Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

  18:00aktualizováno  18:00
V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování jednotlivých spojů. Společný název všech nebo většiny vlaků pendlujících na jedné lince začaly České dráhy více využívat na konci loňského roku, aby cestujícím usnadnily orientaci při vyhledávání spojů v jízdních řádech i na stanicích.

Vindobona, motorový vůz řady 854 | foto: Archiv České dráhyMetro.cz

Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se Českým drahám osvědčil. 

„Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.

Fotogalerie

České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince mezi Prahou a Ostravou či Bohumínem, kdy všechny vlaky stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit také například u linek Metropolitan na trase Praha – Budapešť a některých dalších. Podobný způsob se osvědčil také u některých zahraničních spojů.

„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat konkrétní vlaky po jménech,“ říká Štěpán, podle kterého měla jednotlivá jména smysl hlavně v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den. 

„Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků,“ vysvětluje.

Dnes z Prahy do Vídně jezdí stejně kvalitní a rychlé vlaky každé dvě hodiny a jejich jednotlivá jména zná jen málokdo. „Lidem tak mnohem více při cestování pomůže obecné pojmenování. Pro všechna spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární jméno Vindobona,“ dodává Štěpán.

V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků dvaašedesáti různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně ty spěšné. Společná pojmenování linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Jména jsou vybrána podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, například podle řek nebo významných míst.

Spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se svým pojmenováním odlišují. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Najdete na iDNES.cz