Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Štefek (CC BY-SA 3.0)

Raději vlakem než autobusem. Na železnici přibyly tři miliony cestujících

  • 106
Trend postupného úbytku cestujících v autobusech doprovázený oživením zájmu o cestování po železnici je patrný dlouhodobě. Letošní meziroční nárůst počtu cestujících ve vlacích však představuje nejlepší výsledek za posledních pět let.

Kromě přepravy osob se železnici během prvních letošních šesti měsíců dařilo i v nákladní dopravě, která podle předběžných statistik ministerstva dopravy přepravila o dva miliony tun zboží více než v loňském prvním pololetí a po předchozích nepřesvědčivých výsledcích začala opět růst.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Úbytek cestujících v autobusech si dopravní experti vysvětlují přechodem k pohodlnějším druhům dopravy včetně individuálního cestování vlastním vozidlem. „Souvisí to s komfortem cestování. Někteří cestující přecházejí do vlaků na dlouhých linkách, nebo na příměstských linkách například v okolí Prahy, kde je dostatečně hustý takt,“ uvedl generální tajemník sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. 

Dlouhodobě v řádu jednotek procent klesá zejména linková autobusová doprava provozovaná jako veřejná služba, zatímco nepravidelná komerční doprava letos v pololetí naopak mírně posílila.

Hlavní část nově příchozích cestujících po železnici připadá na vrub Českých drah. Ty během sledovaného pololetí přepravily 89 milionů pasažérů. Největší tuzemský dopravce za prvních šest měsíců oznámil čistý nárůst počtu přepravených lidí přibližně o 2,5 milionu pasažérů, konkurence pak na zvýšení počtu přepravených lidí na českém železničním trhu přispěla meziročním navýšením o zhruba 900 tisíc cestujících. 

Nejvíce cestujících podle ČD přibylo na hlavních trasách, z Prahy na střední a severní Moravu, nebo mezi Prahou Českými Budějovicemi, západními a severovýchodními Čechami.

Přeprava osob a zboží v Česku

Počty cestujících na železnici rostou už několik let po sobě. Loni podle statistik ministerstva dopravy cestovalo vlaky 183 milionů lidí, o čtyři miliony více než rok před tím. Za letošní rok tak je možné očekávat ještě vyšší nárůst. Ten podpoří i rozšíření slev pro studenty a seniory, které platí od letošního září a projeví se naplno až ve statistikách posledního letošního čtvrtletí.

Cestujete raději:

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 8. října 2018. Anketa je uzavřena.

vlakem
vlakem 897
autobusem
autobusem 46

Náklady ovlivňuje hlad po šoférech

Nedostatek šoférů kamionů v současnosti ovlivňuje oba konkurenční přepravní obory. 

„Ekonomika roste a nedostatek šoférů kamionů a komplikace na silnicích vrací na železnici i komodity, které dříve po kolejích nejezdily,“ uvedl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců Žesnad.cz Oldřich Sládek. Mediálně známý je například návrat přepravy minerálních vod nebo limonád na železnici. Železniční doprava se ale vrací i do oblastí, u kterých se předpokládalo, že je do budoucna zcela vyklidí ve prospěch kamionů.

Podle Sládka zaznamenávají železniční dopravci nárůst přeprav zboží nejen mezi velkými terminály, ale vlaky opět začínají vozit zboží i z těchto velkých překladišť ke koncovým zákazníkům. Potvrzují to data z překladišť v pražské Uhříněvsi a v České Třebové. Z tradičních komodit se během letošního roku rovněž významně navýšila přeprava dřeva kvůli kůrovcové kalamitě.

Současně roste jako celek i kamionová doprava. Nárůst o zhruba osm milionů tun nákladu je ale tažený výhradně vnitrostátní přepravou, zatímco vývoz a dovoz zboží ze zahraničí už třetím rokem po sobě klesá. Ve srovnání s rokem 2015 přišla mezinárodní kamionová doprava zhruba o 40 procent přepravených tun, uvedl Hromíř. Hlavní důvod opět souvisí s nedostatkem řidičů, který se odráží v menší ochotě tuzemských šoférů vyjíždět na dlouhodobé cesty napříč Evropou. 

Přeprava osob a zboží v Česku

„Mají daleko vyšší nároky na to, aby byli častěji doma, aby nepobývali v zahraničí třeba 14 dní,nebo tři týdny,“ doplnil šéf sdružení, které zastupuje kamionové i autobusové dopravce. S tím souvisí i průměrný nájezd jednoho šoféra, který v současnosti dosahuje do deseti tisíc kilometrů měsíčně. V minulosti ale nebylo výjimkou, když měl šofér na jednom vozidle najeto 12 i více tisíc kilometrů

Vliv na klesající přeshraniční dopravu ale mají podle Česmadu i ochranářská opatření, která vůči dopravcům ze zemí střední a východní Evropy zavedla Francie, Rakousko nebo Německo. Ty vyžadují, aby zaměstnanci z chudších zemí EU museli řidičům v zahraničí vyplácet místní minimální mzdu a řidiči tak musí ve vozidle vozit řadu dokumentů včetně dokladu o výši svého výdělku. Za nedodržování tohoto pravidla už byly v minulosti někteří čeští dopravci pokutováni. 

„Práci českých dopravců na těchto trzích pak přebírají dopravní společnosti z Polska, Maďarska, Rumunska nebo z Litvy. Na západních trzích je totiž podobně velký hlad po šoférech kamionů, jako je v současnosti v Česku,“ dodal Hromíř.