Pátek 19. srpna 2022, svátek má Ludvík
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 19. srpna 2022 Ludvík

Stavba koridoru u Brandýsa omezí na dva roky provoz oblíbené cyklostezky

  16:44
Malebné údolí Tiché Orlice se začíná proměňovat ve velké staveniště. Na hlavní železniční trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí začala příprava modernizace posledního „špuntu“ na koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou. Neudělá však radost lidem, kteří si v posledních patnácti letech oblíbili cyklostezku přes Bezpráví.

Údolí Tiché Orlice | foto: Martin Janoška, pro iDNES.cz

Stavební práce do poloviny roku 2023 přinesou řadu výluk pro dálkové a regionální vlaky, výrazným způsobem zasáhnou i do života cyklostezky podél trati, která za pěkného počasí už patnáctým rokem přitahuje davy lidí.

Situační výkres plánované modernizace železničního koridoru mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí.

„Sice z toho nemáme radost, ale uvědomujeme si, že jde o páteřní trať a že kvůli naší cyklostezce se stavba za 3,4 miliardy nezastaví. Bude záležet na vzájemné ohleduplnosti a toleranci. Pokud nebude fungovat, jsme se zhotovitelem prací domluveni, že může přijít totální uzavírka cyklostezky. Přesto už dnes víme, že v rámci některých náročných stavebních činností bude cyklostezka kvůli bezpečnosti po dobu nezbytně nutnou kompletně uzavřena,“ uvádí manažer dobrovolného svazku obcí Region Orlicko–Třebovsko Karel Švercl.

Už při projektování cyklostezky železničáři obce upozorňovali, že jednou budou cestu k opravě trati potřebovat. K trati sevřené údolím a řekou se totiž těžká stavební technika jinak než po cyklostezce nedostane. V komplikovaných úsecích, kde ani cyklostezka stačit nebude, si stavbaři musejí vypomoct provizorními komunikacemi a dočasnými mosty. Jeden z nich například brzy překlene Tichou Orlici v chatové osadě Klopoty.

Koridor Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí

Modernizace jednoho z nejpomalejších úseků hlavního koridoru mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí má trvat do října 2023 a vyjde na téměř 3,4 miliardy korun. V rámci stavby, během které bude vždy jedna kolej propustná, dojde na téměř 10 kilometrů dlouhém úseku k rekonstrukci železničního svršku a spodku, a to včetně hloubkové sanace násypového tělesa trati v nestabilních úsecích. Traťová rychlost se zvýší o 5 až 10 km/h. Modernizace se zaměří i na zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce. Jedná se celkem o 14 mostů a čtyři propustky, které čeká renovace různého charakteru. Kompletní přestavbou projde stanice Brandýs nad Orlicí. Nová nástupiště se přesunou blíže ke kolejovému rozvětvení ve směru na Ústí nad Orlicí. Pod kolejištěm vznikne nový podchod. Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která významným způsobem zvýší propustnost trati.

„Cyklisté i pěší si musejí uvědomit, že budou po následující dva roky projíždět de facto stavbou. Navíc už nyní víme, že cyklostezka bude stavbou hodně poškozena, ne-li totálně zničena,“ upozorňuje Marie Kršková, starostka Orlického Podhůří, pod které převážná část cyklostezky spadá.

Plánování cyklistických výletů s dětmi bude podle starostky nevhodné.

„Už dnes tam je velký pohyb stavební techniky, která pracuje na výstavbě provizorních cest. A objem nákladních aut po 4. květnu, kdy začnou stavební práce naplno, ještě stoupne,“ říká Marie Kršková.

V současnosti probíhá především kácení náletové zeleně, pasportizace komunikací a budov, které mohou být stavbou poškozeny, a výstavba provizorních komunikací ke stavbě.

„Už máme zadokumentovaný celý úsek cyklostezky, ze které po stavbě v některých úsecích zřejmě nic nezbude. Zhotovitel poté počítá s celoplošnými výspravami. Je si vědom, že není pro těžkotonážní auta stavěná,“ dodává za svazek obcí Karel Švercl.

Letos v květnu začne sdružení firem Eurovia, Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic a GJW pracovat na úseku od Klopot do Ústí nad Orlicí. Prioritou bude především výstavba odbočky Bezpráví, která novými výhybnami zvýší propustnost trati mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí.

Cyklostezka bude stěží průjezdná, jakmile stavbaři začnou pracovat na rovném úseku od Kerhartic k Luhu, kde nákladní auta zaberou prakticky celý prostor mezi tratí a řekou. Doprava nákladních aut tam bude řízena semafory.

Práce na koridoru budou probíhat i v noci

A některé práce, například pažení na mostech nebo stavba základů pro trakční podpěry, budou probíhat i v noci.

„Noční stavební práce jsou plánovány především na konec května (23. 5. – 1. 6.), konec června (26. – 30. 6.), dále po téměř celý červenec a srpen. Noční výluka probíhá od 22.15 do 4.15,“ vyplývá z podkladů zhotovitele.

Relativní klid by mohl ještě letos panovat na stezce v úseku mezi Brandýsem a Bezprávím, tam by se stavbaři ve větší míře měli přesunout až napřesrok.

