Šestnáct věcí, které nás štvou v supermarketu. A nejspíš se nikdy nezmění

  • 543
Otravné rádio, promíchané cenovky, překážková dráha z palet nebo odložených vozíků. Z ankety redakce iDNES.cz vzešel žebříček nešvarů, které zákazníkům v supermarketu nejvíc vadí. Najdete mezi nimi i ty, co nejvíc trápí vás?

Bloudění v obchodě

Reorganizace zboží v prodejně krátkodobě zvyšuje tržby, ovšem mate zákazníka.

Nákupní seznam se příliš nemění, proto většinou obchodem probíháme po naučené trase. Obchody ovšem záměrně přesouvají zboží z regálů do regálů, nebo dokonce zcela na jiné místo. Zákazníkům pak nezbývá než při hledání bloudit po celém obchodě.

Podle supermarketů reorganizace zboží v prodejně krátkodobě zvyšuje tržby. Je to právě tím, že zákazník bloudí a musí projít celý obchod, ne pouze naučenou cestičku. Objeví tak věci, kterých si předtím vůbec nevšiml a něco z nich si neplánovaně koupí.

Rádio v řetězcích

ilustrační snímek

Téměř ve všech supermarketech se z reproduktorů line hudba různých žánrů, často proložená informacemi o slevách nebo jiných zajímavých nabídkách daného obchodu. Často supermarkety sázejí na desítky let staré hudební hity, o Vánocích pak nákupní atmosféru podbarvují koledy. Pro mnohé je toto vysílání hudebním a často i moderátorským peklem.

Podle řetězců je ovšem takzvané instore rádio významným marketingovým nástrojem a zákazníkům zpříjemňuje čas během nakupování.

Nesouhlasí cena u regálu a u kasy

obchody

Toto už není jen nepříjemnost, ale klamání spotřebitele. Jak jinak vysvětlit, že na cenovkách bývá někdy u zboží uvedená cena, která se pak na účtence po zaplacení liší.

Parkování u supermarketu

Parkování u supermarketu a nevyhovující řešení parkovišť je velkým zakaznickým...

Parkování u supermarketu a nevyhovující řešení parkovišť je velkým zákaznickým bolem. Často chybějí chodníky, kudy mezi auty projít, někde auta projíždějí i těsně kolem vchodu, což není komfortní ani bezpečné. Na vyhrazených místech pro rodiče s dětmi nebo invalidy mnohdy parkuje kdokoli.

Z pohledu zákona na vyhrazených místech pro rodiče sice může stát každý řidič, žádná dopravní značka pro takové místo neexistuje. Pokud však děti nemáte, je blokování takových stání hulvátstvím.

Špinavé nákupní košíky a vozíky

ilustrační snímek

Asi každý zákazník si přeje ukládat svůj nákup do prázdného a čistého košíku či vozíku. Příliš ho tedy nepotěší, pokud z něj musí před tím, než se pustí do nakupování, vyndávat akční letáky, prázdné sáčky, účtenky nebo natě od zeleniny. A hledat na prodejně nejbližší prázdný odpadkový koš.

Uváděná gramáž

Cena uváděná za kilogram paprik.

Cena ovoce a zeleniny je uváděná buď za kilogram (gram) nebo balení (kus), někdy je tak velmi jednoduché tyto veličiny zaměnit. Někdy se pak u pokladny zákazník nestačí divit.

Supermarket uvádí cenovky podle vlastního uvážení, je tedy zapotřebí sledovat pozorně co a za kolik si ukládáte do košíku.

Cenovky v regálech

obchody
obchody

Určit správnou cenu ke zboží je mnohdy oříšek. Jak ukazuje reálný příklad z jednoho pražského supermarketu, někdy jsou cenovky v regálech tak pomíchané, že přiřadit je ke konkrétnímu zboží je doslova detektivní úkol. U pokladny pak může přijít nepříjemné překvapení.

