Český maloobchodní trh opět potvrdil svou atraktivitu pro retailové značky, jichž v loňském roce přišlo 38. Počet je shodný s rokem 2021, tehdy byl příchod 38 značek zčásti daný odložením některých vstupů kvůli pandemii. Je to zároveň zhruba o polovinu více než v letech 2019 (22 značek) a 2020 (25 značek).
Fakta v číslech:
Zdroj: Cushman & Wakefield |
V regionu střední a východní Evropy je vstupní branou pro značky již tradičně právě Česká republika, a to díky své kupní síle a přetrvávající oblibě Prahy ze strany zahraničních návštěvníků, kteří tvoří zásadní zdroj maloobchodních příjmů.
„Maloobchodní trh prošel v posledních letech mnoha výzvami a zkouškami, ale je zjevné, že pro zákazníky je nadále atraktivní, a to je pro retailery dobrá zpráva. Diskuse, které s nimi probíhají na mezinárodní úrovni, ukazují na jejich pozitivní sentiment ohledně nutnosti dalšího rozvoje a zkvalitňování jejich obchodů a podpory významu značky,“ doplňuje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.
Nejdražší ulicí v Česku je poprvé Pařížská. Celosvětově patří do top dvacítky |
Zásadní pro český trh byly vstupy dvou luxusních módních značek do Pařížské ulice. Svou prodejnu v ní loni otevřela Balenciaga a Chanel. Módní odvětví je již tradičně silně zastoupené, ať už jde o značky oblečení – letos například Maje, Sandro, Jacadi Paris, doplňků a šperků Messika a Teilor, obuvi Buzz, případně módního sportovního oblečení JOTT a Sport Vision (na českém trhu v minulém roce nahradila prodejny A3 Sport a značka Buzz prodejny A3 CoOol, a to z důvodu akvizice skupinou Sport Vision Group).
Velice silně až jedenácti značkami byl letos zastoupen i segment nábytku, vybavení pro domácnost a elektroniky. Do Česka zamířili prodejci nábytku Minotti a Stosa Cucine (kuchyně), matrací Dorelan a Materasso, elektroniky HP, vybavení pro domácnost Home & You (na českém trhu již v minulosti působila, jde opakovaný vstup) či TecTake nebo kuchyňského vybavení Tefal.
Z ostatních odvětví stojí za zmínku například otevření první české prodejny značky LEGO, v segmentu stravování pak kavárna Cappuccineria či prodejna lahůdek House of Julius Meinl.
Domácnost a elektronika | Oblečení | Doplňky a obuv | Sportovní oblečení |
---|---|---|---|
Cucine Lube | American Vintage | Buzz | Icebreaker |
Dorelan | Balenciaga | Mayser | iFlow |
Home&You | Chanel | Messika | JOTT |
Hoomi | Guess Kids | Teilor | Sport Vision |
HP | Intimissimi Uomo | ||
Materasso | Jacadi Paris | ||
Minotti | Maje | ||
Sencor | Q/S by s.Oliver | ||
Stosa Cucine | Sandro | ||
TecTake | |||
Tefal | |||
Stravování | Zdraví a krása | Volný čas | Ostatní |
Caffè Pascucci | bluem | GymBeam Fitness Hub | Cleopatra Ink |
Cappuccineria | Diptyque | LEGO | |
Donut Worry Be Happy | |||
House of Julius Meinl | |||
L’OR Café | |||
Zdroj: Cushman & Wakefield |
Podobně jako v minulosti otevřela naprostá většina značek svoji první českou prodejnu v Praze, v šestnácti případech v obchodních centrech a ve čtrnácti na hlavních nákupních třídách. Šest provozoven najdeme v kancelářských objektech – tam často mají své showroomy prodejci prémiového nábytku, ale vzhledem k vhodné skupině zákazníků tu otevřela i posilovna nebo kavárna.
Nejvíce značek k nám přišlo z Francie – většina z těchto devíti prodává oblečení nebo doplňky. Sedm značek je italských – hlavně prodejci nábytku či matrací a také dvě kavárny.
Aktivita na trhu neutuchá
Přestože nedávná pandemie a s ní související omezení maloobchodu vyvolaly určité obavy o budoucnost sektoru, aktivita značek na českém trhu neutuchá. Tým pronájmu maloobchodních ploch Cushman & Wakefield se loni podobně jako předchozí rok podílel na dvou stovkách transakcí o celkové ploše cca 60 tisíc metrů čtverečních. A už i pro tento rok ví o mnoha významných transakcích mimo jiné v segmentu stravování.
„Svou první pobočku v Česku otevře americký fast food Popeyes, jehož příchod na český trh je největším vstupem F&B hráče od roku 2017, kdy zde znovuotevřela značka Pizza Hut. Významné bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro v obchodním centru Palladium či vstup italského wine & food konceptu Signorvino,“ řekl Kotrbáček.
Do Česka vstupuje další módní značka. Francouzský Jott sází na bundy |
Tržní aktivitu podpoří vznik nových kvalitních komerčních projektů, které nabídnou nové možnosti pro maloobchodní pronájem. V Praze Na Příkopě se staví projekt 100 Yards, v Pařížské ulici se po rekonstrukci otevřou projekty Pařížská 25 a Pařížská 30 (Fairmont Golden Prague Hotel). Plánuje se otevření nového multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření OC Letňany.
Nové prostory pro retail vzniknou i v Brně. V příštím roce by tam měla otevřít Obchodní galerie Šumavská tower, začne celkový redevelopment území pro nový multifunkční projekt Dornych (s plánovaným dokončením v roce 2026).