Mezi pánskou a dámskou dekorativní kosmetikou je jeden klíčový rozdíl. Zatímco kouřové líčení či výraznou rtěnku je na ženské tváři možné zaznamenat na první pohled, na muži v ideálním případě nikdo nesmí poznat, že kosmetiku použil.
„Pánská dekorativní kosmetika je více nenápadná, ale rafinovaná, aby skryla nedostatky, vyzdvihla přednosti a podpořila celkově pěstěný a upravený vzhled muže,“ uvádí Valéria Gazdová, ředitelka marketingu česko-slovenské společnosti Dermacol. Výrobci nabízejí pudry pro zmatnění pokožky, BB krémy pro sjednocení odstínu pleti či tyčinky pro zakrytí kruhů pod očima.
Celosvětový trh s pánskou kosmetikou loni dosáhl podle odhadů serveru Statista.com hodnoty 135 miliard dolarů (asi 3 biliony korun). Do roku 2022 by se měl zvětšit na 166 miliard.
Poptávka po dekorativní kosmetice roste hlavně v Severní Americe, Jižní Koreji nebo Číně. Na trend zareagovaly módní společnosti Chanel, Estée Lauder, Yves Saint Laurent či Tom Ford, které představily řady výrobků pro pány. Vznikají ale i nové značky. Jednu z nich založil ve Velké Británii před osmi lety Alex Dalley.
Dalley měl jako teenager potíže spletí. Zlom nastal, až když mu matka před plesem na střední škole ukázala kouzlo make-upu. Jeho firma MMUK MAN loni jen na domácím trhu utržila 981 tisíc liber (28,4milionu korun).
Tlak sociálních sítí
Značka se prodává kromě Británie ve Francii, Německu, Španělsku nebo Česku. Ve východní Evropě loni tržby dosáhly 280 tisíc liber (8,1milionu korun) a dle Dalleyho je to teď jeho nejrychleji rostoucí trh.
„Zvyšující se zájem o pánskou dekorativní kosmetiku je dán tlakem na muže vypadat dobře. Influenceři (vlivní lidé na sociálních sítích, pozn. red.) nastavují standardy, jak by lidé měli vypadat, a zároveň dnešním ženám nevadí, pokud o sebe muži více pečují,“ prohlašuje Dalley.
V Česku více než dekorativní kosmetiku kupují pánové produkty pro péči o pleť, například krémy proti vráskám. „Co se týče klasické kosmetiky, kromě potřeb na holení, jsou nejběžnější speciální přípravky na úpravu a péči o vousy a dále pleťové a čisticí gely nebo emulze,“ komentuje obsahová manažerka portálu Heureka.cz Alexandra Čermáková. Na kategorii pánských make-upů zatím zájemci nenarazí. „Ale už to, že si muž koupí krém určený přímo pro muže, je velký posun,“ uvádí Markéta Davidovich, ředitelka Make-Up Institute Prague.
Trend do země však přece jen pomalu proniká. Jeden z největších tuzemských online prodejců parfémů a kosmetiky Notino.cz nabízí dekorativní kosmetiku pro muže dva roky. „Zájem o tyto produkty se zvyšuje. Stále však tvoří – a předpokládáme, že ještě nějakou dobu bude tvořit – opravdu jen doplňkovou část našeho portfolia,“ uvádí marketingový ředitel Radek Ondrášík. Celkově pánská kosmetika kromě parfémů v porovnání s dámskou tvoří v Notinu zhruba čtyři procenta z prodejů.
Podle Gazdové z Dermacolu tuzemský trh ještě nedozrál. „Avšak naši zahraniční dodavatelé nám několik posledních let prezentují koncepty pánské dekorativní kosmetiky, kam vedle tónovacích make-upů patří i samoopalovací krémy, korektory nebo rozmanitá depilační či nehtová péče. Do té patří i pánské matné laky na nehty, které mají korunovat perfektní manikúru,“ uvádí Gazdová. Na rozhraní pánské a dekorativní kosmetiky značka nabízí zatím například olej na vousy.
Správná péče
Nově se muži také zajímají, jak o sebe mají správně pečovat. „Ročně jde o jeden nebo dva příklady, kdy se k nám muž přihlásí na privátní lekci a chce se naučit, jak o sebe pečovat, aby vypadal dobře. Zajímá se o úpravy make-upu, jak použít pudr když má vousy či jak učesat obočí,“ říká Davidovich.
Vzrůstající poptávka po pánských produktech zaujala začátkem minulého roku i podnikatele Vladimíra Nezdařila, který navázal spolupráci s Dalleyem a značku MMUK MAN zastupuje v Evropě. Od začátku roku jeho rozjíždějící se e-shop makeuppromuze.cz vykázal obrat skromných 40tisíc korun. Přijímá jednu až dvě objednávky týdně a průměrná výše nákupu je 1 254 korun.
A kdo si dekorativní kosmetiku pro pány kupuje? Sportovci, studenti i manažeři. „Jsou to typy, jež o sebe pečují,“ říká Davidovich. A také ti, kteří mají s pletí problémy.