Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nesrovnalosti na železnici: zakázky mají nejčastěji stejného vítěze

  1:22
Zakázky na projektování železničních staveb, které zadává stát, nejčastěji získá jediný vítěz – společnosti Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc, které jsou propojené. Na nesrovnalosti upozorňuje i BIS.
Správa železniční dopravní cesty nepovažuje takové výsledky za nijak podivné. Odborných firem, které dokáží projektovat železnice, je prý málo. Ilustrační foto.

Správa železniční dopravní cesty nepovažuje takové výsledky za nijak podivné. Odborných firem, které dokáží projektovat železnice, je prý málo. Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Jde na ně ze státních či evropských fondů ročně téměř třicet miliard korun, přesto se na rozdíl od dálnic u staveb českých železnic téměř nemluví o tom, že by byly předražené nebo zbytečné.

Na to, že při stavbách zadávaných Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) není zdaleka vše v pořádku, nejnověji upozornila Bezpečnostní informační služba. Podle ní se firmy na zakázkách domlouvají dopředu.

MF DNES navíc srovnávala všechny zakázky na projektování zadané za poslední dva roky SŽDC. Výsledek? Drtivou většinu vyhrála společnost Sudop Praha či Moravia Consult Olomouc, která je se Sudopem majetkově propojena. Z deseti největších zakázek vyhrály tyto firmy osm.

Velmi často byla jedna z těchto firem i jediným zájemcem v soutěži, což značně omezuje konkurenční boj i tlak na co nejnižší cenu. Ostatně, odhadovaná cena byla velmi často shodná s vysoutěženou. "Buď neexistují další projektanti, nebo vědí, že už jsou karty rozdány dopředu a je zbytečné se hlásit. Přikláním se ale spíše k druhé variantě," míní bývalý šéf Drážní inspekce Zdeněk Žák.

SŽDC: Odborníků je málo

Z téměř jedné a půl miliardy korun, které za poslední dva roky SŽDC vysoutěžila za technické projektování, získaly firmy Sudopu, ať už samy či ve sdružení s jinými společnostmi, zakázky za 1,27 miliardy korun. Na ostatní společnosti, které se zabývají projektováním železnic, tak zbylo necelých čtvrt miliardy korun.

SŽDC na takových výsledcích nevidí nic záhadného. Podle mluvčího Pavla Hally mají podobné zkušenosti i jinde v Evropě. Halla si myslí, že jde o přirozený vývoj nástupců komunistických účelově zřízených projekčních podniků zaměřených výhradně na železnici.

"Skutečně odborně způsobilých firem, které by dokázaly bez nutnosti subdodávek, a tedy prodražování projektů vyprojektovat tak složitou stavbu, mnoho na trhu nejen v rámci ČR není," tvrdí Halla.

MF DNES oslovila i Sudop Praha. Generální ředitel Josef Fidler ani obchodní ředitel Tomáš Slavíček na dotazy neodpověděli. Projektování českých železnic je však zjevně pro firmu výnosné: Sudop Praha loni vydělal 145 milionů korun a sto milionů si rozdělil na dividendách.

Za malým zájmem o soutěže mohou být i podmínky, například na kvalifikaci jednotlivých členů týmu. "Kvalita a bezpečnost železniční dopravní cesty pro nás musí být vždy zásadní," odmítá případné změkčení podmínek Halla.

BIS: Firmy jsou domluvené

SŽDC se letos dostala kvůli zakázkám i do výroční zprávy Bezpečnostní informační služby (BIS). Podle ní se při státních zakázkách stavební firmy domlouvají na podání nabídek, aby vytvořily zdání, že jde o soutěž. "Nejvýrazněji se tyto aktivity projevily u­zakázek vypisovaných SŽDC, přičemž někteří zaměstnanci této instituce jednali nestandardně ve prospěch stavebních společností," napsala BIS ve své zprávě.

SŽDC tvrdí, že koordinaci a komunikaci mezi jednotlivými firmami na trhu není schopna ovlivnit a zakázky procházejí ministerskými i evropskými audity. "Podle nám známých výsledků kontroly nezaznamenaly snahu o ovlivnění výběru zhotovitele a nejvhodnější nabídky," řekl Halla. Dodal, že na přípravě zakázek se podílejí desítky zaměstnanců SŽDC a společnost si není vědoma zásadního pochybení z jejich strany.

Podle Zdeňka Žáka je celý systém zakázek v české dopravě nastaven špatně. "Motivuje všechny k­předražování staveb. Například projektant je honorován podle finančního objemu stavby, ne podle úspor," říká Žák. Podle něj navíc SŽDC utrácí za zbytečně předimenzované stavby. Jako příklad uvádí například modernizaci tratě z Českých Budějovic do Českých Velenic na těžký provoz.

O prospěšnosti některých staveb pochybuje i bývalý náměstek ministra dopravy Petr Šlégr. "Investice SŽDC ve svých důslecích často nesměřují k zvýšení kapacity železniční sítě. Firma se stará o to, aby prostavěla peníze, a nedbá o maximalizaci přínosu pro dopravce," myslí si Šlégr.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Nespadnout do chudoby. Hledá se plán, jak zmírnit dopad emisních povolenek

17. května 2024

Od roku 2027 mají začít tlačit obyvatele členských států EU do emisně šetrnější dopravy mimo jiných...

Test bonbonů s kanabinoidy: I zdánlivě bezpečné želé je plné omamných látek

17. května 2024

Premium Prý pomáhají s bolestmi, úzkostmi a problémy se spánkem, navozují klid a příjemnou náladu. Jenže ve...

Ikonické casino Mirage a jeho sopka končí, bude z něj hotel ve tvaru kytary

16. května 2024

Legendární hotel Mirage v Las Vegas se snad ještě legendárnější sopkou hlásí po 34 letech konec....

Benátky nejsou jediné. Turistické poplatky si účtují desítky dalších měst

16. května 2024

Italské Benátky před pár týdny přišly s poměrně neobvyklým experimentem, který se týká vybírání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...