Aplikace z Brna umí předpovídat turbulence. Koupil ji Airbus

  14:29aktualizováno  14:29
Brněnské vývojové centrum společnosti Honeywell přišlo s aplikací Weather Information Service, která poskytuje pilotům přehled o počasí v reálném čase. Honeywell už službu prodala evropskému výrobci letadel Airbus.

Programový manažer Honeywellu Michal Knotek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pro cestující je to obvykle nejhorší část letu. Výstraha Připoutejte se, prosím, rychlé uklízení servisu a následné prudké pohyby letadla kvůli změnám tlaku. Turbulencím se nedá zcela vyhnout, přesto se průlety těmito meteorologickými jevy dají omezit. Vyhnout se jim dá i díky nové aplikaci inženýrů a vývojářů z Česka.

Jejich služba Weather Information Service, která poskytuje přehled o počasí v reálném čase, umožňuje pilotům včas reagovat na změny. Vyvinul ji tým společnosti Honeywell v Brně.

Možnost změnit trasu před startem

Programový manažer Honeywellu Michal Knotek vycházel při vývoji z faktu, že přístroje letadla obvykle zachytí bouřky a turbulence jen do vzdálenosti několika námořních mil. Pokud má navíc letoun naplánovanou přesnou trasu, nemá posádka obvykle mnoho šancí se turbulencím vyhnout.

Nová služba kombinuje předpověď vývoje počasí v dosahu několika hodin s předpovědí pro letectví tak, aby měl pilot co nejlepší obrázek o situaci na plánované trase. Díky tomu už před startem ví, že na některém úseku narazí na turbulence, takže může naplánovat jinou trasu, aby se problematické oblasti vyhnul.

Aplikace hlásí rovněž zhoršení povětrnostních podmínek na cílovém letišti. „Cílem je efektivnější řízení letu. Pilot pak nemusí měnit letovou hladinu v okamžiku, kdy do turbulencí vletí, ale rizikovému počasí se vyhne,“ vysvětluje Michal Knotek, který má vývoj aplikace na starosti.

Nová služba je určena pro tablety, které jsou čím dál častější výbavou pilotů místo klasických papírových map a předletových příprav. Desítky leteckých společností momentálně službu testují, firma o jejím zavedení jedná i s oběma hlavními výrobci letadel.

Podle Knotka aplikace sníží náklady aerolinek a zlepší pohodlí pasažérů. „Jde o úsporu paliva za zbytečné oblety nebo větší náklady na údržbu letadel, například po průletu bouřkou s kroupami či velkou turbulencí,“ tvrdí Knotek. Aplikace ukazuje nejen turbulence, ale také hrozbu bouřek, vítr v různých letových hladinách či riziko tvorby námrazy.

Finální vývoj nové služby trval dva roky a podílel se na něm tým odborníků z různých oblastí – od softwarových inženýrů přes piloty až po psychology. Centrum vývoje je v Brně, kde pracuje přes patnáct set vývojářů různých národností, aplikaci testovalo i na simulátoru kokpitu letadla, který v Brně má.

Honeywell už službu Weather Information Service prodal prvním zákazníkům. Výrobce letadel Airbus ji zařadil do standardního vybavení modelů A320, A330, A340 a A350. Znamená to, že letecké společnosti, které si pořídily elektronické zařízení typu Electronic Flight Bag pro řízení informací, mohou tuto službu využívat.

Turbulence zraní několik desítek lidí ročně

Turbulence patří nejen k nepříjemné části letu, ale často i nejnebezpečnější. Každoročně způsobují na palubách letadel i desítky zranění, zvláště při neočekávaných situacích, kdy se cestující nestihnou připoutat nebo personál nestihne uklidit vozíky s občerstvením. Například při nedávném letu American Airlines z Miami do Milána se během turbulencí zranilo sedm lidí a letadlo muselo nouzově přistát v Kanadě.

Dle amerického úřadu pro letectví FAA se v průměru zraní při průletu turbulencemi 58 lidí ročně, pokud nejsou připoutaní. Většina turbulencí nastává ve výšce kolem 30 tisíc stop, tedy zhruba devíti kilometrů.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Nezastavitelný dávkomat. Maláčová chce přidat všem, neřeší, kde na to vezme

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová na tiskové konferenci po...

Éra ministryně práce Jany Maláčové (ČSSD) se zřejmě zapíše do dějin jako největší zvyšování dávek v historii Česka....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Další z rubriky

Odborníci analyzují černé skříňky z boeingu. Mohlo jít o technický problém

V Etiopii se krátce po startu z hlavního města Addis Abeby zřítilo letadlo se...

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Ethiopian Airlines havaroval v neděli 10. března krátce po startu z Addis Abeby....

Nejčistší letadla mají asijské aerolinky, konkurují jim jen Švýcaři a Němci

Boeing 737-500 společnosti ANA All Nippon Airways při startu na japonském...

Japonská aerolinka ANA All Nippon Airways dostala za rok 2018 ocenění za nejčistší interiéry letadel. V desítce...

Postel v ekonomické třídě je realitou. Za 200 liber u aerolinek Thomas Cook

Thomas Cook Airlines uvedly v březnu možnost za příplatek letět na tzv. Sleeper...

Pasažéři britských aerolinek Thomas Cook si od čtvrtka mohou při dálkových letech v ekonomické třídě lehnout. Stačí si...

Najdete na iDNES.cz