Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

  5:10aktualizováno  5:10
Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které se v současnosti starají České dráhy. Ty mají v péči na pět stovek lokomotiv a vagonů z různých období české železnice, jejichž údržba je dlouhodobě ztrátová.

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí dráhy prodat a s kterou se přitom počítá pro muzejní účely. | foto: Jindřich Berounský

Kvůli vzrůstajícímu tlaku soukromé konkurence, která se aktuálně snaží získat na úkor Českých drah zakázky v krajích, nyní dopravce hledá způsoby, jak mnohamilionové náklady na udržování historických sbírek snížit na minimum.

Fotogalerie

„Údržba historických vozidel vytvoří ročně ztrátu 40 milionů korun,“ řekl MF DNES mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Péče o­ tato vozidla je ještě o něco dražší. Část nákladů však dopravce pokryje ze vstupů do železničního muzea v ­Lužné u Rakovníka nebo z komerčních pronájmů těchto strojů a dalších akcí zaměřených na milovníky železniční nostalgie.

Pokud s financováním nepomůže stát, hrozí, že České dráhy své historické sbírky značně zredukují. S odprodejem nepotřebných vozidel už dopravce nedávno začal.

Pomůže stát?

V rámci první etapy nabídly České dráhy ze svých sbírek zájemcům osm lokomotiv včetně jedné parní a 13 vagonů.

„Jde vesměs o vozidla nekompletní, vozidla neprovozní, s propadlými revizemi, kterým nemůžeme v rámci našeho rozpočtu v reálném čase zajistit náležitou péči a opravu,“ uvedl Joklík.

Obecně se České dráhy plánují zbavovat strojů, které mají ve sbírkách ve vícero kusech. Další etapy odprodeje tak budou i nadále pokračovat.

Jak ale uvedla mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková, jednání o možné finanční podpoře ze strany státu jsou zatím v úplných počátcích.

Resorty zatím řeší způsob, jakým od ČD bude vykupovat jednotlivé stroje Národní technické muzeum. „Máme ve sbírkách Českých drah vyhlédnuto 69 historických vozidel, která bychom chtěli odkoupit,“ řekl ředitel odboru železničního muzea Michal Novotný.

Hlavní část sbírky železničních exponátů Národního technického muzea, jejichž malý zlomek mohou návštěvníci vidět na pražské Letné, vznikla v osmdesátých letech minulého století. Nyní se muzeum chce zaměřit na stroje z tohoto období, které byly vyřazeny z provozu teprve nedávno nebo které ještě na české železnici dosluhují.

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

„Z hnacích vozidel se mimo jiné jedná o stroje T669.0 (Čmelák), T478.3 (Brejlovec), dále o motorovou jednotku 451.0 (Žabotlam), motorový vůz M152.0,“ dodal Novotný.

Velká část z nich skončí v depozitáři v Chomutově, část může být vystavená v chystané stálé expozici Muzea železnice a elektrotechniky na pražském Masarykově nádraží.

Postup výkupů ale nebude nikterak závratný. Muzeum má na pořízení nových archiválií částku zhruba milion korun ročně. Tyto peníze jsou však určeny na nákup exponátů pro celé muzeum, ne jen pro jeho železniční část.

Nekalá konkurence

Nejdále dospěla jednání o úloze státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) při záchraně železničních památek. Na rozdíl od Českých drah totiž správce kolejí nepůsobí jako železniční dopravce a případnou státní dotaci na udržování historického majetku tak nemůže konkurence napadat jako nedovolenou formu státní podpory.

Pro to, aby SŽDC mohla případně sama vytvořit nějakou kolekci vlastních historických vozidel, případně opravovat historická depa a další historicky cenná železniční zařízení, bude nutné změnit zákon, na jehož základě v roce 2002 vznikla.

Nyní totiž může peníze vynakládat jen na opravy železničních tratí a­ udržování dalšího zařízení, které se na české železnici stále využívá v ­pravidelném provozu.

Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové je právě změna zákona jednou z cest, jak peníze pro vozidla i historické budovy zajistit.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz