„Na stavbě se v čase nejvyššího vytížení pohybuje až tisíc lidí. To je stejný počet jako minulý rok a bude to pokračovat i letos před jejím dokončením. Myslím si, že termín máme 20. prosince přesně,“ uvedl generální ředitel skupiny Vinci Martin Borovka.
Téměř před dokončením hrubé nosné konstrukce je největší mostní objekt, 550 metrů dlouhý most překračující řeku Skalici. Celkem je na stavbě na čtyři desítky mostů, zhruba polovina jsou ovšem ekodukty pro průchod zvěře.
Výstavba D4 nemusí být pro stát tak výhodná, varoval NKÚ |
Kromě klasických stavebních prací zbývá ještě dokončit technologickou část dálnice. Na 32 nově postavených kilometrů dálnice a 16 kilometrů modernizované trasy ve směru k Písku totiž bude dohlížet 112 kamer, 27 analyzátorů dopravního proudu a desítka meteostanic. „Bude to takzvaná inteligentní dálnice, která bude schopná okamžitě detekovat nehodu, řídit dopravní toky, prostě to bude dálnice 21. století,“ dodal Borovka.
Náklady na výstavbu tří desítek kilometrů jsou 11,5 miliardy korun. Stát je ale bude investorovi vracet ve formě takzvaných plateb za dostupnost během 25 let po jejím dokončení. Během této doby bude takzvaný koncesionář zároveň provádět údržbu dálnice a po uplynutí této doby má povinnost komunikaci odevzdat v bezvadném stavu.
Tyto služby ale stát soukromníkovi pochopitelně zaplatí. Pokud nebude účtováno penále za porušení pravidel přístupnosti, měl by stát sdružení vedenému společností Vinci vyplatit 29,5 miliardy korun.