Ruské aerolinie v současné chvíli shromažďují pronajatá letadla ze Západu a odmítají je jejich vlastníkům vydat. Evropské leasingové společnosti měly původně přestat poskytovat ruským dopravcům pronájem svých letadel do konce letošního března. Informuje o tom agentura Bloomberg.
Putin a Rusko chtějí žít jako v SSSR. Sankce mu k tomu pomůžou, míní Just |
Podle Deana Gerbera, který je poradcem leasingové společnosti Valkyrie BTO Aviatiko, se zahraničním leasingovým společnostem podařilo do této chvíle z Ruska stáhnout jen asi dvě desítky letadel. Kvůli sankcím jich ale má být z Ruska do konce března staženo více než pět set.
„Obáváme se, že tato letadla jsou už navždy pryč,“ řekl Bloombergu Steve Giardano z leasingové firmy Nomadic Aviation Group.
Problémy západním pronajímatelům letadel přidělala hlavně ruská vláda, která v reakci na sankce nařídila ruským leteckým společnostem nelétat s pronajatými letadly do zahraničí a dostat tyto letouny co nejdříve na ruské území. Aeroflot i další ruské aerolinie následně zrušily všechny své plánované mezinárodní lety a zůstaly jen spoje na území Běloruska.
„Čím více mluvím s pojišťovnami i dalšími odborníky, tak je stále jasnější, že se letadla už nikdy na Západ nevrátí,“ uvedl konzultant George Dimitroff.
Nové britské sankce hned uzemnily tryskáč ruského oligarchy |
Hodnota pronajatých letadel v Rusku se podle odhadů pohybuje okolo 10 miliard amerických dolarů, což je v přepočtu asi 230 miliard korun. Největší zájmy má v Rusku irská leasingová společnost AerCap, které tam uvízlo celkem 154 letounů v hodnotě 2,5 miliardy dolarů. Akcie této firmy od počátku ruské invaze na Ukrajinu i proto ztratily už čtvrtinu své původní hodnoty.
Co přesně se s letadly stane, není zatím jasné. Velmi pravděpodobně však jejich hodnota bude klesat, upozornil Chris Sponenberg, viceprezident investiční společnosti Wilmington Trust. O stroje je totiž nutné pečovat a pečlivě dokumentovat jejich údržbu. A s tím se nyní počítat nedá.
Leasingové společnosti tak zvažují další kroky. S tím, jak naděje na rychlé ukončení války nebo kooperaci z ruské strany klesá, narůstají naopak řady najatých právníků. Ti zkoumají smlouvy a připravují se na dlouhé a nákladné spory.
Zadržení letadel lze možná chápat i jako odvetu za rozhodnutí velkých výrobců ze začátku března. Tehdy totiž Boeing a Airbus oznámily, že přerušují dodávky dílů ruským leteckým společnostem. Těm zároveň nebudou poskytovat ani údržbu či jinou technickou podporu.
„Kromě zastavení dodávek náhradních dílů se krok Boeingu a Airbusu týká také technické podpory, a to letadla omezuje prakticky na denní bázi. Omezení se totiž týká všech certifikovaných institucí, které se mohou prohlídek a oprav letadel účastnit,“ řekl MF DNES odborník na leteckou dopravu ze společnosti EY Petr Kováč.
Zřejmě I proto ruské ruského ministerstvo zahraničí vydalo ve středu prohlášení, že sankce uvalené Spojenými státy a Evropskou unií na letectví ohrožují bezpečnost ruských komerčních letů.