Sobota 25. června 2022, svátek má Ivan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. června 2022 Ivan

Stavba koridoru u Brandýsa omezí na dva roky provoz oblíbené cyklostezky

  16:44
Malebné údolí Tiché Orlice se začíná proměňovat ve velké staveniště. Na hlavní železniční trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí začala příprava modernizace posledního „špuntu“ na koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou. Neudělá však radost lidem, kteří si v posledních patnácti letech oblíbili cyklostezku přes Bezpráví.

Údolí Tiché Orlice | foto: Martin Janoška, pro iDNES.cz

Stavební práce do poloviny roku 2023 přinesou řadu výluk pro dálkové a regionální vlaky, výrazným způsobem zasáhnou i do života cyklostezky podél trati, která za pěkného počasí už patnáctým rokem přitahuje davy lidí.

Situační výkres plánované modernizace železničního koridoru mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí.

„Sice z toho nemáme radost, ale uvědomujeme si, že jde o páteřní trať a že kvůli naší cyklostezce se stavba za 3,4 miliardy nezastaví. Bude záležet na vzájemné ohleduplnosti a toleranci. Pokud nebude fungovat, jsme se zhotovitelem prací domluveni, že může přijít totální uzavírka cyklostezky. Přesto už dnes víme, že v rámci některých náročných stavebních činností bude cyklostezka kvůli bezpečnosti po dobu nezbytně nutnou kompletně uzavřena,“ uvádí manažer dobrovolného svazku obcí Region Orlicko–Třebovsko Karel Švercl.

Už při projektování cyklostezky železničáři obce upozorňovali, že jednou budou cestu k opravě trati potřebovat. K trati sevřené údolím a řekou se totiž těžká stavební technika jinak než po cyklostezce nedostane. V komplikovaných úsecích, kde ani cyklostezka stačit nebude, si stavbaři musejí vypomoct provizorními komunikacemi a dočasnými mosty. Jeden z nich například brzy překlene Tichou Orlici v chatové osadě Klopoty.

Koridor Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí

Modernizace jednoho z nejpomalejších úseků hlavního koridoru mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí má trvat do října 2023 a vyjde na téměř 3,4 miliardy korun. V rámci stavby, během které bude vždy jedna kolej propustná, dojde na téměř 10 kilometrů dlouhém úseku k rekonstrukci železničního svršku a spodku, a to včetně hloubkové sanace násypového tělesa trati v nestabilních úsecích. Traťová rychlost se zvýší o 5 až 10 km/h. Modernizace se zaměří i na zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce. Jedná se celkem o 14 mostů a čtyři propustky, které čeká renovace různého charakteru. Kompletní přestavbou projde stanice Brandýs nad Orlicí. Nová nástupiště se přesunou blíže ke kolejovému rozvětvení ve směru na Ústí nad Orlicí. Pod kolejištěm vznikne nový podchod. Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která významným způsobem zvýší propustnost trati.

„Cyklisté i pěší si musejí uvědomit, že budou po následující dva roky projíždět de facto stavbou. Navíc už nyní víme, že cyklostezka bude stavbou hodně poškozena, ne-li totálně zničena,“ upozorňuje Marie Kršková, starostka Orlického Podhůří, pod které převážná část cyklostezky spadá.

Plánování cyklistických výletů s dětmi bude podle starostky nevhodné.

„Už dnes tam je velký pohyb stavební techniky, která pracuje na výstavbě provizorních cest. A objem nákladních aut po 4. květnu, kdy začnou stavební práce naplno, ještě stoupne,“ říká Marie Kršková.

V současnosti probíhá především kácení náletové zeleně, pasportizace komunikací a budov, které mohou být stavbou poškozeny, a výstavba provizorních komunikací ke stavbě.

„Už máme zadokumentovaný celý úsek cyklostezky, ze které po stavbě v některých úsecích zřejmě nic nezbude. Zhotovitel poté počítá s celoplošnými výspravami. Je si vědom, že není pro těžkotonážní auta stavěná,“ dodává za svazek obcí Karel Švercl.

Letos v květnu začne sdružení firem Eurovia, Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic a GJW pracovat na úseku od Klopot do Ústí nad Orlicí. Prioritou bude především výstavba odbočky Bezpráví, která novými výhybnami zvýší propustnost trati mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí.

Cyklostezka bude stěží průjezdná, jakmile stavbaři začnou pracovat na rovném úseku od Kerhartic k Luhu, kde nákladní auta zaberou prakticky celý prostor mezi tratí a řekou. Doprava nákladních aut tam bude řízena semafory.

Práce na koridoru budou probíhat i v noci

A některé práce, například pažení na mostech nebo stavba základů pro trakční podpěry, budou probíhat i v noci.

„Noční stavební práce jsou plánovány především na konec května (23. 5. – 1. 6.), konec června (26. – 30. 6.), dále po téměř celý červenec a srpen. Noční výluka probíhá od 22.15 do 4.15,“ vyplývá z podkladů zhotovitele.

