Aplikace z Brna umí předpovídat turbulence. Koupil ji Airbus

  14:29aktualizováno  14:29
Brněnské vývojové centrum společnosti Honeywell přišlo s aplikací Weather Information Service, která poskytuje pilotům přehled o počasí v reálném čase. Honeywell už službu prodala evropskému výrobci letadel Airbus.

Programový manažer Honeywellu Michal Knotek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pro cestující je to obvykle nejhorší část letu. Výstraha Připoutejte se, prosím, rychlé uklízení servisu a následné prudké pohyby letadla kvůli změnám tlaku. Turbulencím se nedá zcela vyhnout, přesto se průlety těmito meteorologickými jevy dají omezit. Vyhnout se jim dá i díky nové aplikaci inženýrů a vývojářů z Česka.

Jejich služba Weather Information Service, která poskytuje přehled o počasí v reálném čase, umožňuje pilotům včas reagovat na změny. Vyvinul ji tým společnosti Honeywell v Brně.

Možnost změnit trasu před startem

Programový manažer Honeywellu Michal Knotek vycházel při vývoji z faktu, že přístroje letadla obvykle zachytí bouřky a turbulence jen do vzdálenosti několika námořních mil. Pokud má navíc letoun naplánovanou přesnou trasu, nemá posádka obvykle mnoho šancí se turbulencím vyhnout.

Nová služba kombinuje předpověď vývoje počasí v dosahu několika hodin s předpovědí pro letectví tak, aby měl pilot co nejlepší obrázek o situaci na plánované trase. Díky tomu už před startem ví, že na některém úseku narazí na turbulence, takže může naplánovat jinou trasu, aby se problematické oblasti vyhnul.

Aplikace hlásí rovněž zhoršení povětrnostních podmínek na cílovém letišti. „Cílem je efektivnější řízení letu. Pilot pak nemusí měnit letovou hladinu v okamžiku, kdy do turbulencí vletí, ale rizikovému počasí se vyhne,“ vysvětluje Michal Knotek, který má vývoj aplikace na starosti.

Nová služba je určena pro tablety, které jsou čím dál častější výbavou pilotů místo klasických papírových map a předletových příprav. Desítky leteckých společností momentálně službu testují, firma o jejím zavedení jedná i s oběma hlavními výrobci letadel.

Podle Knotka aplikace sníží náklady aerolinek a zlepší pohodlí pasažérů. „Jde o úsporu paliva za zbytečné oblety nebo větší náklady na údržbu letadel, například po průletu bouřkou s kroupami či velkou turbulencí,“ tvrdí Knotek. Aplikace ukazuje nejen turbulence, ale také hrozbu bouřek, vítr v různých letových hladinách či riziko tvorby námrazy.

Finální vývoj nové služby trval dva roky a podílel se na něm tým odborníků z různých oblastí – od softwarových inženýrů přes piloty až po psychology. Centrum vývoje je v Brně, kde pracuje přes patnáct set vývojářů různých národností, aplikaci testovalo i na simulátoru kokpitu letadla, který v Brně má.

Honeywell už službu Weather Information Service prodal prvním zákazníkům. Výrobce letadel Airbus ji zařadil do standardního vybavení modelů A320, A330, A340 a A350. Znamená to, že letecké společnosti, které si pořídily elektronické zařízení typu Electronic Flight Bag pro řízení informací, mohou tuto službu využívat.

Turbulence zraní několik desítek lidí ročně

Turbulence patří nejen k nepříjemné části letu, ale často i nejnebezpečnější. Každoročně způsobují na palubách letadel i desítky zranění, zvláště při neočekávaných situacích, kdy se cestující nestihnou připoutat nebo personál nestihne uklidit vozíky s občerstvením. Například při nedávném letu American Airlines z Miami do Milána se během turbulencí zranilo sedm lidí a letadlo muselo nouzově přistát v Kanadě.

Dle amerického úřadu pro letectví FAA se v průměru zraní při průletu turbulencemi 58 lidí ročně, pokud nejsou připoutaní. Většina turbulencí nastává ve výšce kolem 30 tisíc stop, tedy zhruba devíti kilometrů.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Najdete na iDNES.cz