Letecké společnosti se oklepávají z dopadů pandemie nemoci covid-19, která tento sektor citelně ochromila. Aerolinie po celém světě totiž začaly v poslední době zoufale objednávat nová letadla, díky kterým by uspokojily rostoucí poptávku po cestování. Jejich snahy ale brzdí problémy v dodavatelských řetězcích. Informoval o tom deník New York Times.
Letecké společnosti jako American Airlines nebo United Airlines snížily v posledních dnech svůj odhad na očekávaný počet nově zkonstruovaných letadel, se kterými mohou pro příští rok počítat. JetBlue Airways už dokonce mění své plány na modernizaci své flotily.
Vedení Airbusu a Boeingu se ale usilovně hájí. Nejde prý o jediné odvětví, které nyní takovým problémům čelí. „Téměř každé odvětví se i nyní potýká s rozsáhlými výzvami. A to kvůli dodavatelskému řetězci, inflaci nebo nedostatku pracovních sil. My tak rozhodně nejsme jediní,“ uvedl ve středu šéf Boeingu Dave Calhoun v dopise svým zaměstnancům, v němž se zaobíral čtvrtletními finančními výsledky společnosti.
Boeing zaplatí pokutu 200 milionů dolarů. Klamal ohledně letadel 737 MAX |
Boeing se ale problém snaží zároveň i řešit. Část zaměstnanců firmy mnohem častěji komunikuje se subdodavateli, díky čemuž se Boeing snaží jejich problémům porozumět. Investuje do digitalizace a podnik sestavil i tým odborníků, který se situací ve vztahu k logistickým problémům nyní aktivně zaobírá. Přesto ale vedení Boeingu čeká, že podobné problémy je budou doprovázet minimálně i v roce příštím.
Hospodářské výsledky Boeingu byly v uplynulých třech měsících smíšené. Výrobci leteckých strojů poklesly nové zakázky ze sektoru obrany, vykompenzoval je ale růst poptávky po osobních letadlech, který se ve třetím čtvrtletí letošního roku navýšil oproti loňsku o 40 procent.
Airbus draží kusy ikonického superjumba. K mání budou sedadla i palubní bar |
S problematickými dodávkami ale bojují i v Airbusu. „Těmto potížím budeme čelit i v roce 2023. Bohužel nevíme, kdy se situace konečně normalizuje,“ okomentoval nepříznivou situaci na trzích pro deník New York Times šéf společnosti Guillaume Faury.
Aerolinie po celém světě zvýšily svůj zájem o nové stroje hned z několika důvodů. Kromě modernizace leteckého parku jde také o vyšší úsporu paliva, a to díky moderním motorům a dalším novým technologiím. K velkým nákupům se odhodlala třeba letecká společnost Alaska Airlines, která má do roku 2026 objednáno hned 146 nových strojů.
„Jedná se o největší krok ve vztahu k naší flotile v historii společnosti,“ uvedl v rozhovoru Nat Pieper, který je výkonným ředitelem společnosti Alaska. „Tato dohoda s Boeingem nám zajistí přístup k dostatečnému počtu nových letadel do roku 2030 a reaguje i předpokládaný růst letecké společnosti Alaska v dalších letech,“ dodal pro deník New York Times Nat Pieper.