Zákazníci luxusní módy v Pařížské nově přivítali dlouho očekávanou značku Chanel. (15. června 2022) | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Obuv, oblečení i kavárny. Do Česka loni vstoupilo téměř čtyřicet nových značek

  • 5
Na český maloobchodní trh loni vstoupilo 38 nových značek, což je stejný počet jako předloni. Přibližně třetina je z módního odvětví. Mezi nejvýznamnější, které do Česka loni přišly, patří Balenciaga, Chanel, Sport Vision nebo LEGO.

Český maloobchodní trh opět potvrdil svou atraktivitu pro retailové značky, jichž v loňském roce přišlo 38. Počet je shodný s rokem 2021, tehdy byl příchod 38 značek zčásti daný odložením některých vstupů kvůli pandemii. Je to zároveň zhruba o polovinu více než v letech 2019 (22 značek) a 2020 (25 značek).

Fakta v číslech:

  • 9 značek je Francie
  • 7 značek je italských
  • 34 značek otevřelo svůj první obchod v Praze
  • 16 značek působí v obchodních centrech
  • 14 značek otevřelo své obchody na hlavní nákupní třídě

Zdroj: Cushman & Wakefield

V regionu střední a východní Evropy je vstupní branou pro značky již tradičně právě Česká republika, a to díky své kupní síle a přetrvávající oblibě Prahy ze strany zahraničních návštěvníků, kteří tvoří zásadní zdroj maloobchodních příjmů.

„Maloobchodní trh prošel v posledních letech mnoha výzvami a zkouškami, ale je zjevné, že pro zákazníky je nadále atraktivní, a to je pro retailery dobrá zpráva. Diskuse, které s nimi probíhají na mezinárodní úrovni, ukazují na jejich pozitivní sentiment ohledně nutnosti dalšího rozvoje a zkvalitňování jejich obchodů a podpory významu značky,“ doplňuje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.

Nejdražší ulicí v Česku je poprvé Pařížská. Celosvětově patří do top dvacítky

Zásadní pro český trh byly vstupy dvou luxusních módních značek do Pařížské ulice. Svou prodejnu v ní loni otevřela Balenciaga a Chanel. Módní odvětví je již tradičně silně zastoupené, ať už jde o značky oblečení – letos například Maje, Sandro, Jacadi Paris, doplňků a šperků Messika a Teilor, obuvi Buzz, případně módního sportovního oblečení JOTT a Sport Vision (na českém trhu v minulém roce nahradila prodejny A3 Sport a značka Buzz prodejny A3 CoOol, a to z důvodu akvizice skupinou Sport Vision Group).

Velice silně až jedenácti značkami byl letos zastoupen i segment nábytku, vybavení pro domácnost a elektroniky. Do Česka zamířili prodejci nábytku Minotti a Stosa Cucine (kuchyně), matrací Dorelan a Materasso, elektroniky HP, vybavení pro domácnost Home & You (na českém trhu již v minulosti působila, jde opakovaný vstup) či TecTake nebo kuchyňského vybavení Tefal.

Z ostatních odvětví stojí za zmínku například otevření první české prodejny značky LEGO, v segmentu stravování pak kavárna Cappuccineria či prodejna lahůdek House of Julius Meinl.

Značky, které v roce 2022 vstoupily na český trh
Domácnost a elektronikaOblečeníDoplňky a obuvSportovní oblečení
Cucine LubeAmerican VintageBuzzIcebreaker
DorelanBalenciagaMayseriFlow
Home&YouChanelMessikaJOTT
HoomiGuess KidsTeilorSport Vision
HPIntimissimi Uomo
MaterassoJacadi Paris
MinottiMaje
SencorQ/S by s.Oliver
Stosa CucineSandro
TecTake
Tefal
StravováníZdraví a krásaVolný časOstatní
Caffè PascuccibluemGymBeam Fitness HubCleopatra Ink
CappuccineriaDiptyqueLEGO
Donut Worry Be Happy
House of Julius Meinl
L’OR Café
Zdroj: Cushman & Wakefield

Podobně jako v minulosti otevřela naprostá většina značek svoji první českou prodejnu v Praze, v šestnácti případech v obchodních centrech a ve čtrnácti na hlavních nákupních třídách. Šest provozoven najdeme v kancelářských objektech – tam často mají své showroomy prodejci prémiového nábytku, ale vzhledem k vhodné skupině zákazníků tu otevřela i posilovna nebo kavárna.

Nejvíce značek k nám přišlo z Francie – většina z těchto devíti prodává oblečení nebo doplňky. Sedm značek je italských – hlavně prodejci nábytku či matrací a také dvě kavárny.

Aktivita na trhu neutuchá

Přestože nedávná pandemie a s ní související omezení maloobchodu vyvolaly určité obavy o budoucnost sektoru, aktivita značek na českém trhu neutuchá. Tým pronájmu maloobchodních ploch Cushman & Wakefield se loni podobně jako předchozí rok podílel na dvou stovkách transakcí o celkové ploše cca 60 tisíc metrů čtverečních. A už i pro tento rok ví o mnoha významných transakcích mimo jiné v segmentu stravování.

„Svou první pobočku v Česku otevře americký fast food Popeyes, jehož příchod na český trh je největším vstupem F&B hráče od roku 2017, kdy zde znovuotevřela značka Pizza Hut. Významné bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro v obchodním centru Palladium či vstup italského wine & food konceptu Signorvino,“ řekl Kotrbáček.

Do Česka vstupuje další módní značka. Francouzský Jott sází na bundy

Tržní aktivitu podpoří vznik nových kvalitních komerčních projektů, které nabídnou nové možnosti pro maloobchodní pronájem. V Praze Na Příkopě se staví projekt 100 Yards, v Pařížské ulici se po rekonstrukci otevřou projekty Pařížská 25 a Pařížská 30 (Fairmont Golden Prague Hotel). Plánuje se otevření nového multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření OC Letňany.

Nové prostory pro retail vzniknou i v Brně. V příštím roce by tam měla otevřít Obchodní galerie Šumavská tower, začne celkový redevelopment území pro nový multifunkční projekt Dornych (s plánovaným dokončením v roce 2026).