"Zatímco obliba hypermarketů je už po tři roky stabilní, preference samoobslužných drogerií se v posledních letech postupně zvyšují. Naopak klesá obliba malých pultových drogerii a postupně též supermarketu a obchodních domů," uvedla Petra Nadaská z Incoma Research.
Jednotlivé typy prodejen se podle výzkumu liší skladbou svých zákazníků. V malých prodejnách, diskontech i supermarketech nakupují hlavně šetřiví zákazníci, kteří se rozhodují hlavně podle ceny.
Hypermarketům a samoobslužným drogeriím naopak dávají přednost lidé, kteří vyžadují širší sortiment, značkové zboží a příjemnější nákupní prostředí.
Svou nezanedbatelnou roli mají přímí prodejci drogerie a zejména kosmetiky. Jejich nabídky využívá 29 procent domácností.
"Mezi zákazníky jsou především mladší lidé a lidé se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Dominantní pozici v tomto segmentu má společnost Avon," dodala Nadeská.
I v oboru drogerie a kosmetiky dál pokračuje koncentrace trhu. Obrat patnácti největších prodejců pokrývá 63 procent obratu. Mezi patnáctkou nejvýznamnějších distributorů jsou vedle řetězců i specializované drogistické sítě (dm drogerie markt, droxi, Rossmann, Drogerie VO a nákupní aliance Teta).