Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Značka Okay míří z prodejen elektra také na vývěsní štíty potravin

  2:59aktualizováno  2:59
Prodejny Žabka budou mít novou konkurenci. Do otevírání menších krámků s potravinami se pustila česká společnost Okay, která provozuje síť diskontních prodejen s elektronikou. Zákazníky zatím zkouší oslovit v prvních dvou prodejnách, brzy by ale měly přibýt další.

Okay v Brně otevřel několik malometrážních prodejen s potravinami. | foto: Ondřej SurýMF DNES

Za projektem stojí miliardář Jindřich Životský, jenž má s maloobchodem bohaté zkušenosti. Společně se svou rodinou postavil největší ryze český řetězec diskontních prodejen s elektronikou.

"Ladíme koncept. Je to jako v pohádce o hodné a zlé dceři. Něco funguje výborně a něco vůbec," uvedl Životský pro MF DNES. Zatím má v provozu dvě testovací prodejny v Brně a do dvou měsíců chce otevřít další tři.

"Investice do tohoto projektu se snažíme držet přiměřeně možnostem. Nejsme žádná velká investiční skupina a se sortimentem potravin nemáme zkušenosti. Je to však zajímavá práce, která i mě osobně velmi baví," dodal Životský, jenž vládne Okay Holdingu.

Do něj patří i společnost Okay Market, pod níž by síť menších – takzvaných convenience – prodejen měla vzniknout. Dlouhodobější plány zatím její šéf nechce komentovat.

Podle Zdeňka Skály, odborníka na maloobchodní trh z výzkumné společnosti Incoma GfK, skýtají menší prodejny dobrý potenciál pro růst. "Zatím je to sice malá část trhu, ale relativně neobsazená. Řetězců prodejen na něm moc není. Koncept se ale musí nastavit chytře," zdůraznil v úterý Skála.

Podle něj je kromě cenové hladiny nutné prodejny profilovat podle toho, zda budou čistě jen na "dokupování" jídla k velkým nákupům, nebo budou nabízet také například drogerii či větší balení potravin a nápojů.

Brno jako laboratoř

Druhou možností je pokusit se oslovit i zákazníky, kteří v malometrážních krámech nakupují pravidelně a například odmítají používat k nákupům automobil. V takovém segmentu působí hlavně menší Jednoty.

Okay má zatím zájem o prostory od 70 do 180 metrů čtverečních a specifika branže se chce naučit v Brně, kde Životský začínal také s elektronikou.

Brno se zdá být ideální pokusnou laboratoří pro start formátu malometrážních prodejen. Podle analýzy Centra regionálního rozvoje Masarykovy univerzity v největším městě jižní Moravy v uplynulých pěti letech zavřelo téměř 500 malých krámků, a to hlavně kvůli rozvoji hypermarketů na okrajích města. Z některých městských částí tak malé prodejny úplně vymizely a jejich trh je neobsazen.

Loni na podzim otevřela v Brně svou první malometrážní prodejnu také Billa.
"Právě v Brně jsme našli ideální prostor na testování nového konceptu," komentoval otevření nové prodejny šéf české Billy Jaroslaw Szczypka.

Rozdíly mezi velkými řetězci se smazávají

Podle výzkumu společnosti Incoma GfK preferuje menší prodejny na útraty za jídlo a drogerii zhruba patnáct procent zákazníků a tento trend se meziročně nezměnil.

Útraty na trhu s potravinami u největších prodejců, kteří zaměstnávají více než tisíc lidí (jde o velké nadnárodní řetězce), se odhadují na zhruba 180 miliard korun ročně. Menší obchody jsou proto lákadlem i pro české podnikatele.

Podle Skály z Incomy GfK teď na maloobchodním trhu s potravinami obecně nastává trend přibližování jednotlivých prodejních konceptů. "Vracíme se někam na konec devadesátých let, rozdíly mezi obchody se smazávají, prémiové obchody a diskonty už nemají tak jasný profil," popisuje Skála.

Podle něj je to vidět například v tom, že obchody typu Globus či Albert začaly více propagovat vlastní levnější značky, naopak třeba Lidl začal s dopékáním pečiva a snaží se nabízet značkové zboží. Firmy chtějí přilákat lidi k pravidelným nákupům a cílí na co nejširší záběr zákazníků.

"Všichni dělají všechno a tím se dál zvyšuje konkurence," dodává Skála. Podle něj se krize v Česku neprojevila příliš v odklonu k levnějším druhům potravin, ale lidé se naučili nakupovat ve slevových akcích a teď na jejich pokračování trvají.  Navíc "trvají" hlavně na slevách značkových potravin.

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky
Premium

KOMENTÁŘ: Zemědělci na horké půdě. Nová generace nemá kde hospodařit

Cena půdy dramaticky vyletěla, volná není v Česku vůbec k dispozici, do toho všemožné regulace bránící pěstování...

Babiš chce s ČNB řešit hypotéky. Spíš chybí byty, namítá banka

Premiér Andrej Babiš plánuje schůzku s guvernérem centrální banky Jiřím Rusnokem. Rád by s ním probral podmínky...

PŘEHLEDNĚ: Co všechno už letos Čechům zdražilo

Počátkem roku dopadlo na Čechy zdražení zboží i služeb v míře, jakou už dlouho nepamatují. Inflace v lednu zrychlila na...

V Nečasově důchodové reformě si lidé zapomněli 18 milionů korun

Celkem 1915 lidí si dosud nevyzvedlo 18,8 milionu korun, které na ně čekají na finančním úřadě poté, co byly zrušeny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz