Sněmovna posvětila finančního arbitra

  • 2
Klienti nespokojení s bankovními službami se přeci jen dočkají - mimosoudní spory při platebním styku začne od příštího roku řešit finanční arbitr. Zákon o finančním arbitrovi, jenž má začít platit od 1. ledna 2003, schválila Poslanecká sněmovna, která tím přehlasovala veto Senátu. Zákon tak už čeká jen na prezidentův podpis.

Podle ministra financí Jiřího Rusnoka umožní rozhodce v neustále se rozvíjející oblasti finančních služeb lepší ochranu spotřebitele. Arbitr by totiž měl oproti soudnímu procesu spor vyřešit daleko rychleji.

Senátorům vadilo, že předloha nijak neřeší pracovně-právní postavení finančního arbitra a jeho vztahy vůči zaměstnancům České národní banky. Centrální banka by přitom měla zajišťovat arbitrovu činnost. Poslanci ale svým rozhodnutím jejich veto zvrátili.

Proti odmítnutí zákona v Senátu se postavili ministr financí Jiří Rusnok a vicepremiér Pavel Rychetský (oba ČSSD), neboť schválení takové normy vyžaduje i EU. Rusnok přiznal, že zákon má své vady, ale dodal, že by jej bylo možné uvést do praxe a je s ním ochotna se vypořádat i ČNB.

Potvrdil to i senátor KDU-ČSL Adolf Jílek, ale s dovětkem, že ze strany ČNB "to bude v některých případech škrabání se na levém uchu pravou rukou a možná ještě v nějaké složité pozici".

Poslanci napoprvé zákon posvětili
Rozhodce by měl rozhodovat spory do částky 50 tisíc euro (1,6 milionu korun). Arbitra bude volit Poslanecká sněmovna a jeho fungování zajistí Česká národní banka.

Vláda původně navrhovala vznik nové instituce, takzvané finanční arbitráže. Sněmovna ale předlohu mírně upravila. Výhoda působení arbitra by proti soudnímu procesu měla být především v rychlosti vyřízení žádosti. Důraz je kladen na to, aby pro klienta bylo vedení takového sporu jednoduché a rychlé.

Opoziční poslanci nedávali zpočátku zákonu příliš velké šance. "Na dodržování zákona mají dbát normální orgány. Bude to zbytečně drahé a efekt bude stejný," uvedl před projednáváním ve sněmovně poslanec za ODS Martin Kocourek.

Česká národní banka, která zákon předložila, však zdůrazňuje, že zřízením finanční arbitráže se zvýší ochrana spotřebitele.

"Finanční arbitr by měl spory vyřizovat rychle, efektivně a tak, aby se klient co nejrychleji dostal k penězům," říká Věra Hartlová z legislativní a právní sekce České národní banky. Na arbitra se bude moci obrátit zákazník s jakoukoli stížností týkající se převodů peněz či elektronických platebních karet poté, co se na vyřešení reklamace nedohodne s bankou. Jeho služby budou zdarma.

Výhodou arbitra by měla být zejména rychlost. Zákazník by se nemusel se svým problémem obracet ve zdlouhavém řízení k soudu. Hartlová odhaduje, že arbitr by spory řešil během několika měsíců. U soudu nejsou výjimkou roky.

"Arbitr musí být veden snahou zjistit objektivní pravdu," uvedla Hartlová. Zatímco soud rozhoduje na základě toho, jaké důkazy mu dodá žaloba, arbitr zkoumá skutečný stav, a proto bude oprávněn k šetření přímo v bance. Pokud však nebude banka s rozhodnutím arbitra souhlasit, celý případ nakonec stejně skončí u soudu. Ten bude mít poslední slovo.

Co bude úkolem finančního arbitra 

pomoci klientovi rychle vyřešit jeho spor s bankou, aniž by se musel obracet zdlouhavě na soud 

Půjde o spory, týkající se převodů peněz a problémů s elektronickými platebními kartami

Arbitr instituce bude financován z příspěvků bank a dalších finančních institucí.

Kromě bank budou muset platit všichni, kdo se účastní platebního styku a kdo může vydávat elektronické platební karty. Rozběh instituce bude financovat centrální banka, která dodá i odborníky. ČNB předpokládá, že postupně by se mohli na arbitra obracet i klienti pojišťoven a dalších finančních institucí.