Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nesrovnalosti na železnici: zakázky mají nejčastěji stejného vítěze

  1:22
Zakázky na projektování železničních staveb, které zadává stát, nejčastěji získá jediný vítěz – společnosti Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc, které jsou propojené. Na nesrovnalosti upozorňuje i BIS.
Správa železniční dopravní cesty nepovažuje takové výsledky za nijak podivné. Odborných firem, které dokáží projektovat železnice, je prý málo. Ilustrační foto.

Správa železniční dopravní cesty nepovažuje takové výsledky za nijak podivné. Odborných firem, které dokáží projektovat železnice, je prý málo. Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Jde na ně ze státních či evropských fondů ročně téměř třicet miliard korun, přesto se na rozdíl od dálnic u staveb českých železnic téměř nemluví o tom, že by byly předražené nebo zbytečné.

Na to, že při stavbách zadávaných Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) není zdaleka vše v pořádku, nejnověji upozornila Bezpečnostní informační služba. Podle ní se firmy na zakázkách domlouvají dopředu.

MF DNES navíc srovnávala všechny zakázky na projektování zadané za poslední dva roky SŽDC. Výsledek? Drtivou většinu vyhrála společnost Sudop Praha či Moravia Consult Olomouc, která je se Sudopem majetkově propojena. Z deseti největších zakázek vyhrály tyto firmy osm.

Velmi často byla jedna z těchto firem i jediným zájemcem v soutěži, což značně omezuje konkurenční boj i tlak na co nejnižší cenu. Ostatně, odhadovaná cena byla velmi často shodná s vysoutěženou. "Buď neexistují další projektanti, nebo vědí, že už jsou karty rozdány dopředu a je zbytečné se hlásit. Přikláním se ale spíše k druhé variantě," míní bývalý šéf Drážní inspekce Zdeněk Žák.

SŽDC: Odborníků je málo

Z téměř jedné a půl miliardy korun, které za poslední dva roky SŽDC vysoutěžila za technické projektování, získaly firmy Sudopu, ať už samy či ve sdružení s jinými společnostmi, zakázky za 1,27 miliardy korun. Na ostatní společnosti, které se zabývají projektováním železnic, tak zbylo necelých čtvrt miliardy korun.

SŽDC na takových výsledcích nevidí nic záhadného. Podle mluvčího Pavla Hally mají podobné zkušenosti i jinde v Evropě. Halla si myslí, že jde o přirozený vývoj nástupců komunistických účelově zřízených projekčních podniků zaměřených výhradně na železnici.

"Skutečně odborně způsobilých firem, které by dokázaly bez nutnosti subdodávek, a tedy prodražování projektů vyprojektovat tak složitou stavbu, mnoho na trhu nejen v rámci ČR není," tvrdí Halla.

MF DNES oslovila i Sudop Praha. Generální ředitel Josef Fidler ani obchodní ředitel Tomáš Slavíček na dotazy neodpověděli. Projektování českých železnic je však zjevně pro firmu výnosné: Sudop Praha loni vydělal 145 milionů korun a sto milionů si rozdělil na dividendách.

Za malým zájmem o soutěže mohou být i podmínky, například na kvalifikaci jednotlivých členů týmu. "Kvalita a bezpečnost železniční dopravní cesty pro nás musí být vždy zásadní," odmítá případné změkčení podmínek Halla.

BIS: Firmy jsou domluvené

SŽDC se letos dostala kvůli zakázkám i do výroční zprávy Bezpečnostní informační služby (BIS). Podle ní se při státních zakázkách stavební firmy domlouvají na podání nabídek, aby vytvořily zdání, že jde o soutěž. "Nejvýrazněji se tyto aktivity projevily u­zakázek vypisovaných SŽDC, přičemž někteří zaměstnanci této instituce jednali nestandardně ve prospěch stavebních společností," napsala BIS ve své zprávě.

SŽDC tvrdí, že koordinaci a komunikaci mezi jednotlivými firmami na trhu není schopna ovlivnit a zakázky procházejí ministerskými i evropskými audity. "Podle nám známých výsledků kontroly nezaznamenaly snahu o ovlivnění výběru zhotovitele a nejvhodnější nabídky," řekl Halla. Dodal, že na přípravě zakázek se podílejí desítky zaměstnanců SŽDC a společnost si není vědoma zásadního pochybení z jejich strany.

Podle Zdeňka Žáka je celý systém zakázek v české dopravě nastaven špatně. "Motivuje všechny k­předražování staveb. Například projektant je honorován podle finančního objemu stavby, ne podle úspor," říká Žák. Podle něj navíc SŽDC utrácí za zbytečně předimenzované stavby. Jako příklad uvádí například modernizaci tratě z Českých Budějovic do Českých Velenic na těžký provoz.

O prospěšnosti některých staveb pochybuje i bývalý náměstek ministra dopravy Petr Šlégr. "Investice SŽDC ve svých důslecích často nesměřují k zvýšení kapacity železniční sítě. Firma se stará o to, aby prostavěla peníze, a nedbá o maximalizaci přínosu pro dopravce," myslí si Šlégr.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rub a líc oděvní značky Shein. Co stojí za fenoménem ještě rychlejší módy

20. dubna 2024

Shein je momentálně nejvyhledávanější oděvní značka. Je to největší prodejce rychlé módy podle...

Americké přístavy jsou zranitelné. Ztrátu pohonu hlásí mnohé lodě opakovaně

21. dubna 2024

Podle dosavadního vyšetřování stálo za katastrofou nárazu kontejnerové lodi do mostu v Baltimoru...

Příběh českých zbrojařů. Jak se z opraváře sovětských tanků stal miliardář

21. dubna 2024  10:27

Otec Michala Strnada s opravami bojových vozidel začal v 90. letech, syn nyní díky válce na...

Česká letiště si loni s přepravou nákladu pohoršila, o šest procent

21. dubna 2024  10:14

Česká letiště loni přepravila 68.787 tun nákladu, meziročně o zhruba šest procent méně. Množství...

Přípravy na modernizaci české energetiky finišují, těžit z ní mají zákazníci

21. dubna 2024

Modernizace české elektroenergetiky zásadně posílí pozici spotřebitelů na energetickém trhu....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...