Mýtné zdraží dopravu o třetinu

  0:01aktualizováno  0:01
Zamýšlené elektronické mýto vybírané z kamionů má vydělat šestkrát více než dálniční známky. Ministerstvo dopravy plánuje, že by stát měl v prvních letech zavedení mýta získat ročně okolo šesti miliard korun. Náklady na provoz se přitom budou pohybovat do dvou miliard korun za rok.

"Dnes se od kamionů nad 12 tun za dálniční známky vybere asi 650 milionů korun," říká šéf Fondu dopravy Pavel Švagr. Po několika letech od zavedení mýta, s nímž se u kamionů počítá v roce 2005, by výnosy fondu mohly vyrůst až na osm miliard korun ročně.

Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by stát měl využít toho, že elektronické mýto začnou vybírat sousední země. Německo letos od září, Rakousko od začátku příštího roku. Cílem elektronického mýta je i v Česku zpoplatnění hlavně tranzitních kamionů.

Sdružení autodopravců Česmad už spočítalo, o kolik se od září prodraží cesta přes Německo. To je jedním z nejčastějších cílů českých kamionů. Například při cestě do Belgie či Nizozemska bude platit kamion, který projede Německo tam a zpět, čtyři a půl tisíce korun místo současných 480 korun.

Pokud pojede jen do tří set kilometrů vzdáleného Stuttgartu, místo dnešních 240 zaplatí 2250 korun. Cesta přes Rakousko bude ještě dvakrát dražší.  V Rakousku se bude platit na dvou tisících a Německu dvanácti tisících kilometrech dálnic. "Očekávané dopady na dopravní firmy budou znamenat zvýšení nákladů o 15 až 30 procent," říká Martin Felix z Česmadu.

V Česku by od roku 2005 měly být zpoplatněny asi tři tisíce kilometrů dálnic a hlavních tahů silnic první třídy. Podle analýz Fondu dopravy nehrozí, že by kamiony po zavedení mýta začaly ucpávat okresní silnice. Zvýšila by se jejich spotřeba a prodloužila doba cestování. 

Fond dopravy jako předpokládaný správce systému s výběrem elektronického mýta od osobních automobilů nepočítá stejně jako v Evropě dříve než v roce 2010.

Autoři:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Apple Card v Česku? Možná ano. Firma si zaregistrovala ochrannou známku

Na Apple Card firma spolupracuje s Goldman Sachs.

Když Apple v březnu představil svůj Apple Card, očekávaný platební systém, dala veřejnosti informace pouze o tom, že se...

KOMENTÁŘ: Když čínské dluhy překrývají jen další dluhy. Kdy to praskne?

Čínský prezident Si Ťin-pching na konferenci o projektu nové Hedvábné stezky v...

Čínská ekonomika ve druhém čtvrtletí rostla nejpomaleji od března 1992. Jak to, že nepanikaří burzy? Všichni čekají, že...

Vydržet let střemhlav. Aero testuje nový lehký bitevník L-39

Testování nového letounu Aera Vodochody

Simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace nebo zvládání srážky s ptákem bez poškození....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz