Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Sleva pro studenty a seniory bude mastná, dopravci chtějí více peněz

  1:02aktualizováno  1:02
Dvacetkrát, třicetkrát i čtyřicetkrát více požadují od státu dopravci jako náhradu za zavedení plošných tříčtvrtinových slev v dopravě. Vyplývá to z vyjádření dopravních společností, které již ministerstvu dopravy zaslaly požadavky na kompenzování slevy za září.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Například autobusový dopravce Icom Transport, který provozuje veřejnou linkovou dopravu mimo jiné v Jihomoravském, Královéhradeckém kraji a na Vysočině, zažádal za první měsíc po zavedení nových slev na ministerstvu dopravy o doplacení 16 a půl milionu korun. Vloni v září mu resort dopravy vyplatil 600 tisíc korun. Celkem ministerstvo zatím dopravním společnostem zaslalo 463 milionů korun.

„Železniční dopravci vyčíslili faktury za zlevněné jízdenky pro žáky, studenty a seniory nad 65 let na 244 milionů korun, autobusoví dopravci fakturovali za první měsíc fungování slev částku ve výši 218 milionů korun,“ uvedlo v tiskové zprávě ministerstvo.

O nejvíce si řekly dráhy

Požadovaná částka za jediný měsíc je tak téměř dvojnásobná proti penězům vyplaceným dopravcům za celý loňský rok. 

O nejvíce peněz si za září řekly České dráhy, které za zlevněné jízdenky požadovaly kompenzaci téměř 220 milionů korun. O téměř 26 milionů korun se přihlásil RegioJet Radima Jančury za jízdenky vystavené ve žlutých autobusech i vlacích a více než šest milionů korun požaduje za jízdné ve vlacích Leo Express.

Kolik zaplatí stát za dotovanou dopravu

Kolik zaplatí stát za dotovanou dopravu

Podle ministerstva dopravy nejsou takovéto nárůsty nic, co by úřad nečekal. „Fakturovaná částka dopravců odpovídá původním předpokladům, znamená to tedy, že zlevněné jízdné vyjde stát zhruba na šest miliard korun ročně,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Pro letošní rok resort dopravy najde peníze ve svých rezervách, ale napřesrok bude potřebovat dotaci ze státního rozpočtu.

Všechno zaplatí ministerstvo

Optimismus úřadu kazí skutečnost, že údaje za září ještě neodrážejí očekávaný nárůst zájmu cestujících, které laciné jízdné do veřejné dopravy přivede. Pokud se tak potvrdí předpovědi ministerstva, že laciné jízdenky pro seniory a studenty navýší počet cestujících o desítky procent, vyjde tento experiment daňové poplatníky zřejmě dráže než předpokládaných 5,8 miliardy korun.

Jednoduché porovnání čísel z loňského a letošního září však komplikuje fakt, že kromě vyšších slev se do nárůstu promítl i způsob účtování kompenzací. Vloni totiž stát prostřednictvím ministerstva dopravy vyplácel kompenzace pouze za komerční linky, kdežto v letošním roce proplácí i zvýhodněné jízdenky na linkách v závazku veřejné služby, které z velké části spolufinancují kraje a obce.

Dopravci spustí slevy pro děti a seniory. Přibudou vozy i pokladní

Nárůst požadavků z necelého milionu korun na 40 milionů oznámila na svých autobusových linkách také skupina Ariva Transport, pod niž spadají například dopravci Probo Bus nebo Osnado. Až na výjimky přitom jde o linky veřejné, spolufinancované z veřejných peněz.

Vliv zlevněných jízdenek očištěný od změny účtování tak je více zřejmý na železničním byznysu skupiny patřící pod Německé dráhy, které v Česku doposud firma provozuje pouze na své komerční riziko bez veřejného spolufinancování. Vloni v září požadoval dopravce za státem nařízené slevy pro studenty a ZTP ve spěšných vlacích mezi Prahou a Benešovem a dálkových spojích do slovenské Nitry kompenzace ve výši sto tisíc korun. Letos po zvýšení studentských slev na 75 procent z ceny jízdenky a zavedení shodné výše slev i pro seniory obsahuje žádost o kompenzaci pro společnost Arriva Vlaky desetinásobek loňské hodnoty.

Podobný nárůst požadavků hlásí i menší společnosti. Dopravní společnost FTL Transport, provozující linkovou dopravu na Prostějovsku, požádala ministerstvo o vyplacení 845 tisíc korun za září. To je o 280 tisíc korun více, než kolik požadovala doplatit za celý loňský rok.

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek

  • Nejčtenější

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Přichází masové propouštění, podpora vlády nestačí, říká šéf svazu obchodu

Podpora vlády pro zaměstnavatele je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy nedostatečná. V...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obchody by se v neděli měly zavřít, zaznělo z vlády. Prodejci jsou proti

Vláda zvažuje, že v neděli nařídí uzavření všech obchodů. S touto možností přišel premiér Andrej Babiš, podle kterého...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Stamilionový tendr Prahy na terminál Smíchov vzbuzuje pochyby

Příprava přestavby pražského smíchovského nádraží v moderní železniční a autobusový terminál se komplikuje. Když v...

Aerolinky prodělají 6 bilionů, víc než ČR vyrobí za rok. Polovině hrozí krach

Aerolinky přijdou kvůli koronavirové krizi o více než 250 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) na tržbách, což je více než...

Ryanair ruší všechny své lety, letadla nabízí k využití vládám

Irská letecká společnost Ryanair předpokládá, že v dubnu a květnu nebude kvůli koronaviru provozovat žádné lety....

Boeing chce obnovit výrobu 737 MAX, spustit by se měla do května

Americká strojírenská společnost Boeing hodlá do května obnovit výrobu letadel 737 MAX, jejichž provoz byl loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz