Železniční tunel do Berouna by vyšel na 50 miliard, zkrátil by cestu do Německa

  12:37aktualizováno  12:50
Přesun nynější železniční trati mezi Prahou a Plzní z údolí Berounky do tunelu by v nejambicióznější variantě vyšel na 50 miliard korun. Dojezd vlaku by se mezi oběma městy zkrátil o zhruba 25 minut na přibližně hodinu. Vyplývá to z předběžných výsledků studie proveditelnosti, se kterou Správa železniční dopravní cesty seznámila veřejnost.

Celkem studie řeší tři možné varianty podle délky tunelu, který by bylo nutné prorazit pro novou trať, která kromě západočeského města má ambici propojovat české hlavní město i s jihem Německa.

V nejdelší variantě za zmiňovaných 50 miliard korun by vlaky zajely pod zem na Smíchovském nádraží a na povrch by vyjížděly až v Berouně. O něco kratší varianta počítá se zaústěním tunelů v Radotíně a nejkratší a zároveň nejlacinější varianta předpokládá několik kratších tunelů mezi Radotínem a Řevnicemi.

Obě lacinější varianty nicméně podle SŽDC neplní zadání v podobě zkrácení dojezdu do Plzně do šedesáti minut a výrazně neulehčí ani okolním obcím, které trpí hlukem z přetížené dopravní trasy.

Stávající kapacita železniční trati mezi Prahou a Berounem podle odborníků nevyhovuje potřebám osobní ani nákladní dopravy. Přesun dálkových vlaků, včetně mezistátních expresů, do tunelu má podle SŽDC na původní trati zkrátit interval mezi příměstskými vlaky a zároveň z ní odvést část nákladní dopravy do nově připravovaného spojení.

Vlaky by tunely projížděly 200kilometrovou rychlostí

To má podle navržených parametrů umožnit, aby tunely vlaky projížděly 200kilometrovou rychlostí. Přiléhající úseky jsou v nejdražší variantě potenciálně projektovány pro provoz plnohodnotných rychlovlaků, tady pro rychlosti nad 300 kilometrů. Konečné rozhodnutí o podobě chystaného spojení bude mít vláda poté, co bude na konci ledna studie kompletně hotová včetně ekonomického vyhodnocení uvedených variant.

Správa železnic nicméně připouští, že plán nového spojení má řadu rizik. V první řadě není zatím jisté, jak k plánovanému spojení přistoupí sousední Bavorsko. Podle šéfa odboru drážní dopravy na ministerstvu dopravy Jindřicha Kušníra má česká strana zprávy o tom, že bavorská spolková vláda chystá projekt modernizaci neelektrifikované jednokolejné trati z Česka do Mnichova přes Furth im Wald zařadit do plánu naléhavých potřeb. Naopak u dlouhodobě odkládané elektrizace trati do Norimberku se podle něj nadá v nejbližších letech žádný velký posun očekávat.

Pokud by se však podařilo všechny projekty dotáhnout do konce, stala by se železniční doprava mezi Prahou a oběma německými městy konkurenceschopná vůči silniční dopravě. Vlak by do Mnichova dorazil za zhruba čtyři hodiny oproti nynějším šesti hodinám a do Norimberku v ideálním případě ještě o půl hodiny rychleji. 

Spojení by tak bylo stejně rychlé jako v případě jízdy po dálnici. Dá se ovšem předpokládat, že by dojezdové časy vlaků byly proti automobilům spolehlivější. V současnosti ale železniční spojení autům a autobusům konkurovat nemůže. „Nejrychlejším vlakem mezi Prahou a Bavorskem je autobus Deutsche Bahn (německých drah), který jede po dálnici,“ řekl na dnešní konferenci Kušnír.

Zrychlení železniční dopravy nicméně podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha nelze očekávat v dohledné době. V případě podobně velkého tunelu pod Krušnými horami na připravované rychlotrati spojující Prahu a Drážďany se předpokládá zhruba deset let přípravných prací a zhruba stejně dlouhá doba výstavby. Podobný časový harmonogram je možné očekávat i u zmíněného berounského tunelu.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Další z rubriky

Každý Čech loni vytřídil 63 kilogramů odpadu. Nejvíce se třídí na Hradecku

Ilustrační snímek

Každý obyvatel Česka loni vytřídil v průměru skoro 63 kilogramu papíru, plastů, skla a nápojových kartonů. To je o tři...

Vítr, déšť a zima. Chladné počasí zvyšuje spotřebu plynu a elektřiny

Ilustrační snímek

Aktuální chladné a deštivé počasí, které se v posledních dnech objevilo v České republice, zvyšuje tuzemskou spotřebu...

6:0. Česko uspělo v dalších čtyřech solárních arbitrážích za půl miliardy

Villanueva Solar Farm (Mexico)

Česká republika zvítězila v dalších čtyřech arbitrážních sporech, které souvisejí s investicemi do solárních...

Najdete na iDNES.cz