Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výborný otevřel v Praze nový obchod s potravinami. Líbivý krok, říkají kritici

  13:12
Ministr zemědělství Marek Výborný ve středu otevřel nový obchod s regionálními potravinami Naše síťovka v blízkosti pražského Václavského náměstí ve Štěpánské ulici. Je v prostorách, které vlastní stát, jeho vznik inicioval sám ministr, který u něj také tlačí na nízké marže. Státní obchod to ale není, odbíjí Výborný připomínky.
Ministr zemědělství Marek Výborný otevřel v ulici Štěpánské prodejnu potravin...

Ministr zemědělství Marek Výborný otevřel v ulici Štěpánské prodejnu potravin Naše síťovka. V obchodě bude sortiment regionálních potravin, potravin se značkou KLASA, BIO produktů a produktů ekologického zemědělství. (14. února 2024) | foto: Radek Vebr, MAFRA

Naši síťovku totiž provozuje soukromá společnost Sohors, která prodává zboží pod značkou Naše Farma. „Je to historická chvíle, protože otevíráme první obchod, který se soustředí čistě a výhradně na podporu značek kvality českých potravin,“ popsal ministr. Obchod tak nabízí zboží oceněné státními značkami Klasa, Regionální potravina a biopotraviny.

Výborný dodal, že výše marží by v obchodě měla být kolem 35 procent. „Nejdeme nikde pod cenou, ale nebudeme to šponovat jako zahraniční řetězce,“ řekl MF DNES politik.

Podle generálního ředitele Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) Petra Dlouhého měl doposud z hlavních obchodních řetězců největší podíl regionálních potravin COOP, který ale má marže kolem 70 procent. Pronájem za zhruba 80 metrů čtverečných obchodní plochy a další desítky metrů se zázemím budou státní instituce inkasovat podle Dlouhého zhruba desítky až stovky tisíc korun měsíčně.

Zboží se bude často měnit

Podle ministra však podle něj o čistě komerční provoz. „Obchod neprovozuje ani ministr zemědělství, ani ministerstvo zemědělství, a už vůbec ne stát. Ten tu skutečně není od toho, aby provozoval obchody. Nicméně jsem projekt jako ministr inicioval a jsem rád, že jsme se dokázali rychle dohodnout,“ vysvětluje. Ministr předpokládá, že zhruba 80 procent sortimentu budou potraviny se oceněné značkami kvality, 20 procent pak budou ostatní farmářské sezónní produkty od lokálních dodavatelů. „Nechci, aby tady byl jeden sortiment celý rok, chci dát prostor co nejvíce producentům,“ popsal Výborný.

Něco se tak podle něj vyprodá za den, něco za týden, ale zboží od malých producentů, kteří často nemají přístup do supermarketů i právě kvůli nedostatečné výrobní kapacitě a tedy nemožnosti zásobovat větší množství obchodů.

Dělejte biftek z českého masa, stojí za to, vyzývá Výborný domácnosti i restaurace

O tomto problému hovoří i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Tomáš Prouza, podle něj jsou obchodní řetězce na regionální produkty připravené. „Problém však není v jejich označení, ale v dostupnosti v dostatečném objemu a kvalitě,“ popsal.

Předseda Asociace českého tradičního obchodu Pavel Březina důvodům pro vznik státem podporovaného obchodu nerozumí. „Jeho otevření považuji za čistě marketingovou aktivitu, která bude s velkou pravděpodobností v konečném důsledku hrazena z peněz daňových poplatníků. Každý, kdo se v maloobchodě s potravinami pohybuje, dobře ví, že ekonomicky nedává smysl svážet z celé země produkty a zásobovat jimi jeden konkrétní obchod,“ říká předseda asociace.

Podle něj by měla být státní podporu českých a regionálních potravin hlavně systémová, otevření obchodu je pak jenom líbivý krok odvádějící pozornost od reálných problémů. „Pokud by navíc snad tímto krokem chtělo ministerstvo zemědělství poukazovat na podle jeho názoru vysoké marže komerčních subjektů, bylo by na místě zveřejnit i detaily hospodaření celého projektu,“ doplnil.

Podle prezidentky Potravinářské komory ČR Dany Večeřové je podpora kvalitních potravin důležitá, mezi spotřebiteli je o značky kvality zájem. „Je ale nutné, aby byly co nejvíce dostupné na pultech našich obchodů, a to nejen v Praze, ale i v ostatních městech. Je třeba jednat i s obchodníky, obchodními řetězci, aby věnovali pozornost regionálním produktům z konkrétních regionů a výrobky od místních producentů tak mohly být lépe dostupné,“ sdělil MF DNES. Podle ní je třeba snížit požadavky obchodníků, aby potravináři nemuseli dodávat tak velké objemy.

Značky kvality čekají změny

V letošním roce by měl stát i ve spolupráci právě se SOCR nebo Potravinářskou komorou ČR přehodnotit marketingové aktivity na propagaci značek kvality. Už v letošním roce ministerstvo rozhodlo, že místo více než 200 milionů korun půjde na jejich propagaci 150 milionů Kč, navíc se v posledních letech u těchto programů nezohledňuje inflace, takže objem kampaní reálně klesá. Část aktivit má nově dělat přímo SZIF.

