Pojištění má pouze každý druhý

Pojišťovny se už ve středu sešly ke krizovému jednání na ministerstvu financí. Jan Ježdík, člen vedení největší z nich, České pojišťovny, měl do určité míry jasno už předtím. Škody budou větší než v roce 1997, řešit se budou řadu měsíců a ceny pojistek vzrostou.

V postižených oblastech máte podle svého odhadu několik set tisíc postižených klientů a desítky tisíc firem. Jaké očekáváte škody?
Vyčíslovat škody je předběžné, protože voda se pořád valí.

Jakou pomoc od pojišťoven mohou v současné době lidé očekávat? Jak můžete urychlit a zjednodušit vyřizování škod?
Od lidí a firem potřebujeme, aby měli nějakou dokumentaci. Aby si pamatovali, co v zatopených domech mají. Pokud mají fotoaparát, tak ať si vše vyfotí. Zřídili jsme telefonní centrum a v tisku zveřejnili inzeráty, jak se lidé mají chovat, co mají dodržovat, co vyhazovat a jaké věci si ponechat, jak je ošetřovat. Je tam i formulář na ohlášení pojistné události, který lze vystřihnout a použít. V přístupných místech naši lidé rozvážejí formuláře, aby hlášení škod probíhalo jednoduše. Ve druhé fázi proběhnou rychlé prohlídky. Připravujeme naše lidi nejen z postižených oblastí, ale i z celé republiky, aby mohli škody rychle ohledat a začít vyplácet zálohy.

Takže platí, že se zálohou lidé nemohou počítat dříve, než si likvidátor škodu prohlédne?
To platí.

Kolik lidí, kteří jsou postiženi povodněmi, nemá pojištění?
Pojištěnost je mírně nad padesáti procenty u domácností a u nemovitostí je to podobné. Takže tomu lze rozumět tak, že v průměru je pojištěn jen každý druhý postižený. Ale může to být jinak, záleží na místních podmínkách, jak se lidé pojišťovali, a průměr pak nemusí fungovat.

Jak dlouho budou muset lidé čekat na to, než přijde likvidátor pojišťovny a zjistí škody? Nebude to kvůli jejich vytíženosti trvat i několik dní?
Nasadíme na to řádově 4500 profesionálů a zapojí se i ostatní zaměstnanci pojišťovny. Samozřejmě budeme rozlišovat mezi tím, jestli někdo přišel o celý dům a jde o životně důležitou škodu, nebo jestli má někdo zaplavený sklep. Ti budou asi čekat o něco déle, ale nemělo by to být nijak dramatické.

Jak dlouho potrvá, než pojišťovna škody vyřeší? Řada škod se objeví až časem.
Odstraňování škod bude dlouhodobou záležitostí. Čekáme, že řada škod se uzavře až po zimě, kdy hlavně u nemovitostí se dají čekat škody po mrazech. S klienty budeme jednat o uzavření škody až po zimě, abychom měli jasno, jestli to nemovitosti přežijí, či nikoliv.

Takže lidé budou od pojišťovny dostávat peníze postupně, tak jak budou odstraňovat škody?
Ano. Nejdříve se vyplácejí zálohy a poté doplatky. Je třeba dohodnout techniky opravy, protože to lze dělat mnoha způsoby a něco lze opravit draze a něco levněji. To se musí konzultovat s likvidátorem.

Záplavy jsou jedny z největších v historii. Způsobí to finanční potíže pojišťovnám? Budou jim stačit peníze na výplaty pojistek?
Musím říci, že nám to potíže činit nebude, a předpokládám, že i ostatní pojišťovny jsou z pohledu vlastního zajištění opatrné a situaci zvládnou.

Zvýší se ceny pojištění majetku domácností a firem?
Domnívám se, že se to v cenách pojištění projeví negativně. Škody jsou velké.

Takže cena pojištění půjde nahoru?
Dá se to očekávat.

Budou mít lidé a firmy v dnes zatopených oblastech vůbec šanci získat v budoucnu pojištění?
Řada objektů stojí v místech, na nichž by stát neměly, v oblastech, které bývají pod vodou při roční či pětileté vodě. A pro ně bude těžší získat pojistku, a když ano, tak to budou pojišťovny kompenzovat vyšší cenou. Ale nemyslím si, že se obecně stanou pojistky nedostupnými. Samozřejmě - všechny pojišťovny v Česku i ve světě mají své zajistitele, kteří přijdou ke slovu po záplavách. Do cen se promítne právě postoj "katastrofických" zajišťoven, to, jakou zvolí politiku. Je třeba vše vidět v souvislostech. Voda se valí celou střední Evropou a mezinárodní trhy na to budou reagovat cenově i věcně a my se budeme muset jejich reakcím přizpůsobit. Vlastně se zdraží pojiš tění pojišťoven, a to se promítne do růstu cen služeb.