Raději vlakem než autobusem. Na železnici přibyly tři miliony cestujících

  6:00aktualizováno  6:00
Trend postupného úbytku cestujících v autobusech doprovázený oživením zájmu o cestování po železnici je patrný dlouhodobě. Letošní meziroční nárůst počtu cestujících ve vlacích však představuje nejlepší výsledek za posledních pět let.

Ilustrační snímek | foto: Petr Štefek (CC BY-SA 3.0)

Kromě přepravy osob se železnici během prvních letošních šesti měsíců dařilo i v nákladní dopravě, která podle předběžných statistik ministerstva dopravy přepravila o dva miliony tun zboží více než v loňském prvním pololetí a po předchozích nepřesvědčivých výsledcích začala opět růst.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Úbytek cestujících v autobusech si dopravní experti vysvětlují přechodem k pohodlnějším druhům dopravy včetně individuálního cestování vlastním vozidlem. „Souvisí to s komfortem cestování. Někteří cestující přecházejí do vlaků na dlouhých linkách, nebo na příměstských linkách například v okolí Prahy, kde je dostatečně hustý takt,“ uvedl generální tajemník sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. 

Dlouhodobě v řádu jednotek procent klesá zejména linková autobusová doprava provozovaná jako veřejná služba, zatímco nepravidelná komerční doprava letos v pololetí naopak mírně posílila.

Hlavní část nově příchozích cestujících po železnici připadá na vrub Českých drah. Ty během sledovaného pololetí přepravily 89 milionů pasažérů. Největší tuzemský dopravce za prvních šest měsíců oznámil čistý nárůst počtu přepravených lidí přibližně o 2,5 milionu pasažérů, konkurence pak na zvýšení počtu přepravených lidí na českém železničním trhu přispěla meziročním navýšením o zhruba 900 tisíc cestujících. 

Nejvíce cestujících podle ČD přibylo na hlavních trasách, z Prahy na střední a severní Moravu, nebo mezi Prahou Českými Budějovicemi, západními a severovýchodními Čechami.

Přeprava osob a zboží v Česku

Počty cestujících na železnici rostou už několik let po sobě. Loni podle statistik ministerstva dopravy cestovalo vlaky 183 milionů lidí, o čtyři miliony více než rok před tím. Za letošní rok tak je možné očekávat ještě vyšší nárůst. Ten podpoří i rozšíření slev pro studenty a seniory, které platí od letošního září a projeví se naplno až ve statistikách posledního letošního čtvrtletí.

Cestujete raději:

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 8. října 2018. Anketa je uzavřena.

vlakem 897
autobusem 46

Náklady ovlivňuje hlad po šoférech

Nedostatek šoférů kamionů v současnosti ovlivňuje oba konkurenční přepravní obory. 

„Ekonomika roste a nedostatek šoférů kamionů a komplikace na silnicích vrací na železnici i komodity, které dříve po kolejích nejezdily,“ uvedl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců Žesnad.cz Oldřich Sládek. Mediálně známý je například návrat přepravy minerálních vod nebo limonád na železnici. Železniční doprava se ale vrací i do oblastí, u kterých se předpokládalo, že je do budoucna zcela vyklidí ve prospěch kamionů.

Podle Sládka zaznamenávají železniční dopravci nárůst přeprav zboží nejen mezi velkými terminály, ale vlaky opět začínají vozit zboží i z těchto velkých překladišť ke koncovým zákazníkům. Potvrzují to data z překladišť v pražské Uhříněvsi a v České Třebové. Z tradičních komodit se během letošního roku rovněž významně navýšila přeprava dřeva kvůli kůrovcové kalamitě.

Současně roste jako celek i kamionová doprava. Nárůst o zhruba osm milionů tun nákladu je ale tažený výhradně vnitrostátní přepravou, zatímco vývoz a dovoz zboží ze zahraničí už třetím rokem po sobě klesá. Ve srovnání s rokem 2015 přišla mezinárodní kamionová doprava zhruba o 40 procent přepravených tun, uvedl Hromíř. Hlavní důvod opět souvisí s nedostatkem řidičů, který se odráží v menší ochotě tuzemských šoférů vyjíždět na dlouhodobé cesty napříč Evropou. 

Přeprava osob a zboží v Česku

„Mají daleko vyšší nároky na to, aby byli častěji doma, aby nepobývali v zahraničí třeba 14 dní,nebo tři týdny,“ doplnil šéf sdružení, které zastupuje kamionové i autobusové dopravce. S tím souvisí i průměrný nájezd jednoho šoféra, který v současnosti dosahuje do deseti tisíc kilometrů měsíčně. V minulosti ale nebylo výjimkou, když měl šofér na jednom vozidle najeto 12 i více tisíc kilometrů

Vliv na klesající přeshraniční dopravu ale mají podle Česmadu i ochranářská opatření, která vůči dopravcům ze zemí střední a východní Evropy zavedla Francie, Rakousko nebo Německo. Ty vyžadují, aby zaměstnanci z chudších zemí EU museli řidičům v zahraničí vyplácet místní minimální mzdu a řidiči tak musí ve vozidle vozit řadu dokumentů včetně dokladu o výši svého výdělku. Za nedodržování tohoto pravidla už byly v minulosti někteří čeští dopravci pokutováni. 

„Práci českých dopravců na těchto trzích pak přebírají dopravní společnosti z Polska, Maďarska, Rumunska nebo z Litvy. Na západních trzích je totiž podobně velký hlad po šoférech kamionů, jako je v současnosti v Česku,“ dodal Hromíř.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Další z rubriky

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Najdete na iDNES.cz