Podle Prouzy je reforma propagace nutná. „Pokud má ale stát skutečný zájem podpořit malé zemědělce a producenty potravin, musí se soustředit na podporu takového tržního prostředí, které vytvoří spravedlivé podmínky pro každého, bez ohledu na velikost,“ dodal.

Stát chystá změnu značek kvality potravin. Prvním krokem je škrt peněz

Březina připomněl, že stát už do značek kvality investoval několik miliard korun. „Plošné a obecné kampaně, které jsou typické hlavně pro značku Klasa však nikomu reálně nepomáhají. Tyto a podobné projekty by měly být ministerstvem zemědělství více diskutovány s zástupci výrobců potravin, zemědělců ale i maloobchodu s cílem najít nikoliv efektní ale efektivní řešení,“ míní předseda.

Podle něj jsou smysluplné projekty, které usnadní cestu lokálních produktů k zákazníkovi pokud možno přímo v oblasti, kde se potraviny vyrobí. „Je to složitější a pracnější, než dělat celostátní kampaně, ale pouze taková podpora může něčemu reálně pomoci. Snižování nákladů zejména na podporu značky Klasa při současném stavu projektu ničemu neublíží,“ uzavřel.

Vrátíme EET a bude pro všechny, říká Schillerová

Nejčtenější

Dvouúrovňové sezení v letadlech opět budí emoce. Jen varianta, brání se designér

Evropský výrobce letadel Airbus se společně se startupem Chaise Lounge zabývá myšlenkou dvouúrovňového sezení v letadlech. Někteří oceňují, že by tato konfigurace mohla přinést více pohodlí. Další...

Hordy tiktokerů následovaly influencerku do hor, úřady zalarmovaly i armádu

Spor mezi influencerkou a malými italskými lyžařskými resorty musela řešit policie a úřady zalarmovaly do pohotovosti i armádu. Středisko ve střední Itálii obvinilo neapolskou influencerku Ritu De...

Kde jste? zoufá loterijní společnost. Výherce se dosud nepřihlásil k miliardám

Loterijní společnost v Hesensku hledá výherce úterního Eurojackopotu, který trefil 88 milionů eur (2,2 miliardy korun). Šťastlivec se totiž dosud nepřihlásil. Pátrání po něm stěžuje fakt, že výherce...

Veterináři stahují z obchodů polévku a hotové jídlo. Obsahují benzimidazoly

Státní veterinární správa (SVS) stáhla z prodeje gulášovou polévku a segedínský guláš od českých výrobců, kteří k výrobě použili vepřové maso s nadlimitním obsahem veterinárního léku benzimidazolu....

Česká ekonomika je v nejlepší desítce zemí Evropské unie, ukázala analýza

Po utlumení inflace se Česko vrátilo do desítky nejzdravějších ekonomik Evropské unie. Aktuálně obsadilo devátou příčku, kde bylo naposledy v roce 2022, ukázal Index prosperity a finančního zdraví....

Pro americký plyn jsou evropské emisní normy těsné. Trump to však řešit nebude

Premium

Evropská legislativa zaměřená na snižování emisí metanu v energetice zavádí od letošního roku nové povinnosti v oblasti měření a reportování pro odvětví ropy, zemního plynu a uhlí. Nařízení si klade...

19. února 2025

Boj s časem o miliardy z mýta kamionů. Termín je už teď napjatý

Necelých pět let před vypršením smlouvy se stávajícím dodavatelem kamionového mýta rozjelo ministerstvo dopravy výběr nového poskytovatele. Přestože se to může zdát jako dlouhé období, zkušenost s...

19. února 2025

Koupit u Němců, vrátit Rakušanům. Rozdíl zálohy pivní láhve přinesl nový trend

Zvýšení záloh na pivní láhve v Rakousku vytvořilo nový příhraniční trend. Lidé žijící poblíž hranic Rakouska s Německem nakupují pivo v Německu, vracet obaly ovšem jezdí na rakouské území. Za jejich...

18. února 2025

Coca-Cole sázka na mléko vyšla. Její výrobky se úspěšně vezou na vlně wellness

Když v roce 2020 společnost Coca-Cola přebírala mlékárenskou značku Fairlife za 980 milionů dolarů, mnozí skeptici si nad výší investované částky ťukali na čelo. Úspěch akvizice však výrazně předčil...

18. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Shodila jsem 23 kilo. Táta říkal, že se na to nedá koukat, přiznala Cibulková

Bývalá slovenská profesionální tenistka Dominika Cibulková (35) po narození dětí výrazně přibrala. V rozhovoru pro...

Kanye West a Bianca Censori se rozešli, raper zveřejnil podivný vzkaz

Raper Kanye West (47) a jeho žena Bianca Censori (30) se podle zdrojů blízkých páru rozešli a směřují k rozvodu....

Muže děsí můj svalnatý zadek, popisuje žena problémy při hledání partnera

Třiadvacetiletá influencerka Kerolay Chavesová z Brazílie, kterou na Instagramu sledují miliony lidí, shání životního...

Mám to rád zepředu i zezadu, řekl oběti. Vraha odhalil přeskakující hlas

Premium Lesní dělník si to červencové ráno roku 2002 krátil cestu do práce remízkem. Když se opět ocitl na úzké cestě lemované...