Železniční tunel do Berouna by vyšel na 50 miliard, zkrátil by cestu do Německa

  12:37aktualizováno  12:50
Přesun nynější železniční trati mezi Prahou a Plzní z údolí Berounky do tunelu by v nejambicióznější variantě vyšel na 50 miliard korun. Dojezd vlaku by se mezi oběma městy zkrátil o zhruba 25 minut na přibližně hodinu. Vyplývá to z předběžných výsledků studie proveditelnosti, se kterou Správa železniční dopravní cesty seznámila veřejnost.

Celkem studie řeší tři možné varianty podle délky tunelu, který by bylo nutné prorazit pro novou trať, která kromě západočeského města má ambici propojovat české hlavní město i s jihem Německa.

V nejdelší variantě za zmiňovaných 50 miliard korun by vlaky zajely pod zem na Smíchovském nádraží a na povrch by vyjížděly až v Berouně. O něco kratší varianta počítá se zaústěním tunelů v Radotíně a nejkratší a zároveň nejlacinější varianta předpokládá několik kratších tunelů mezi Radotínem a Řevnicemi.

Obě lacinější varianty nicméně podle SŽDC neplní zadání v podobě zkrácení dojezdu do Plzně do šedesáti minut a výrazně neulehčí ani okolním obcím, které trpí hlukem z přetížené dopravní trasy.

Stávající kapacita železniční trati mezi Prahou a Berounem podle odborníků nevyhovuje potřebám osobní ani nákladní dopravy. Přesun dálkových vlaků, včetně mezistátních expresů, do tunelu má podle SŽDC na původní trati zkrátit interval mezi příměstskými vlaky a zároveň z ní odvést část nákladní dopravy do nově připravovaného spojení.

Vlaky by tunely projížděly 200kilometrovou rychlostí

To má podle navržených parametrů umožnit, aby tunely vlaky projížděly 200kilometrovou rychlostí. Přiléhající úseky jsou v nejdražší variantě potenciálně projektovány pro provoz plnohodnotných rychlovlaků, tady pro rychlosti nad 300 kilometrů. Konečné rozhodnutí o podobě chystaného spojení bude mít vláda poté, co bude na konci ledna studie kompletně hotová včetně ekonomického vyhodnocení uvedených variant.

Správa železnic nicméně připouští, že plán nového spojení má řadu rizik. V první řadě není zatím jisté, jak k plánovanému spojení přistoupí sousední Bavorsko. Podle šéfa odboru drážní dopravy na ministerstvu dopravy Jindřicha Kušníra má česká strana zprávy o tom, že bavorská spolková vláda chystá projekt modernizaci neelektrifikované jednokolejné trati z Česka do Mnichova přes Furth im Wald zařadit do plánu naléhavých potřeb. Naopak u dlouhodobě odkládané elektrizace trati do Norimberku se podle něj nadá v nejbližších letech žádný velký posun očekávat.

Pokud by se však podařilo všechny projekty dotáhnout do konce, stala by se železniční doprava mezi Prahou a oběma německými městy konkurenceschopná vůči silniční dopravě. Vlak by do Mnichova dorazil za zhruba čtyři hodiny oproti nynějším šesti hodinám a do Norimberku v ideálním případě ještě o půl hodiny rychleji. 

Spojení by tak bylo stejně rychlé jako v případě jízdy po dálnici. Dá se ovšem předpokládat, že by dojezdové časy vlaků byly proti automobilům spolehlivější. V současnosti ale železniční spojení autům a autobusům konkurovat nemůže. „Nejrychlejším vlakem mezi Prahou a Bavorskem je autobus Deutsche Bahn (německých drah), který jede po dálnici,“ řekl na dnešní konferenci Kušnír.

Zrychlení železniční dopravy nicméně podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha nelze očekávat v dohledné době. V případě podobně velkého tunelu pod Krušnými horami na připravované rychlotrati spojující Prahu a Drážďany se předpokládá zhruba deset let přípravných prací a zhruba stejně dlouhá doba výstavby. Podobný časový harmonogram je možné očekávat i u zmíněného berounského tunelu.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Další z rubriky

Popelnice ke každému domu. Eko-kom má vlastní recept, jak zvýšit recyklaci

Toto jsou nové podzemní kontejnery za skoro milion korun. Někteří jihlavští...

Barevné popelnice k rodinným domům a větší dotřiďování směsného odpadu jsou hlavními návrhy Eko-komu, společnosti...

Pošta zamrzla v minulém století, je to neudržitelné, říká její šéf Knap

Roman Knap

Roman Knap řídí Českou poštu od června loňského roku a má ambici podnik fungující podle pravidel minulého století...

Polské hovězí se salmonelou skončilo v Česku ve školách a v nemocnici

Ilustrační snímek

Ze zhruba 700 kilogramů polského hovězího masa se salmonelou, které skončilo v Česku, se do tepelně upravených pokrmů...

Najdete na iDNES.cz