Cenovky nahoře nebo dole

obchody

Některé supermarkety mají zboží označené cenovky dole, jiní retaileři zase nahoře, což je pro zákazníka často dost matoucí.

Obzvlášť prodejny Lidlu jsou svým vzhledem charakteristické a odlišné od zbytku trhu. Umístění cenovek je dáno typem používaného vybavení a nábytku a ve všech úsecích prodejen tohoto řetězce sjednocené.

Hledání košíku

ilustrační snímek

Na malý nákup není potřeba brát si velký nákupní vozík, a tak zákazníci hned u vchodu vezmou malý košík. Ovšem často se stává, že všechny nákupní košíky do ruky jsou vyskládané za pokladnami a u vchodu není žádný. Nezbývá tedy než hledat drobné, případně plastový žetonek na zbytečně velký vozík – anebo se napřed vypravit na lov košíku někam k hromadě u pokladen.

Můžu nechat?

ilustrační snímek

Určitě se to stalo každému – u pultového prodeje s lahůdkami, uzeninami a sýry prodavač občas netrefí požadované množství a zeptá se „můžu nechat?“ Lze to samozřejmě odmítnout, jen k tomu možná ne vždy člověk najde odvahu. A nakonec si místo deseti deka šunky odnáší dvanáct a víc.

Malé písmo na cenovkách

Ceny potravin v supermarketu

V poslední době u trendu „downsizing“ je docela důležité znát referenční ceny (ceny za litr nebo kilogram) zboží. Ty jsou u zboží uváděné velmi malými a nečitelnými písmeny. K bezchybnému přečtení by zákazník často potřeboval spíš čtecí lupu.

Tuto myšlenku před více než deseti lety rozvinula dm drogerie na své nákupní vozíky, které usnadňují alespoň čtení miniaturních informací na baleních jednotlivých produktů. „Čtecí lupy umožňují nejen seniorům snadnější čtení informací na etiketách výrobků a jsou zákazníkům stále k dispozici,“ doplnil Jiří Peroutka, manažer komunikace dm.

Palety v uličkách

ilustrační snímek

V obchodech bývá občas těsno a pokud se navíc musíte vyhýbat zaměstnancům obchodu, kteří vyskladňují zboží v regálu, nejraději byste utíkali pryč.

Převážně v menších obchodech ve frekventovaných časech často zaměstnanci manipulují se zbožím na paletách, takže je velmi složité projít nebo dokonce projet s nákupním vozíkem.

Opuštěné nákupní vozíky

ilustrační snímek

Nešvarem některých zákazníků je to, že nechávají své nákupní vozíky uprostřed uliček a vybírají si často zboží úplně někde jinde. Ostatní pak nemohou projet a musí vozíky různě odsouvat a přemisťovat.

Chybějící dezinfekce

Dezinfekce v supermarketu

Během pandemie se na všech veřejných místech, obzvlášť v obchodech, instalovaly zásobníky s dezinfekcí. Staly se nedílnou součástí vybavení a zákazníci si na ně zvykli. Ovšem teď jsou v obchodech bezdotykové zásobníky s dezinfekcí často prázdné a nikdo je nedoplňuje.

Dvojí cenovky

Clubcard cena řetězce Tesco.

Čím dál častěji se v obchodech objevují dvojí ceny – pro členy klubu a pro nečleny. Většinou je cenovka pro nečleny nepatrná, případně je označení ceny matoucí. Podobně matoucí je označování cen v řetězci Makro, kde je dominantní cenovka uvedená pro částku bez daně, dále jsou tam další dvě ceny – množstevní a po zdanění.

Slevové karty a aplikace

ilustrační snímek

Bez plastové či mobilní věrnostní karty již nelze nakoupit výhodně nebo se slevou. Někdo ji ovšem nechce nebo nepotřebuje – a toho pak stejný dotaz na to, jestli má aplikací desetkrát denně pochopitelně vytáčí.

Co vás v supermarketech nejvíc štve?

celkem hlasů: 20319
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 17. března 2023. Anketa je uzavřena.