohlo na první pohled zdát. Výhledovou dostavbu trati na více než 300 kilometrů v hodině by navíc mohly podpořit výsledky studií proveditelnosti na trasy z Prahy do Břeclavi přes Brno a z Brna do Ostravy. 

To se ale pode Jančury zřejmě nestane a státu bude nakonec dvoustovka stačit i přesto, že úsek mezi Přerovem a Brnem tak bude na páteřní vysokorychlostní trase tvořit špunt, kterým budou vlaky kvůli vysoké hustotě smíšeného rychlého a­ pomalého provozu obtížně projíždět.

Staré argumenty už neplatí

Řada argumentů, ze kterých pět let staré rozhodnutí českých úřadů vycházelo, už dnes neplatí. Rychlotrať pro vlaky jedoucí až 350 kilometrů v hodině tehdy ekonomicky nevyšla mimo jiné proto, že se nepočítalo, že bude napojená na jiné rychlotratě v Česku.

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

„Principem celé studie proveditelnosti je zásada, že nelze v základním hodnocení uvažovat s přínosy a náklady souvisejícími s vysokorychlostními tratěmi Praha–Brno a Přerov–Ostrava, protože stavba takových tratí není schválená a nejsou navíc ani jasné jejich parametry,“ hájil tehdy stanovisko zpracovatel studie Radoslav Molák.

Dnes už jsou obě tratě součástí vládou chválené sítě vysokorychlostních spojení a podle Správy železnic páteřní spojení mezi Prahou a Brnem v nedávno dokončené studii proveditelnosti ekonomicky vychází.

Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu (Cedop) tak rakouští akademici pracovali s modelem, podle kterého nejpotřebnější páteřní vysokorychlostní spojení mezi Prahou a Brnem vznikne nejdříve v roce 2050, tedy čtvrt století po přerovské trati. To se projevilo mimo jiné i tak, že autoři studie kalkulovali s tím, že do této doby budou po rychlostní trati jezdit konvenční vlaky, protože pro těchto pár kilometrů nebudou dopravci ochotní pořizovat nová vozidla. 

Dalším podivným momentem, na který v minulosti kritici srovnání jízdních časů rychlíku a ­rychlovlaku poukazovali, byla skutečnost, že u modelu rychlotrati se počítalo se zaústěním dráhy u Přerova ze severu takzvanou úvratí. Strojvedoucí rychlovlaku by v této stanici musel vlak místo průjezdu obrátit. Tedy přepnout řízení do kabiny na opačném konci a celým vlakem projít, což ve vyhodnocení studie rychlotrati ubralo cenné minuty.

  • Nejčtenější

Ani očkování nepomůže. Lidé ruší cesty do zahraničí, obávají se karantény

Rychle se šířící varianta omikron přiškrtila křehké oživení cestovního ruchu. Turisté ve velkém ruší plánované cesty do...

Doplatí stavebko na škrty v rozpočtu? Ekonomové jsou pro zrušení podpory

Ministerstvo financí v současné době pracuje na novém státním rozpočtu pro rok 2022. Zbyněk Stanjura, který v jeho čele...

Mistr sklář jde do důchodu a spolu s ním v Moseru končí i ikonická váza

Sklářský mistr Zdeněk Drobný jde do důchodu, a opouští tak karlovarskou sklárnu Moser, kde se kromě jiného proslavil...

USA domlouvají kvůli možné ruské invazi dodávky plynu do Evropy z Kataru

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena vyjednává s Katarem o možných dodávkách zkapalněného plynu do Evropy....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bitcoin padá a vyhlídky nejsou dobré. Zájem o rizikové investice klesá

Cena bitcoinu v pátek klesla pod hranici 39 tisíc amerických dolarů, což je v přepočtu asi 837 tisíc korun. Nejznámější...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Opožděné elektrokamiony. Česko nestíhá budovat síť dobíjecích stanic

Česko má problém s budováním sítě nabíjecích stanic pro elektrické kamiony. Se zprovozněním nabíječek počítá evropský...

Jižní tangenta má zelené razítko. Silničáři musí žabám postavit biotop

Plánované propojení dálnic D2 a D52, označované jako Jižní tangenta, získalo zelené razítko EIA. Čtyři kilometry...

Britští železniční dopravci nemají personál a omezují spoje. V ČR potíže nejsou

Britské železniční dopravce trápí nedostatek personálu. Některé společnosti zrušily velkou část spojů a připravily nové...

Inflace i kilometry nových vozovek. Dálniční známky podraží, řekl Kupka

Nový ministr dopravy Martin Kupka avizoval, že se bude zvyšovat cena dálniční známky. Uvedl to pro web Novinky.cz,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...