Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Oprava nádraží v České Třebové nabírá skluz, začne až v roce 2024

  15:48
Správa železnic s modernizací železničního uzlu v České Třebové příští rok nezačne. Složitost jednoho z největších projektů na české železnici realizaci posouvá na rok 2024.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Už příští rok touto dobou by železničáři měli slavnostně přestřihávat pásku na modernizované trati mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, která byla dlouho velkým „špuntem“. Podle harmonogramu pokračují práce také na modernizaci pardubického nádraží, kde by vše mělo svítit novotou nejpozději za dva roky.

Poslední brzdou vlaků mezi Prahou a Brnem zůstane jedno z největších nádraží v Česku.

Železniční uzel v České Třebové, který plní důležitou roli jak v osobní, tak v nákladní dopravě, poslední rekonstrukcí prošel na přelomu 50. a 60. let. Přestože modernizace má od konce března pravomocné územní rozhodnutí a projekční příprava jedné z nejnákladnějších železničních staveb už několikátým rokem běží naplno, Správě železnic (SŽ) se nepodaří dodržet předpoklad zahájení stavebních prací napřesrok, ale až v roce 2024.

Podle SŽ je důvodem náročnost celé stavby, která na české železnici nemá za poslední desetiletí srovnání. Stavební práce za více než 10 miliard potrvají skoro šest let.

„Příprava tak významné investice klade vysoké nároky na veřejnoprávní projednání a na koordinaci s navazujícími železničními stavbami Správy železnic. V průběhu přípravy projektu také dochází k aktualizaci a zpřesnění závazných evropských norem a předpisů, které je třeba respektovat,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Správci kolejí například před podáním žádosti o vydání územního rozhodnutí nechali zpracovat novou aktualizaci hlukové studie, která byla důležitá k přehodnocení původně navrhovaných protihlukových stěn, které se nelíbily obyvatelům bydlícím blízko kolejí ani vedení města.

„Spolupracovali jsme při vyhotovení a projednávání nového návrhu, který na místo původně plánovaných 5 764 metrů protihlukových stěn vysokých až 5 metrů počítá pouze s 955 metry stěn do výše maximálně 3 metry. Bylo to umožněno použitím nové moderní metody výpočtu, která zohledňuje i snížení hluku budoucími technickými i technologickými opatřeními na trati i vozidlech,“ řekl místostarosta České Třebové Dalibor Zelený, který nové řešení protihlukových opatření prosazoval.

Projektanti například počítají s větším použitím kolejnicových absorbérů i s faktem, že na železnici čím dál více vagonů jezdí s tiššími kompozitními brzdami a méně hlučnými podvozky.

Během několika měsíců se podařilo najít řešení i v případě složitého odvodu dešťových vod z kolejiště, které od odbočky Parník po odbočku Zádulka bude nové. V řeči čísel půjde o modernizaci více než 58 kilometrů kolejí a 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků. Podchod ke společnosti CZ LOKO nahradí prodloužený podchod od nástupišť a místo tunelu do průmyslové oblasti Borek bude bezbariérová lávka nad kolejištěm.

Trolejové vedení se musí opravit v předstihu

Některé věci však už nesnesou odkladu, proto se železničáři do některých oprav musejí pustit už letos. Například převěšování stávajícího trakčního vedení z vysokých sloupů v prostoru osobního nádraží, tzv. řetězovek, na nové nosné konstrukce.

„Správa železnic si nechala vypracovat posudek na stav trakčního vedení i s ohledem na jeho stáří a jedinečnou konstrukci. Z tohoto posudku vyplynula nutná oprava zavěšení trakčního vedení. Jednoduchá úprava převěsových konstrukcí nebyla možná. Jakýkoli zásah do lan a závěsů by mohl způsobit další zhoršení stavu,“ vysvětlila nutnost opravných prací za 88 milionů mluvčí SŽ.

Na dva roky plánovaná oprava je koncipována tak, aby novou trolej bylo možné využít v rámci velké modernizace železničního uzlu a nešlo o promarněnou investici.

„Návrh nového trakčního vedení je koordinován s výhledovým řešením rekonstrukce železničního spodku a svršku a výstavbou souvisejících zařízení, jako odvodnění kolejiště, kabelovodu, kanalizačních sběračů a podobně,“ dodala Friebová.

Podobných dílčích rekonstrukcí českotřebovské nádraží zažilo řadu, včetně opravené nádražní budovy, ale žádná z oprav neměla vliv na průjezdnou rychlost ani na bezbariérovost nádraží.

„O modernizaci se v České Třebové mluví 40 let. Bylo už i několik projektů, od kterých bylo časem upuštěno i proto, že přednost dostala jiná rekonstrukce. Současný projekt vnímáme jako velice rozumný. I proto nám jde o to, aby rekonstrukce začala a vše neskončilo kvůli nedostatku peněz. Jen projektová příprava vyjde na více než 250 milionů,“ řekl místostarosta Zelený k modernizaci posledního slabého článku na koridoru.

  • Nejčtenější

Na dostizích v Pardubicích se splašil kůň, vběhl mezi diváky a zranil i dítě

8. května 2024  15:29,  aktualizováno  19:59

Na dostihovém závodišti v Pardubicích se ve středu odpoledne splašil kůň bez jezdce. Přeskočil plot...

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči na konci D35 se dočkají, ŘSD začalo stavět navazující úsek s tunelem

6. května 2024  14:41

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně pokročilo s budováním dálnice D35 v Pardubickém kraji....

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

12. května 2024  11:01

Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Druhá výhra v řadě? Už to dáme, věří pardubický záložník Sychra

12. května 2024

Fotbalisté Pardubic hostí v neděli od 15 hodin Budějovice. Pokud získají tři body, záchrana v lize...

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

Řidič se ženou a dítětem uháněl i stočtyřicítkou, ve slepé ulici prchl na střechu

10. května 2024  17:01

Až stočtyřicetikilometrovou rychlostí ujížděl klikatými silnicemi na Orlickoústecku řidič Škody...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNIK ÚDRŽBY (37-45.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 37 200 - 45 200 Kč

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...