Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nesrovnalosti na železnici: zakázky mají nejčastěji stejného vítěze

  1:22
Zakázky na projektování železničních staveb, které zadává stát, nejčastěji získá jediný vítěz – společnosti Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc, které jsou propojené. Na nesrovnalosti upozorňuje i BIS.
Správa železniční dopravní cesty nepovažuje takové výsledky za nijak podivné. Odborných firem, které dokáží projektovat železnice, je prý málo. Ilustrační foto.

Správa železniční dopravní cesty nepovažuje takové výsledky za nijak podivné. Odborných firem, které dokáží projektovat železnice, je prý málo. Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Jde na ně ze státních či evropských fondů ročně téměř třicet miliard korun, přesto se na rozdíl od dálnic u staveb českých železnic téměř nemluví o tom, že by byly předražené nebo zbytečné.

Na to, že při stavbách zadávaných Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) není zdaleka vše v pořádku, nejnověji upozornila Bezpečnostní informační služba. Podle ní se firmy na zakázkách domlouvají dopředu.

MF DNES navíc srovnávala všechny zakázky na projektování zadané za poslední dva roky SŽDC. Výsledek? Drtivou většinu vyhrála společnost Sudop Praha či Moravia Consult Olomouc, která je se Sudopem majetkově propojena. Z deseti největších zakázek vyhrály tyto firmy osm.

Velmi často byla jedna z těchto firem i jediným zájemcem v soutěži, což značně omezuje konkurenční boj i tlak na co nejnižší cenu. Ostatně, odhadovaná cena byla velmi často shodná s vysoutěženou. "Buď neexistují další projektanti, nebo vědí, že už jsou karty rozdány dopředu a je zbytečné se hlásit. Přikláním se ale spíše k druhé variantě," míní bývalý šéf Drážní inspekce Zdeněk Žák.

SŽDC: Odborníků je málo

Z téměř jedné a půl miliardy korun, které za poslední dva roky SŽDC vysoutěžila za technické projektování, získaly firmy Sudopu, ať už samy či ve sdružení s jinými společnostmi, zakázky za 1,27 miliardy korun. Na ostatní společnosti, které se zabývají projektováním železnic, tak zbylo necelých čtvrt miliardy korun.

SŽDC na takových výsledcích nevidí nic záhadného. Podle mluvčího Pavla Hally mají podobné zkušenosti i jinde v Evropě. Halla si myslí, že jde o přirozený vývoj nástupců komunistických účelově zřízených projekčních podniků zaměřených výhradně na železnici.

"Skutečně odborně způsobilých firem, které by dokázaly bez nutnosti subdodávek, a tedy prodražování projektů vyprojektovat tak složitou stavbu, mnoho na trhu nejen v rámci ČR není," tvrdí Halla.

MF DNES oslovila i Sudop Praha. Generální ředitel Josef Fidler ani obchodní ředitel Tomáš Slavíček na dotazy neodpověděli. Projektování českých železnic je však zjevně pro firmu výnosné: Sudop Praha loni vydělal 145 milionů korun a sto milionů si rozdělil na dividendách.

Za malým zájmem o soutěže mohou být i podmínky, například na kvalifikaci jednotlivých členů týmu. "Kvalita a bezpečnost železniční dopravní cesty pro nás musí být vždy zásadní," odmítá případné změkčení podmínek Halla.

BIS: Firmy jsou domluvené

SŽDC se letos dostala kvůli zakázkám i do výroční zprávy Bezpečnostní informační služby (BIS). Podle ní se při státních zakázkách stavební firmy domlouvají na podání nabídek, aby vytvořily zdání, že jde o soutěž. "Nejvýrazněji se tyto aktivity projevily u­zakázek vypisovaných SŽDC, přičemž někteří zaměstnanci této instituce jednali nestandardně ve prospěch stavebních společností," napsala BIS ve své zprávě.

SŽDC tvrdí, že koordinaci a komunikaci mezi jednotlivými firmami na trhu není schopna ovlivnit a zakázky procházejí ministerskými i evropskými audity. "Podle nám známých výsledků kontroly nezaznamenaly snahu o ovlivnění výběru zhotovitele a nejvhodnější nabídky," řekl Halla. Dodal, že na přípravě zakázek se podílejí desítky zaměstnanců SŽDC a společnost si není vědoma zásadního pochybení z jejich strany.

Podle Zdeňka Žáka je celý systém zakázek v české dopravě nastaven špatně. "Motivuje všechny k­předražování staveb. Například projektant je honorován podle finančního objemu stavby, ne podle úspor," říká Žák. Podle něj navíc SŽDC utrácí za zbytečně předimenzované stavby. Jako příklad uvádí například modernizaci tratě z Českých Budějovic do Českých Velenic na těžký provoz.

O prospěšnosti některých staveb pochybuje i bývalý náměstek ministra dopravy Petr Šlégr. "Investice SŽDC ve svých důslecích často nesměřují k zvýšení kapacity železniční sítě. Firma se stará o to, aby prostavěla peníze, a nedbá o maximalizaci přínosu pro dopravce," myslí si Šlégr.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Čína zprovoznila revoluční solární elektrárnu. Dokáže proud vyrábět i v noci

Už na konci letošního roku by se měla do provozu dostat první dvouvěžová (twin-tower) solární elektrárna na světě. Nachází se v Číně a ročně zvládne vyrobit až 1,8 miliardy kWh energie. Převratnou...

27. července 2024

Češi ročně vyhodí tisíce tun textilu. Zrecykluje se asi 15 procent, říká expertka

V Česku se znovu použije či zrecykluje přibližně 15 procent textilu, který se vyhodí, řekla ČTK analytička Institutu cirkulární ekonomiky (INCIEN) Andrea Veselá. Export použitého textilu podle ní...

27. července 2024  9:18

Turisté, nebo místní? Starosta Barcelony má jasno, zvyšuje daň pro návštěvníky

Hlavní město Španělska, stejně jako mnoho dalších turistických cílů, hledá rovnováhu mezi turismem a zájmy místních obyvatel. Nyní město plánuje zvýšit turistikou daň pro návštěvníky, kteří sem...

27. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....