„Konkrétní termíny v tuto chvíli známé ještě nejsou. Harmonogram připravovaných prací však pravidelně zveřejňujeme na našich webových stránkách,“ říká starostka Orlického Podhůří, kterého se stavba dotkne nejvíc.

Od 6. dubna stavba zasáhne do provozu na hlavní koridorové trati. Velká část dálkových spojů totiž mezi Prahou a Brnem začne jezdit odklonem přes Havlíčkův Brod.

Co se týče regionálních vlaků, Pardubický kraj už oznámil, že od 4. května budou všechny regionální vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou nahrazeny autobusy. První fáze této výluky je plánovaná do 4. prosince 2021.

Velká výluka přepíše jízdní řády

Kvůli modernizaci pardubického železničního uzlu, připravované modernizaci koridoru u Bezpráví a úsekům mezi Poříčany a Velimí se sníží kapacita hlavní tratě a začnou platit výlukové jízdní řády. 

„V souvislosti se sníženou kapacitou opravovaných traťových úseků plánujeme od 6. dubna odklony dálkových vlaků railjet a EuroCity linky Ex3 v úseku mezi Prahou a Brnem po trase přes Havlíčkův Brod a s úpravami jízdních řádů bude potřeba počítat i na expresních linkách Ex1 a Ex2 z Prahy na Ostravsko a Valašsko a na rychlíkových linkách R18 a R19 z Prahy přes Českou Třebovou do Brna a přes Olomouc na Slovácko,“ řekl ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Pardubicích Tomáš Netolický. Současně s tím budou upraveny i jízdní řády přípojných regionálních vlaků nejen z Pardubic, ale i z Přelouče, Moravan, Chocně nebo Svitav.

„Od 4. května navíc budou všechny regionální vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou nahrazeny autobusy. První fáze této výluky je plánována až do 4. prosince 2021, nicméně modernizace tratě bude pokračovat i v následujících letech.“

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konají 23. a 24. září. Ve stejném termínu proběhne i první kolo voleb do třetiny Senátu, jejichž případné druhé kolo bude o týden později. V Pardubickém kraji se volí v obvodech Pardubice a Ústí n. O.

Seznamy kandidátů: Chrudim, Pardubice, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Litomyšl, Slatiňany, PřeloučJevíčko, Jaroměřice, Polička, Česká Třebováostatní 

  • Nejčtenější

Přiběhl, skočil, zachránil. Mladík vytáhl tonoucího z řeky a spěchal spát

Patrik Klapal za pomoci svých dvou přátel v neděli nad ránem zachránil muže, který v Chocni po Pivních slavnostech...

Okamžité zavření plynu neustojíme, říká šéf továrny, která nestíhá vyrábět

Společnost P-D Refractories, jeden z největších výrobců žáruvzdorného materiálu v Evropě se závody ve Svitavách,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Betonová tvrz, která měla chránit Československo. Bouda by pojala až 400 mužů

Premium Byla to chlouba československé armády a páteř obranné linie, která měla ochránit mladý stát před dobyvačnými choutkami...

Nesmyslný projekt, velká ztráta. Odpůrci rozhledny na Sněžníku rezignovali

Ekologové rezignovali na další kritiku výstavby rozhledny na polské straně Králickém Sněžníku. Je prakticky dokončená,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští střelci měli pré. Peterka a spol. ničili i chorvatské basketbalisty

Čeští basketbalisté vyhráli v Pardubicích úvodní přípravný turnaj před zářijovým EuroBasketem, jehož jednu ze...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Parkování u písníku Hrádek zakážou žluté čáry, ale až po sezoně

Parkování v zákazu zastavení u písníku Hrádek na Pardubicku, jak ho léta praktikují desítky řidičů, mají v blízké...

Opravený stadion dostane trávník v září, kolaudace se chystá na zimu

Ve druhé polovině září by se na plochu rekonstruovaného Letního stadionu v Pardubicích měl začít pokládat trávník. Tím...

Mosty na nové D35 prověřilo šest plných náklaďáků, cyklisté si tam zazávodí

Na budoucí dálnici D35 na Pardubicku probíhají zatěžovací zkoušky mostů. Šest plně naložených nákladních aut o...

Okamžité zavření plynu neustojíme, říká šéf továrny, která nestíhá vyrábět

Společnost P-D Refractories, jeden z největších výrobců žáruvzdorného materiálu v Evropě se závody ve Svitavách,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Jako noční můra. Umělá inteligence předpovídá poslední selfie lidstva

Obrázky generované umělou inteligencí jsou poslední dobou zajímavou internetovou kratochvílí. Občas se však povede...

Eva Burešová porodila. S Přemkem Forejtem dali synovi netradiční jméno

Herečka Eva Burešová (29) a šéfkuchař Přemek Forejt (35) přivítali na svět prvního společného potomka. Narodil se jim...

Eva shodila 45 kilo. Mám velikost S a muži se za mnou zase otáčejí, říká

Paní Eva nebyla se svou postavou dlouhodobě spokojená, navíc se neustále zadýchávala, což byl jeden z prvních impulzů k...