Podobný postup, kdy za poplatky zaplatí cestující více než za samotnou letenku, je běžný i u jiných přepravců.
Orientace je složitá: díky mírným předpisům mohou aerolinky pod běžně užívaná slova "poplatek" nebo "taxa" zahrnout takřka cokoli.
Ač to tak mnohdy nevypadá, poplatky už aerolinky nikam neodvádějí. "Palivové a bezpečnostní poplatky letiště neúčtují a zisky z nich jdou do kapsy aerolinek," říká Veronika Sedláčková z Letiště Praha.
Náklady rostou
ČSA třeba na trase z Prahy do Amsterdamu účtují letištní taxy přibližně dvakrát větší než nízkonákladoví přepravci, přitom jde o stejná letiště.
"Účtování poplatků podléhá interním regulím každé společnosti," říká mluvčí Českých aerolinií Jitka Novotná. "Součástí vyšší ceny jsou palivové a servisní poplatky, které kalkulujeme s ohledem na rostoucí náklady," vysvětluje Novotná. Servisními poplatky se rozumí především prodej letenek v kancelářích firmy.
Poplatky účtované k ceně letenky se liší i u nízkonákladových přepravců, kteří na servisních poplatcích šetří. "Cena letenky zahrnuje pouze dopravu z bodu A do bodu B," říká Vlaďka Dufková ze SmartWings. Palivový či bezpečností příplatek se účtuje zvlášť.
Další dva velcí přepravci easyJet a SkyEurope, který začne z Prahy létat v dubnu, tyto příplatky zvlášť neúčtují. "Chceme takto postupovat dlouhodobě," říká Hana Miencilová ze SkyEurope.
Nejasný způsob účtování cen letenek je pro mnohé klienty nepříjemný a v některých zemích se už proti němu ozývá hlasitá kritika.
Například v Rakousku musí od začátku letošního roku přepravci uvádět v reklamních materiálech plnou cenu letenky včetně příplatků. Podobný systém zde platil i v minulosti.
V České republice se zatím nic podobného nechystá, uvedl Jaroslav Růžek z ministerstva financí.
Do sporu o zprůhlednění tvorby cen letenek se už zapojila i Evropská komise. Nechává si provést odbornou studii, která by měla zmapovat, jak jsou jednotliví přepravci ke svým klientům otevření.
Některé firmy se o větší přehlednost v cenách letenek pokoušejí už dnes. Společnost easyJet slibuje, že v nejbližších měsících začne inzerovat celkovou cenu včetně poplatků.
"Konečnou cenu by se měl zákazník dozvědět přímo při rezervaci i na internetu," slibuje prezident easyJet pro střední Evropu a Pobaltí John Kohlsaat.
Pro klienty je zajímavé, že poplatky, které vybírají letiště od přepravních firem, dlouhodobě klesají. Jejich šéfové totiž musí tvrdě bojovat o to, aby je dopravci využívali. "Chceme si zachovat konkurenceschopnost," říká Veronika Sedláčková ze společnosti Letiště Praha.
Zvláště nízkonákladoví přepravci totiž v posledních letech dávají přednost menším letištím, která si účtují menší taxy.