Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

  5:00aktualizováno  5:00
Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší, cesta trvá hodinu a vlaky jezdí dlouho do noci. Za pár let budou „blízko“ i Plzeň a Hradec Králové, odkud je dnes dojíždění vlakem k nevydržení. Stát chystá modernizaci dalších tratí.

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň. | foto: Metrostav

V listopadu se otevře nový tunel Ejpovice na trase Praha–Plzeň a úspora času se projeví v novém jízdním řádu v prosinci. Nejdelší železniční tunel v Česku měří 4,1 kilometru a rychlíku zkrátí cestu o devět minut. Na mapě je dobře vidět, že současné trasování železnice dělá u Chrástu u Plzně výrazný oblouk, zatímco ejpovický si cestu zkracuje.

Cesta rychlíkem z Prahy-Smíchova dnes trvá do Plzně hodinu a 18 minut, a nově se tak zkrátí na hodinu a 9 minut. Psychologicky se tak přiblíží „hodině z Prahy do Plzně“.

A počítá se ještě s dalším zrychlením. „Vlaky budou ejpovickým tunelem jezdit rychlostí až 160 km/h, to je aktuálně nejvyšší možná rychlost na české železnici. Až postavíme vysokorychlostní tratě, mohou v tunelu jezdit i 200 km/h,“ řekl MF DNES ministr dopravy Dan Ťok.

Plány na další modernizaci plzeňské trasy tím však nekončí. Naopak. Shodou okolností rovněž nedávno správa železnic představila studii proveditelnosti dalšího, mnohem delšího tunelu, který by vedl z Prahy do Berouna a nahradil dnešní trať podél Berounky u Karlštejna, kde se nyní moc rychle jezdit nedá. Psali jsme zde.

Kde se zrychlí spojení vlakem

Ten by vyšel na 50 miliard korun a byl by tak dokonce dražší než trasa metra D. Existují tři varianty trasy a podle té nejambicióznější by vlaky zajely pod zem hned za smíchovským nádražím a vyjely až na okraji Berouna. Jízdu z Prahy do Plzně by tunel zkrátil na 45 minut, což už by bylo něco podobného jako dnes jezdit z pražské periferie do centra.

Lobbing za krkonošskou dráhu

Cesta vlakem z Prahy do Hradce Králové dnes připomíná spíš pomalejší vyhlídkovou jízdu, ale i to se začíná pomalu měnit. Příští rok začne oprava hradecké dráhy, která potrvá deset let.

„Trať mezi Prahou a Hradcem Králové je rozdělena na deset úseků, které se budou modernizovat jako samostatné stavby. Výsledkem bude nová dvoukolejná trať připravená na rychlost 160 kilometrů za hodinu v celé délce,“ slibuje Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Velkolepá rekonstrukce začne příští rok modernizací prvních čtrnácti kilometrů mezi stanicemi Praha-Vysočany a Mstětice. Dnes se tam jezdí maximálně stovkou. Na trase vznikne i nová vlaková zastávka Praha-Rajská zahrada.

Královéhradečtí krajští politici hodně lobbovali, aby se moderní rychlá trať ještě prodloužila. „Šel jsem za ministrem Danem Ťokem, bouchnul do stolu a říkám: Milý ministře, vy jste udělali nedostatečnou rekonstrukci a investovali peníze, které nesplňují ten cíl. Ministerstvo to pochopilo a schválilo výjimečnou studii na pokračování této trasy do Trutnova. Přidaná hodnota je, že by železnice nekončila v Hradci a turisté budou za hodinu a 40 minut z Prahy v Krkonoších,“ pochlubil se náměstek hradeckého hejtmana pro dopravu a nově i senátor Martin Červíček (ODS), který si téma modernizace trati vzal i jako jedno z předvolebních témat kampaně.

Kromě zmíněných velkých staveb se staví nebo bude stavět i na dalších místech po republice, kde se jízdní doba zkrátí o minuty. Obyvatelům jihomoravského města Hustopeče ulehčí na cestě do Brna modernizace trati Šakvice–Hustopeče, která je vlastně odbočkou z mezinárodní trati mezi Brnem a Bratislavou.

Fotogalerie

Dosud musí cestující z Hustopečí do Brna pokaždé přestupovat, ale po rekonstrukci kolejí ve stanici Šakvice už vlak pojede z Hustopečí přímo do Brna a dojíždějícím ušetří šest minut.

„Po nově elektrifikované trati budou jezdit moderní soupravy, které cestující přepraví přímým spojem z Hustopečí až do Brna,“ slibuje Illiaš.

Mezi Českými Budějovicemi a Plzní to na žádné velké dojíždění není. Cesta rychlíkem mezi oběma městy trvá bezmála dvě hodiny. V letech 2023 a 2026 se však zrychlí řádově o minuty. Mezi Plzní a Nepomukem stavbaři přidají druhou kolej (to umožňuje nasadit mnohem víc spojů za den) a umožní jet vlakům alespoň stovkou.

Závod vlaku a autobusu

Pokud vlak symbolicky soutěží s autem na dálnici, auto dnes na trase z Prahy do Plzně a z Prahy do Hradce Králové jednoznačně vyhrává. Po zmíněné modernizaci se však síly vyrovnají.

Mezi Pardubicemi a Prahou naopak nemá šanci auto, natož autobus. Vyhrává železnice. Asi nejvíc ztrácí vlak na auto či autobus na spojnici mezi Libercem a Prahou. Po zastaralé jednokolejné trati se kodrcá vlak přes Turnov a do Liberce se nejde dostat jinak než s přestupem.

Není divu, že cesta trvá dvě a půl hodiny. Zato autobus vyjíždějící z pražského Černého Mostu je v Liberci za hodinu.

Tady by pouhá modernizace asi nestačila, proto při jarní návštěvě premiéra Andreje Babiše v Libereckém kraji hovořil tamní hejtman Martin Půta o možnosti postavit úplně novou přímou trať mezi Svijany a Libercem, která by se vyhnula Turnovu a pomalému údolí v podhůří Jizerských hor.

Výsledkem by byl jízdní čas Praha–Liberec hodina a 20 minut. Vlak by sice jel do Prahy déle než autobus, ale zato do centra, nikoli na okraj.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Najdete na iDNES.cz