Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak vytěžit šediny. Firmy objevují skupinu lidí ve věku 50+

  6:00
Jde-li o generaci padesátníků a starších, jsou marketingoví ředitelé tak trochu ve schizofrenní situaci. Ačkoliv si téměř všichni myslí, že si tato skupina zákazníků zaslouží pozornost, ve skutečnosti jim ji věnuje pouze menší část z nich. Tato generace přitom do budoucna představuje velkou kupní sílu.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podíl firem, které dávají alespoň část svého marketingového rozpočtu na specifickou reklamu pro tuto generaci, je navíc zanedbatelný. Dosahuje pouze šesti procent. Ukazuje to aktuální průzkum agentury Ogilvy mezi šéfy marketingu významných firem, kterou má MF DNES exkluzivně k dispozici.

Studie ukazuje, že marketéři se starší generaci věnují zpravidla jen tehdy, mají-li produkt určený přímo pro ně. Takový produkt má podle průzkumu zhruba čtvrtina firem. Jde zejména o léčiva, zdravotnické služby, zájezdy či pojištění. Jenže i padesátníci a starší nakupují „běžné“ výrobky, mohou si však dovolit dát peníze i za požitkářské věci.

Padesátníci a starší v reklamě.

Klasickým příkladem, kde se reklama míjí se skutečnými zákazníky, jsou automobilky. „Zatímco většina mainstreamových značek v reklamách cílí na mladé lidi, případně rodiny s malými dětmi, většina individuálních klientů přichází z generace 50+,“ říká šéf agentury Ogilvy Ondřej Obluk.

Vliv důchodců poroste

Chcete spokojené stáří? Porovnejte si nabídky, jak se zajistit.

Přesto se mezi firmami najdou výjimky, které si uvědomují, že zacílit na starší publikum se jim může vyplatit. Například Lego před Vánocemi přišlo s reklamou, v níž se seniorka řítí ulicemi nočního velkoměsta v dětské bugině a soupeří se svou (nejspíš) vnučkou. Ukazuje, že kostičky nejsou jen pro děti, ale také seniorům vzkazuje, nad jakými dárky se mají zamyslet.

A je s tím spojena ještě jedna věc. Oslovení marketéři považují za média vhodná pro komunikaci se starší generací hlavně konzervativnější kanály, jako jsou televize nebo rádio. Přímé e-maily či sociální sítě jsou podle nich téměř neúčinné.

 Podle Obluka jsou však marketéři ve svém odhadu konzervativnější, než jsou samotní senioři k sociálním sítím. „Je to paradoxní. Říkají, že starší generace není online, ale určitě mají ve své rodině příklady, kdy je to opačně. Jsou opatrní, nebo jedou v zajetých kolejích. Před osmi lety bylo poměrně odvážné cílit online, dnes je zase odvážné necílit,“ říká Obluk.

Na českém Facebooku je v kategorii 50+ měsíčně milion aktivních uživatelů. A velké české banky uvádějí, že třetina jejich klientů elektronického bankovnictví je dokonce starší šedesáti let.

„Marketéři věnují generaci 50+ ze svých marketingových rozpočtů jen šest procent. Tito lidé však kontrolují 80 procent majetku. A mají chuť utrácet, protože byty mají vlastní, na auta ušetří a dovolenou u moře zvládnou zaplatit i všem vnoučatům,“ dodává šéfka týmu Ogilvy pro sociální média Barbora Šumanská.

Finanční síla této skupiny se navíc bude ještě postupně zvyšovat. A to nejen díky demografickým trendům, tedy stárnutí populace. Roste počet lidí, kteří si v mladším věku dokázali našetřit vyšší částky, s posouváním věku odchodu do důchodu také senioři vydělávají více.

Podle odborníků se často ukazuje, že řada firem si při tvorbě svých marketingových strategií neuvědomuje, že skupina seniorů je poměrně rozsáhlá. „Zájmy a životní styl jednotlivých spotřebitelů generace 50+ se mezi sebou mohou velmi lišit,“ říká marketingová ředitelka lékáren Dr. Max Tereza Majerová.

Pro firmy jsou nyní zřejmě nejzajímavější ti, kdo vedou aktivní život, rádi cestují, sportují, pokud jsou v penzi, často si ještě přivydělávají a aktivní život si mohou dovolit.

Jinou skupinou mohou být například senioři, kteří se potýkají se zdravotními problémy, na ně cílí právě reklamy na různé vitaminy či potravinové doplňky. „Pokud jde o zdraví, nemusí jít nutně jen o pravidelné užívání léků, ale často i o prevenci a udržení kondice,“ dodává Majerová.

Existuje i skupina „nových seniorů“, kteří si v produktivním věku zvykli na technologické vymoženosti a zřejmě se jich nebudou chtít vzdát ani v pokročilejším věku. „Potvrzuje se, že kdo je se skupinou padesátníků a starších přímo v kontaktu, má často reálnější pohled než ti, co nemají, nebo to zatím nezkusili,“ říká Obluk.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

ChatGPT stopl svou hlasovou volbu. Až příliš připomínala Scarlett Johansson

21. května 2024  10:59

Společnost Open AI stahuje hlasovou volbu jménem Sky ze své poslední verze systému umělé...

Zemřel Ivan Boesky, někdejší titán Wall Street a předobraz padoucha Gekka

21. května 2024  8:31

Na Wall Streetu si vysloužil přezdívku Ivan Hrozný. Proslul výrokem, že je správné být chamtivý,...

Renesance jádra je šance pro české podniky, říká šéf plzeňské Škody

21. května 2024

Premium Plzeňský podnik Doosan Škoda Power je předním světovým výrobcem a dodavatelem moderních parních...

Evropa vsází na zelený vodík. Ambiciózní plán má ale spoustu mezer

21. května 2024

V evropských plánech na proměnu energetiky hraje klíčovou roli vodík. Zamýšlený přechod na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....