Podle posledního návrhu by omezení jízdy kamionů platilo v pátek mezi 15. a 20. hodinou. Ilustrační foto

Podle posledního návrhu by omezení jízdy kamionů platilo v pátek mezi 15. a 20. hodinou. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Omezení jízd kamionů: vláda jednání stále odkládá

  • 33
Tento pátek budou muset řidiči kamionů v pět odpoledne na čtyři hodiny naposledy odstavit svůj vůz a v jízdě pokračovat až po 21. hodině. Od příštího týdne jim opět začíná neprázdninový režim, který náklaďákům jízdu v pátek odpoledne a v sobotu dopoledne nezakazuje.

A to i přesto, že politici více než dva roky slibují změnu a rozšíření pátečních zákazů na celý rok. V půli července o tom málem rozhodla vláda.

Dopravci však pohrozili blokádou Prahy a po schůzce s premiérem Mirkem Topolánkem dosáhli toho, že sporné téma z jednání vlády zmizelo. Topolánek slíbil, že zákaz ministrům předloží až poté, co se v polovině srpna znovu sejde s dopravci. Zatím se tak nestalo.

"Premiér má setkání v plánu, ale zatím žádný konkrétní termín nedal," uvedl jeho mluvčí Jakub Stadler. "Čekali jsme, že v tomto týdnu se setkáme, a stále se to nějak odkládá," uvedl Martin Špryňar, generální tajemník Česmad Bohemia, který mluví za dopravce.

Dopravci by přišli o miliardu ročně
Topolánek mimo jiné požadoval, aby mu dopravci vyčíslili, kolik by je páteční zákaz stál. Podle Česmadu by ztráta špeditérů přesáhla miliardu korun ročně – tato částka zahrnuje ušlý zisk za dobu, kdy kamion stojí na parkovišti, mzdu a diety řidiče.

Dopravci by také rádi probrali s premiérem slevy na mýtném, na něž by měly nárok všechny kamiony, pokud za měsíc ujedou po placených úsecích nejméně tisíc kilometrů.

Nejvyšší, třináctiprocentní sleva by pak náležela vozidlům s více než pěti tisíci ujetými kilometry. "Slevu by však dostali pouze ti, kteří platí mýtné zpětně," doplnil Špryňar.

Podle informací MF DNES by však schůzka s premiérem měla být v tomto bodě jen formalitou – sleva je prakticky dojednána. Mnohem větší otazník zatím zůstává u celoročního zákazu pátečních jízd kamionů.

Podle posledního návrhu, který se v červenci chystal do vlády, by omezení platilo v pátek mezi 15. a 20. hodinou. Nad konkrétním časovém rozmezím však ještě licitují zástupci ministerstva dopravy a životního prostředí.

"Stále se na tom pracuje, zatím nevím, kdy by to mohlo jít na jednání vlády," uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, který nepochybuje o tom, že by zákaz mohl platit od začátku příštího roku.

Zákaz zřejmě nevyřeší přetíženost silnic
Na tomto termínu trvá i ministr životního prostředí Martin Bursík, který po stáhnutí návrhu z vlády hrozil vystoupením Strany zelených z koalice, později však svá prohlášení zmírnil.

Včera se nacházel mimo republiku a měl vypnutý telefon. Mluvčí jeho ministerstva Jakub Kašpar však naznačil, že výsledný návrh by mohl být hotový už velmi brzy. "Věřím, že vláda dostane návrh celoročního omezení kamionů na stůl velmi brzy, možná již příští týden," uvedl Kašpar.

V programu jednání však tento bod zatím chybí. Pokud k rozšíření zákazu skutečně dojde, budou mít největší radost politici Strany zelených, kteří jej představili jako jeden z hlavních bodů svého volebního programu.

"Byť je to velmi sledovaný krok, sám o sobě nevyřeší problém s přetížeností silnic a nepřevede více dopravy na železnici," upozorňuje Petr Šlegr, dopravní expert zelených a náměstek ministra dopravy. Podle něj je nutné zvýšit propustnost tratí třeba v okolí velkých automobilek a také snížit poplatek za převoz zboží po železnici.