Uzavření ruského vzdušného prostoru se nejvíce dotklo právě letů z Evropy do jihovýchodní Asie, kde největší země světa leží přímo v cestě a aerolinky ztratily možnost nejkratší možné cesty. Příklad finského leteckého dopravce Finnair ilustruje, jak se s takovou překážkou vypořádat, píše web CNN.
Před ruskou invazí do Ruska, létal finský národní dopravce z Helsinek do Tokia za necelých 9 hodin a urazil více než 8 000 kilometrů. Většinu cesty se přitom letadlo nacházelo nad ruském území, přeletělo ale také přes Čínu a Mongolsko.
Poslední takový let se uskutečnil 26. února. Hned poté Rusko zakázalo finským letadlům přelet nad jeho územím a Finnair dočasně pozastavil své lety do východní a jihovýchodní Asie a musel začít hledat novou trasu. „První hrubý výpočet jsme provedli již dva týdny před samotným uzavřením,“ uvedl manažer letového plánování společnosti Finnair Riku Kohvakka.
Finská letadla směřující do Asie zvolila cestu na sever. Po vzletu v Helsinkách tak směřují k norskému souostroví Špicberky a poté přeletí přes severní pól a Aljašku. Do Japonska se tak dostanou oklikou přes Pacifik.
Taková cesta nyní trvá 13 hodin a měří necelých 13 000 kilometrů. Zároveň se tímto způsobem spotřebuje o 40 procent více paliva. První prodloužený let Finnair vypravil 9. března.
Polární nebo jižní cesta
Jak se ale tak dlouhý let změní během týdne? Kohvakka vysvětluje, že se takový proces děje automaticky. „Všechny velké aerolinky mají svůj vlastní počítačový systém letového plánování, který používají ke změnám tras,“ říká.
Podle Kohvakky měl Finnair dvě možné trasy s cílem v Japonsku, které by se efektivně vyhnuly Rusku, jižní nebo severní. Kromě cesty přes severní pól bylo možné letět také přes východní Evropu, Kavkaz, středoasijské republiky a do Číny a Koreje. Vzdálenost je sice delší, ale při dobrých povětrnostních podmínkách může být doba letu podobná té na severní cestě.
V potaz při rozhodování, jakou trasu zvolit, je braná také předpokládaná spotřeba paliva, která ovlivňuje vyšší cenu letu, nebo výjimečné přírodní podmínky, jako je terén či teplota. Z těchto důvodů aerolinky upřednostňují nutné lety s nákladem a zájem pasažérů je spíše menší.
Poplach v oblacích. Jaká pravidla se musí ve vzduchu dodržovat |
Jedinou další aerolinkou, která cestu přes severní pól využívá je Japan Airlines. Linka mezi Londýnem a Tokiem nyní létá přes Aljašku, Kanadu, Grónsko a Island. Přičemž doba letu se oproti cestě přes Rusko navýšila o dvě a půl hodiny podle Flightradar24.
Uzavírání vzdušného prostoru není nijak ojedinělou situací, děje se často například z důvodu vojenských cvičení. Již dříve se kvůli konfliktům uzavřel prostor nad Afghánistánem, Sýrií či Pákistánem, ale omezení takových rozměrů jako nyní neplatilo od dob studené války, kdy se většina evropských aerolinek vyhýbala sovětskému vzdušnému prostoru úplně.