Relativní klid by mohl ještě letos panovat na stezce v úseku mezi Brandýsem a Bezprávím, tam by se stavbaři ve větší míře měli přesunout až napřesrok.

„Konkrétní termíny v tuto chvíli známé ještě nejsou. Harmonogram připravovaných prací však pravidelně zveřejňujeme na našich webových stránkách,“ říká starostka Orlického Podhůří, kterého se stavba dotkne nejvíc.

Od 6. dubna stavba zasáhne do provozu na hlavní koridorové trati. Velká část dálkových spojů totiž mezi Prahou a Brnem začne jezdit odklonem přes Havlíčkův Brod.

Co se týče regionálních vlaků, Pardubický kraj už oznámil, že od 4. května budou všechny regionální vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou nahrazeny autobusy. První fáze této výluky je plánovaná do 4. prosince 2021.

Velká výluka přepíše jízdní řády

Kvůli modernizaci pardubického železničního uzlu, připravované modernizaci koridoru u Bezpráví a úsekům mezi Poříčany a Velimí se sníží kapacita hlavní tratě a začnou platit výlukové jízdní řády. 

„V souvislosti se sníženou kapacitou opravovaných traťových úseků plánujeme od 6. dubna odklony dálkových vlaků railjet a EuroCity linky Ex3 v úseku mezi Prahou a Brnem po trase přes Havlíčkův Brod a s úpravami jízdních řádů bude potřeba počítat i na expresních linkách Ex1 a Ex2 z Prahy na Ostravsko a Valašsko a na rychlíkových linkách R18 a R19 z Prahy přes Českou Třebovou do Brna a přes Olomouc na Slovácko,“ řekl ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Pardubicích Tomáš Netolický. Současně s tím budou upraveny i jízdní řády přípojných regionálních vlaků nejen z Pardubic, ale i z Přelouče, Moravan, Chocně nebo Svitav.

„Od 4. května navíc budou všechny regionální vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou nahrazeny autobusy. První fáze této výluky je plánována až do 4. prosince 2021, nicméně modernizace tratě bude pokračovat i v následujících letech.“

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Na Dolní Moravě zemřel muž, po přechodu visuté lávky ho hodinu oživovali

V rekreační oblasti na Dolní Moravě na Orlickoústecku ve čtvrtek zkolaboval muž středního věku, následně zemřel. Uvedla...

„Autobusy nejezdí, bordel.“ Děti z obce musí do školky vozit hasiči

Pátým dnem pokračují obrovské zmatky v autobusové dopravě na východě Pardubického kraje, kde nový dopravce společnost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autobus v Pardubickém kraji nepřijede, ale lidem to nedá nikdo vědět

Jako by nestačilo, že kvůli nedostatku řidičů ve společnosti BusLine od pondělí nejezdí na východě kraje každý den...

Bouře vzala střechu mlýnu, který dříve vyhořel. Místní mluví o tornádu

Pondělní silné bouřky postihly ve východních Čechách zejména Chrudimsko. Asi nejhorší situace byla v Ronově nad...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dělníci v noci brousili nové koleje, muž kvůli hluku zalarmoval strážníky

Práce na zdvoukolejnění železniční trati z Pardubic do Stéblové přinášejí nepříjemnosti například v podobě rušení...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Za chybějící řidiče BusLine zaskočí silničáři, za volant jich sedne sedm

Desítky regionálních autobusových spojů dnes opět nevyjely na Svitavsku a Orlickoústecku. Za chybějící řidiče v...

Na Dolní Moravě zemřel muž, po přechodu visuté lávky ho hodinu oživovali

V rekreační oblasti na Dolní Moravě na Orlickoústecku ve čtvrtek zkolaboval muž středního věku, následně zemřel. Uvedla...

Pediatra město marně láká už roky, nově lékařům poskytne i parcelu pro dům

Nedostatek dětských lékařů trápí dlouhodobě nejedno české město. V Lanškrouně na Orlickoústecku nemohou sehnat pediatra...

Pardubice postaví novou uměleckou školu pro dvanáct set dětí

Město Pardubice vypsalo architektonickou soutěž na návrh nové budovy Základní umělecké školy. Vítězná studie by mohla...

Hledáte čtení na léto? Sáhněte po vtipném cestovním deníku (nejen) pro rodiče
Hledáte čtení na léto? Sáhněte po vtipném cestovním deníku (nejen) pro rodiče

Známá moderátorka Tereza Tobiášová miluje cestování, a proto její první kniha Terezina dobrodružství obsahuje historky o cestování, její zážitky i...

Agáta Hanychová chodí s Jaromírem Soukupem

Bývalá modelka a moderátorka Agáta Hanychová (37) má po nedávném rozchodu se slovenským lékařem Andrejem Nikovem nový...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

RECENZE: Koncert Guns N’Roses táhl ke dnu falešně kňourající Axl

Jít na koncert kapely Guns N’Roses je jako sázka do loterie. Na instrumentální výkony se můžete spolehnout, ale co se...